ترمز تارا قوی تر است یا دنا پلاس؟، نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، ترمز تارا نسبت به دنا پلاس تغییر نموده و بوسترهای آن بزرگ تر شده است. تست و مقایسه ترمز خودروهای تارا، دنا پلاس و پژو 207 در زمین خشک و خیس در یک پیست استاندارد انجام شد. کدام خودرو بهتر می ایستد؟

ترمز تارا قوی تر است یا دنا پلاس؟، نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تیم خبرنگاران پیروز شد برای اولین بار در کشور تست ترمز تارا، دنا پلاس و پژو 207 به همراه تجهیزات و کارشناسان حرفه ای را در یک پیست کاملا استاندارد انجام دهد. تارا به ترمز دیسکی در هر دو محور، دنا پلاس به ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای کاسه ای در عقب و پژو 207 به ترمزهای دیسکی در هر دو محور مجهز بودند. هر سه خودرو سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS+EBD و تایرهای ایرانی نو داشتند.

برای اولین بار در ایران فیلم تست ترمز تارا ، پژو 207 و دنا منتشر شد. در کانال خبرنگاران پلاس دیدن کنید:

دنا پلاس دنده ای تنفس طبیعی پیش تر با ترمزهای عقب دیسکی عرضه می شد، اما به دلیل مقرون به صرفه سازی به وسیله فراوری کننده، حالا به ترمز عقب کاسه ای مجهز است. اما به دلیل محدوده قیمتی نزدیک به تارا دنده ای، باید با همین ترمزها رقابت می کرد. چرا که قیمت دنا پلاس توربو با ترمزهای دیسکی در هر دو محور، خارج از محدوده قیمتی مقایسه ما بود.

قهرمان توقف کدام خودرو است؟

نحوه انجام تست و تجهیزات مقدار گیری

این تست در یک پیست استاندارد، شرایط کاملا ایمن به همراه راننده و کارشناسان حرفه ای صورت گرفته است. سرعت تست به وسیله یک دستگاه GPS بسیار دقیق مخصوص خودرو مقدار گیری شد. در تمام خودروها نیز چهار نفر سرنشین یکسان حضور داشتند.

نحوه انجام تست ترمز به این صورت است که سرعت خودرو باید به حدود چند کیلومتر بیش تر از حد مورد نیاز برای آزمایش برسد و پس از آن خودرو باید خلاص گردد تا خلا بوست ترمز جبران گردد. پس از خلاصی خودرو و در آستانه ورود خودرو به نقطه ترمزگیری که از قبل معین شده، سرعت باید به اندازه مورد نظر برسد. سپس راننده با تمام توان پدال ترمز را فشار می دهد تا خودرو متوقف گردد.

انجام این تست در خیابان و شرایط غیر ایمن و استاندارد بسیار خطرناک است. لطفا این تست را هرگز امتحان نکنید.

فیلم مقایسه و تست شاهین و تارا : برنده کدامیک است؟ پاسخ این پرسش را در کانال خبرنگاران پلاس دیدن کنید:
تست در سرعت 85 کیلومتر بر ساعت (زمین خشک)

پژو 207 با سرعت 85 کیلومتر بر ساعت و در زمین خشک به 35 متر مسافت نیاز دارد تا متوقف گردد. این مسافت برای تارا 34 متر و برای دنا پلاس 36.5 متر است. گفتنی است که ترمزهای عقب کاسه ای دنا، باعث افت راندمان ترمزگیری این خودرو شده اند. همان طور که متوجه شدید ترمز تارا برترین عملکرد را دارد.

تست در سرعت 85 کیلومتر بر ساعت (زمین خیس)

مسافت مورد نیاز برای توقف کامل یک خودرو در زمین خیس، به طرز باور نکردنی بیشتر از زمین خشک است. پژو 207 برای توقف در زمین خیس به 110 متر مسافت نیاز دارد. این مسافت حدود سه برابر بیشتر از زمین خشک است و این موضوع لزوم کاهش سرعت و افزایش احتیاط در هنگام بارش باران و لغزنده شدن زمین را به صورت عملی گوشزد می نماید.

اما تارا به 103 متر مسافت و دنا پلاس هم به 112 متر مسافت برای توقف نیاز دارند. هر چند ترمز تارا باز هم برترین عملکرد در زمین خیس را دارد، اما نکته مهم این است که هر سه خودرو برای توقف در زمین خیس، تقریبا به سه برابر مسافت بیشتر نسبت به زمین خشک نیاز دارند.

تست در سرعت 140 کیلومتر بر ساعت (زمین خشک)

تارا در سرعت 140 کیلومتر بر ساعت به 92.5 متر، پژو 207 به 93.3 متر مسافت و دنا پلاس به 94.5 متر مسافت برای توقف کامل نیاز دارند. هر چند عملکرد ترمز هر سه خودرو به هم نزدیک است، اما باید بدانید که ترمز تارا عملکرد روان تر و یکنواخت تری نسبت به دو خودروی دیگر دارد.

در واقع با این که سه خودرو در مسافتی نزدیک به هم متوقف می شوند، اما سرنشینان تارا هنگام ترمزگیری شدید در سرعت های بالا، استرس کمتری نسبت به دو خودروی دیگر را تجربه خواهند کرد. این مبحث مستقیما به موضوع قدرت ترمزگیری در ترکیب با کیفیت ترمزگیری اشاره می نماید.

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی تازه را بشناسید / لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

منبع: بیت ران
انتشار: 9 آبان 1402 بروزرسانی: 9 آبان 1402 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1539

به "ترمز تارا قوی تر است یا دنا پلاس؟، نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمز تارا قوی تر است یا دنا پلاس؟، نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید