خبرنگاران معاون وزیرخارجه انگلیس: باب دیپلماسی برای اجرای برجام باز شده است

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، لندن - خبرنگاران - معاون وزیر امورخارجه انگلیس که تا به امروز کشورش از تعهدات برجامی خود شانه خالی و در قبال تروریسم اقتصادی آمریکا سکوت معناداری کرده است، با اشاره به گام های کاهنده ایران ذیل این توافق ادعا کرد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا باب دیپلماسی برای اجرای اهداف برجام باز شده است.

خبرنگاران معاون وزیرخارجه انگلیس: باب دیپلماسی برای اجرای برجام باز شده است

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش پنجشنبه شب خبرنگاران، جیمز کلورلی در نشستی پیرامون سیاست دولت انگلیس در قبال ایران، انتخاب رویکرد صحیح در قبال تهران را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: اولویت های دولت این است که از هسته ای شدن ایران جلوگیری، امنیت و ثبات را در منطقه تقویت و آزادی تمامی شهروندان دارای تابعیت مضاعف انگلیسی را تضمین کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته که اگر ایران به اجرای کامل برجام بازگردد آمریکا هم به این قرارداد باز می گردد تا آن را تقویت کند و توسعه دهد اضافه نمود: این فرصت مهمی برای از سرگیری تعامل میان ایران و آمریکا و تحقق اهداف مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بشمار می رود که ما از آن حمایت می کنیم.

معاون وزیر امور خارجه انگلیس اضافه نمود: در عین حال موضع ما روشن است که ایران باید از سرپیچی سیستماتیک از تعهداتش ذیل برجام را به عقب برگرداند. ما عمیقاً از اقدامات ایران، به خصوص فعالیت هایش در زمینه تحقیقات و توسعه و ذخیره اورانیوم کم غنا که نقض مفاد توافق هسته ای هستند ،نگرانیم.

وی ادعا کرد: اگر ایران نسبت به برجام جدی است نباید قانونی را که اخیرا توسط مجلس ایران درباره گام های بیشتر در راستا نقض برجام به تصویب رسید اجرا کند چون این اقدامات راستا بازگشت به دیپلماسی را که دولت جدید آمریکا پیشنهاد داده تضعیف می کند.

کلورلی با بیان اینکه ایران می تواند انتخاب کند گفت: ما قویا می خواهیم که گزینه معقول و عملی را به سمت دیپلماسی انتخاب کند.

وی با بیان اینکه تروئیکای اروپایی هنوز سازوکار حل اختلاف در برجام را به کار نیانداخته و بر همین اساس از ایران خواست که به عنوان گام مهم برای بازگشت اعتماد نسبت به اجرای تعهداتش ذیل برجام، به این توافق بازگردد.

ایران 2 سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را بیان نمود که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می یابد.

در همین حال کنندگان مجلس شورای اسلامی هفته پیش کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم ها را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی موظف است که در صورت عدم لغو تحریم ها ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-6 را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل نموده و عملیات غنی سازی را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال 1399 به 1000 ماشین توسعه بدهد.

جمهوری اسلامی ایران همواره بیان نموده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در راستا کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی پیش با بیان اینکه اروپایی ها باید با اجرای تعهداتشان برادری خود را در برجام اثبات کنند، گفت: فرصت جدیدی برای ادامه راستا درست قبلی فراهم شده است. طرف مقابل به اجرای تعهداتش برگردد و ایران هم همانطور که بیان نموده به تعهداتش عمل می کند.

خطیب زاده با بیان اینکه امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت های خود را شناخته و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد، یادآور شد: یکی از طرف هایی که به تعهدات خود عمل ننموده، طرف های اروپایی بوده اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بوده و کشورهایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند که در نامه های ما آمده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 621

به "خبرنگاران معاون وزیرخارجه انگلیس: باب دیپلماسی برای اجرای برجام باز شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون وزیرخارجه انگلیس: باب دیپلماسی برای اجرای برجام باز شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید