دمشق؛ نخستین مقصد ظریف در روزهای کرونایی

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در راستای رایزنی با مقامات دمشق به سوریه سفر می کند.

دمشق؛ نخستین مقصد ظریف در روزهای کرونایی

به گزارش ، رهادخت رستگار- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز نخستین سفر خارجی خود را در بحبحه مبارزه با کرونا انجام داد؛ از اسفند سال گذشته و با همه گیری و شیوع این ویروس منحوس، مسئولان کشور های مختلف تصمیم گرفتند که نشست های دیپلماتیک و سیاسی خود را تا کاهش این بحران لغو کنند و یا به روش دیگری برگزار کنند، اگرچه ویروس کرونا روابط بین الملل را تحت تاثیر قرار داده و مراودات سیاسی و دیپلماتیک را به پایین ترین سطح خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم رسانده است، اما روابط را به صفر نرسانده است.

دیروز هم به همین دلیل سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از سفر ظریف در این روزهای کرونایی به سوریه خبر داد؛ طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه، آقای ظریف در این سفر یک روزه با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرده و درباره روابط دو جانبه، تحولات منطقه ای و آخرین تحولات سیاسی و میدانی مبارزه این کشور علیه تروریسم گفت وگو و مصاحبه خواهد کرد. موسوی معتقد است که با توجه به روابط بسیار نزدیک تهران- دمشق، این سفر چندان تعجب برانگیز نبود و به علاوه، در روزهای اخیر هم وزرای اقتصادی و امور خارجه کشورهای اروپایی هم علی رغم اینکه کانون شیوع کرونا هستند دیدارهایی را با رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی انجام دادند.

ایران علاوه بر اینکه یکی از متحدان اصلی سوریه در جنگ با تروریست هاست، یکی از کشورهای ضامن صلح سوریه در مذاکرات آستانه هم به شمار می آید، بنابراین اهمیت زیادی به امنیت و فرایند صلح این کشور می دهد؛ پیش از شیوع کرونا ایران پیشنهاد برگزاری نشست آستانه در سطح سران را به ترکیه و روسیه در تهران داده بود که با وجود کرونا، به وقت دیگری موکول شد.

به همین دلیل حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با، با اشاره به روابط نزدیک تهران- دمشق تاکید کرد که ایران و سوریه روابطی راهبردی دارند که در حال حاضر موضوعی بسیار مهم برای تحولات منطقه ای و تحولات بین المللی است که طبعا نباید هیچگاه از دستور کار حوزه سیاست خارجی ایران و سوریه حذف شود.

به علاوه دمشق طی هشت سال بحران سوریه با کمک شرکا، متحدان و محور مقاومت توانست به پیروزی های ارزشمندی دست پیدا کند و همین مسئله به تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور ایران و سوریه کمک و مراودات را وارد فضای جدیدی کرد.

اما اکنون پس از هشت سال سوریه تقریبا به حالت عادی رسیده و حدود 90 درصد خاک خود را از تروریست ها پس گرفته است؛ البته خروج تروریست های داعشی از این منطقه پایان همه مسائل نبود، به عقیده کارشناسان مرحله پایانی در چارچوب توافق سوچی اجرا شده میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در جهت تعیین و تکلیف تروریست هایی که اکنون در ادلب هستند، واقع شده است که این مهم نیاز به رایزنی مستمر دارد، همچنین در داخل سوریه هم موضوع قانون اساسی، انتخابات، مسائل داخلی و ... به شدت در جریان است و تهران به عنوان یکی از متحدان اصلی دمشق همواره طرف مشورت دولت سوریه بوده است، بنابراین مجموع این مسائل باعث شده رفت و آمد های مقامات میان دو کشور ادامه پیدا کند.

این روزا با تحریم های یکجانبه آمریکا، انفعال و ناتوانی اروپا، ایران روابط خود را بیش از هر زمان دیگری با کشورهای منطقه ای گسترش داده و سوریه هم از این قاعده مستثنا نیست؛ اما سوریه جدای از موضوع تروریسم و بازسازی از بُعد دیگری هم اهمیت دارد؛ عابدینی کارشناس مسائل بین الملل هم با اشاره به اهمیت محور مقاومت در منطقه تاکید میکند که سوریه یکی از کشور های عضو موثر در محور مقاومت است و طبعا این نشست و برخواست ها می تواند به تقویت و مصونیت راهبردی محور مقامت کمک کند.

گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که ظریف در فروردین و شهریور سال گذشته در راستای رایزنی با مقامات دمشق به این کشور سفر کرده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 208

به "دمشق؛ نخستین مقصد ظریف در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمشق؛ نخستین مقصد ظریف در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید