چگونگی درمان پرخوابی

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، در مطلب پیش رو با یکی از اختلالات خواب یعنی پرخوابی و توصیه هایی برای کنترل آن آشنا می شوید.

چگونگی درمان پرخوابی
پرخوابی مانند بی خوابی، یکی از اختلالات خواب است و برای حل این مشکل باید علل آن کاملًا آنالیز شود. علل احتمالی پرخوابی ممکن است مسائل روحی (مانند افسردگی، نامنظم بودن چرخه خواب، رژیم غذایی نامناسب، آب و هوا، مسائل جسمانی و داروها و سوء مصرف داروهای مؤثر بر روان باشد)[1]. بنابراین برای حل اساسی این مشکل، باید به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید تا دقیقاً شرایط جسمی و روانی مورد آنالیز قرار گیرد و علل آن تعیین شود. اما قبل از مراجعه به متخصص، عمل به راه کارهای زیر نقش مؤثری در کنترل پر خوابی دارد.

1- پرخوری در شب از مهم ترین عوامل پرخوابی است؛ لذا بکوشید شب ها به حداقل غذا اکتفا کنید.

2- اگر طبع شما سرد است، از خوردن برخی غذاها (مثل ماست، بادمجان، ترشی و.. .) طبیعتاً سرد بوده و موجب تشدید خواب آلودگی می شوند، بپرهیزید. اگر طبیعت شما گرم است، از غذایی که طبیعت گرم دارند نیز اجتناب کنید برای این که موجب پرخوابی می شود.

3- غذا را سرشب میل کنید که تا موقع خواب هضم شده باشد.

4- در صورت امکان از خواب قیلوله (قبل از ظهر) یا خواب بعد از ظهر، بهره مند باشید (بین نیم تا یک ساعت).

5- فعالیت های شدید بدنی در روز، با خواب آلودگی و افزایش خواب همراه است و گریزی از آنها نیست. اگر این نوع فعالیت های شما زیاد است، آنها را تعدیل کنید.

6- با برنامه ریزی دقیق بکوشید به تدریج از اندازه خواب خود بکاهید. در این رابطه جدولی تنظیم کنید که به مدت یک ماه از خواب خود، یک ساعت کم کنید.

هر 5 روز 10 دقیقه (5 دقیقه از ابتدا و 5 دقیقه از خاتمه)، از خواب خود بکاهید و در 5 روز بعد، این میزان را دوبرابر کنید تا ظرف 30 روز 60 دقیقه از خواب شما کاسته شود و به اصطلاح عادت شکنی تدریجی داشته باشید. بعد از یک ماه اگر باز هم مدت خواب شما زیاد بود، به همین ترتیب از طول آن بکاهید. در عین حال اندازه کاهش نباید از حد مورد احتیاج بدن افزون تر شود.

7- توجه داشته باشید که برای انسان 6 تا 7 ساعت خواب، لازم است و اگر کاستن از خواب موجب افت کارآیی روزانه شما می شود، هرگز در صدد کاهش اندازه خواب خود برنیایید.

8- برای پس از نماز صبح یک برنامه مفید و الزام آور، تنظیم کنید؛ به طور مثال یک برنامه مرتب مطالعه ای یا عبادی و یا ورزشی داشته باشید.

پی نوشت ها:

[1] . براى مطالعه بیشتر ر. ک: کاپلان سادووک، خلاصه روانپزشکى، ترجمه نصرت اللَّه پورافکارى، انتشارات آزاده، چاپ دوم، 1373، ج 3، صص 116- 124.

منبع: حوزه نت

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1102

به "چگونگی درمان پرخوابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی درمان پرخوابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید