8 اتفاق که با هر روز آرایش کردن برای پوست تان می افتد

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، برخی خانم ها به دلایل مختلف عادت دارند تا هرروز آرایش کنند؛ برخی به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس شان، برخی به دلیل محل کارشان و… بسیاری از این افراد در جریان مضر بودن مواد آرایشی هستند، اما در هر صورت نکات منفی را در نظر نمی گیرند. در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم به شما بگوییم که اگر هر روز آرایش کنید چه اتفاقی برای پوستتان می افتد و در طولانی مدت باید منتظر چه چیزهایی باشید.

8 اتفاق که با هر روز آرایش کردن برای پوست تان می افتد

هر روز آرایش کردن چه فوایدی برای ما دارد؟

آرایش روزانه می تواند فواید زیادی از تقویت خلق و خو گرفته تا بهبود سلامت پوست داشته باشد.

1. سلامت پوست شما را افزایش می دهد

بدون شک همه لوازم آرایشی حاوی ترکیبات مضر نیستند. امروزه شما می توانید محصولات مختلفی را پیدا کنید که حاوی مواد مفید مثل نیاسینامید، هیالورونیک اسید، سرامید و… هستند و همچنین فاکتور محافظتی از پوست در برابر خورشید (SPF) را هم دارند. استفاده کردن از این محصولات می تواند سلامت پوست را بهبود ببخشد و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت کند.

2. رنگ صورتتان را یک دست می کند

مهم نیست که بلاگرها و سلبریتی ها در فضای مجازی از چه فیلترهای زیبایی استفاده می کنند، لکه های پوستی و هیپرپیگمانتاسیون یک اتفاق طبیعی برای پوست هستند. با آرایش کردن شما می توانید رنگ پوست خود را یک دست کنید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

3. اعتماد به نفس شما را تقویت می کند

یک رژ لب خوش رنگ یا یک ریمل برای مژه های پرپشت تر و بلندتر می تواند به شما در تقویت روحیه تان کمک کند. البته لازم به ذکر است که شما باید سعی کنید ظاهر طبیعی خود را دوست داشته باشید و آن را بپذیرید، اما قدرت آرایش هم می تواند در مسیر بالا بردن اعتماد به نفس به شما کمک کند.

اگر هر روز آرایش کنیم چه اتفاقی برای پوست ما می افتد؟

بسکمک از لوازم آرایشی که ما به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنیم حاوی ترکیبات شیمیایی و مضر هستند که می توانند سد محافظتی پوست را مختل و ورود عوامل بیماری زا به پوست را راحت تر کنند. این اتفاق در نهایت باعث می شود که درخشش طبیعی پوست شما کاهش پیدا کند و سلامت پوست تان دچار آسیب شود.

با همه این شرایط، منظور این نیست که نباید هرگز آرایش کنید، اما اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید بهتر است تا برخی عادات سالم را به کار بگیرید و از لوازم آرایشی دوست دار پوست استفاده کنید. در ادامه برخی از عوارض جانبی هر روز آرایش کردن را با شما بررسی خواهیم کرد.

1. منافذ پوست بسته می شوند

اگر عادت دارید که به طور منظم آرایش کنید و برای مدت طولانی روی پوست تان بماند، باید بدانید که این کار باعث بسته شدن منافذ پوست شما خواهد شد. زمانی که منافذ بسته شوند، پوست شما نمی تواند به راحتی نفس بکشد و در نتیجه احتمال بیماری های پوستی مثل آکنه، جوش و سایر مسائل پوستی بیشتر می شود.

2. پیری زودرس پوست

یکی از مهم ترین کارهایی که برای سلامت پوست باید انجام دهید، مراقبت از آن در برابر آسیب های ناشی از خورشید است. زمانی که فراموش می کنید ضدآفتاب بزنید، پوست خود را در معرض اشعه های نور خورشید قرار می دهید.

همچنین اگر در کنار نور خورشید، آرایش برای مدت طولانی روی صورتتان بماند، علائم پیری مثل خطوط ریز، چین و چروک و لک های پیری سریع تر در صورت شما نمایان خواهند شد.

در ادامه، اگر قبل از خواب آرایش خود را به خوبی پاک نکنید، مواد آرایشی وارد منافذ پوستی شما می شوند و با شکستن الاستین پوست، باعث ایجاد چین و چروک می شوند.

3. خشک یا چرب شدن پوست

اگر لوازم آرایشی شما متناسب با پوستتان نباشند، می تواند باعث خشک شدن یا چرب شدن بیش از حد پوست شما شود. برای مثال اگر پوست خشکی دارید و از لوازم آرایشی مخصوص پوستتان استفاده نکنید باعث خشک شدن بیش از حد پوستتان خواهید شد. این اتفاق در افراد با پوست چرب هم به همین روند پیش می رود.

4. جوش و آکنه

جوش ها و آکنه ها ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی، مصرف برخی داروها، رژیم غذایی نامناسب و… رخ دهد؛ اما استفاده منظم از لوازم آرایشی (به خصوص لوازم بی کیفیت) می تواند به مسائل پوستی شما بیفزاید و باعث ایجاد جوش های مکرر شود.

متخصصان پوستی بر این عقیده هستند که افراد با پوست های مستعد جوش و آکنه باید مصرف لوازم آرایشی را محدود کنند تا بتوانند سلامت پوست خود را بازیابی کنند و تولید جوش های سرسیاه و سرسفید را کاهش دهند.

5. حساسیت و واکنش آلرژیک

ممکن است ترکیبات به کار رفته در ساخت لوازم آرایشی ها باهم مشابه باشد، اما اینکه هر برند از چه موادی استفاده می کند با برند دیگر تفاوت دارد. محصولات فرموله شده با مواد ملایم به پوست شما آسیب نمی رساند. با این حال محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی مضر مثل پارابن و SLES هستند، می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. اگر پوست حساسی دارید مصرف این لوازم آرایشی ها می توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث ایجاد التهاب و خارش شوند.

6. تغییر رنگ در پوست

آرایش کردن روزانه یک سری دردسر و خوابیدن با آرایش دردسرهای بیشتری دارد. نشستن آرایش، آلودگی پوست را افزایش می دهد و در معرض نور خورشید بودن تاثیر اشعه ها را بیشتر می کند؛ این موارد باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند. رادیکال های آزاد می توانند بر کلاژن پوست شما تأثیر بگذارند و آن را ضعیف کنند. در نتیجه، در طولانی مدت پوست شما دچار تغییر رنگ خواهد شد.

به عنوان مثال، وقتی که رژ لب برای بیش از 10 ساعت روی لب شما باشد، رنگ لب های شما را تیره خواهد شد، زیرا رژ لب ها حاوی موادی هستند که مانع از اکسیژن رسانی به لب می شوند.

7. عفونت چشم

همان طور که می دانید پوست ناحیه اطراف چشم حساس تر، نازک تر و ظریف تر است و شما دقیقا برای همین قسمت صورت از پرایمر، کانسیلر، پودر فیکس، سایه، خط چشم، ریمل و مداد چشم استفاده می کنید. مواد تحریک کننده موجود در لوازم آرایشی می توانند باعث آسیب به چشم و عفونت آن شوند.

سازمان غذا و دارو پیشنهاد می کند تا قبل از خرید هرگونه لوازم آرایشی چشم ترکیبات سازنده آن را به خوبی بررسی کنید. همچنین قبل از خوابیدن حتما آرایش خود را به خوبی پاک کنید تا از آسیب چشم و تیرگی و لک دور چشم هم جلوگیری کنید.

8. سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است. طبق گفته بنیاد سرطان پوست، از هر 5 آمریکایی، یک نفر این بیماری را تجربه می کند.

البته طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، شواهد بسیار کمی وجود دارند که ارتباط بین لوازم آرایشی و سرطان پوست را ثابت کنند. اما به طور کلی موادی مانند فرمالدئید، قطران زغال سنگ، آرسنیک، سیلیس و کروم که در ساخت بسکمک از محصولات به کار می روند، سرطان زا هستند.

چه زمان هایی آرایش نکنیم؟

  • زمانی که ورزش می کنید؛ وقتی که شما ورزش می کنید منافذ پوست شما باز می شوند و اگر آرایش کرده باشید این مواد به راحتی به عمق پوست شما نفوذ می کنند و باعث کاهش تنفس پوست، ایجاد تحریکات پوستی، ایجاد جوش و آکنه و چین و چروک می شوند.
  • زمانی که تاریخ مصرف محصولات آرایشی شما گذشته است؛ حواستان به نوشته های روی محصولات آرایشی تان باشد. وقتی تاریخ مصرفشان گذشت به هیچ وجه از آن ها روی پوستتان استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد تحریکات پوستی، عفونت پوستی و تولید جوش و آکنه می شود.

چگونه عوارض آرایش کردن را کاهش دهیم؟

  1. محصول درست را بخرید؛ هر پوستی منحصربه فرد است بنابراین شما نمی توانید یک محصول آرایشی را فقط چون دوستتان استفاده می کند بخرید. لوازمی را بخرید که متناسب با نوع پوست شما طراحی شده باشند. ترکیبات محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید به آن ها حساسیت ندارید. اگر مطمئن نیستید، قبل از استفاده آن ها را برای 24 ساعت تست کنید.
  2. مرطوب کننده را فراموش نکنید؛ صرف نظر از نوع پوستتان، اهمیت آبرسانی و رطوبت رسانی را فراموش نکنید. حتی اگر پوستتان چرب است از یک محصول متناسب با پوست خود استفاده کنید. مرطوب کننده ها و آبرسان ها به قوی شدن سد دفاعی پوست کمک می کنند و شما را از مسائلی مثل پوسته پوسته شدن، التهابات و قرمزی پوست نجات می دهند.
  3. ضدآفتاب بزنید؛ نور خورشید باعث پیری زودرس، ایجاد چین و چروک، لک، جوش و بیماری های پوستی می شود. حتی اگر آرایش نمی کنید هم ضدآفتاب را فراموش نکنید. اگر آرایش می کنید می توانید کرم ضدآفتاب را قبل از محصولات آرایشی بزنید یا از کرم پودرهای SPFدار استفاده کنید.
  4. براش های آرایشی تان را تمیز کنید؛ لازم است تا حداقل هفته ای یک بار براش های آرایشی خود را تمیز کنید، زیرا در غیر این صورت باکتری ها و مواد آسیب زا روی آن ها رشد می کنند و باعث ایجاد جوش و مسائل پوستی می شوند.
  5. روتین پوستی خود را فراموش نکنید؛ پاک کردن آرایش قبل از خواب الزامی است. ابتدا با میسلار واتر آرایش خود را پاک کنید و بعد با یک شوینده مناسب صورتتان را کامل بشویید.
  6. از لوازم آرایشی دیگران استفاده نکنید.

در نهایت

به طور کلی، تصمیم اینکه آیا هر روز آرایش کنید یا خیر با خودتان است. با وجود عوارض جانبی زیاد لوازم آرایشی برای پوست، شما می توانید با داشتن یک روتین مراقبت از پوست از آن محافظت کنید و این عوارض جانبی را کاهش دهید. سعی کنید از لوازم آرایشی باکیفیت استفاده کنید و قبل از خرید حتما ترکیبات سازنده اش را به خوبی بررسی کنید.

منابع: Glowsly, Skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1402 بروزرسانی: 27 تیر 1402 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1513

به "8 اتفاق که با هر روز آرایش کردن برای پوست تان می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 اتفاق که با هر روز آرایش کردن برای پوست تان می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید