پرده برداری از صورت مردگان دو هزار ساله ، کشف پرتره هایی از مومیایی های مصری

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، دولت مصر اخیرا از کشف پرتره هایی از دو مومیایی در جنوب غربی قاهره خبر داده است.

پرده برداری از صورت مردگان دو هزار ساله ، کشف پرتره هایی از مومیایی های مصری

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روزنامه سان، باستان شناسان مصری در سایت حفاری گرزا در فیوم مصر، در جنوب غربی قاهره، پرتره هایی از دو مومیایی کشف نموده اند.

این دو اثر هنری تمام رنگی که با نام پرتره های فیوم نیز شناخته می شوند، اولین نمونه در نوع خود هستند که در بیش از یک قرن گذشته کشف شده اند.

عادل اوکاشا، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر، اظهار داشت که تیم اکتشافی، این پرتره ها را در یک اتاق مخصوص مراسم کفن و دفن با کفی ساخته شده از ملات آهک رنگی و تزئین شده با کاشی پیدا کردند.

دیگر آثار کشف شده در این مکان شامل مومیایی ها، پاپیروس ها، سفال ها و تابوت هایی است که قدمت همه آنها به دوره بطلمیوسی (305-30 قبل از میلاد) تا دوران روم (30 قبل از میلاد تا 390 پس از میلاد) برمی شود.

  • کشف راز هزاران ساله مومیایی های مصر | باورهای قدیمی تغییر می نمایند

به گفته دکتر باسم جهاد مدیر این ماموریت اکتشافی، تابوت های کشف شده سبک های متفاوتی دارند: بعضی به شکل بدن انسان و بعضی به سبک بام های شیب دار یونانی. بعلاوه در یکی از تابوت های چوبی مجسمه ای سفالی از الهه ایسیس یافت شد. دکتر جهاد گفت که این یافته نادر نشان دهنده تاثیر یونانی ها بر هنر مصر است.

اخیرا دو پرتره رنگی از دو مومیایی کشف شده اند

مصریان بر این باور بودند که هنر قدرت برقراری ارتباط با خدایان را دارد

ماموریت کاوش در سایت گرزا، در سال 2016 کار خود را شروع کرد. از آن موقع، باستان شناسان چیزهای زیادی متعلق به بازه زمانی قرن سوم پیش از میلاد تا قرن سوم پس از میلاد کشف نموده اند.

از جمله اکتشافات این گروه، 6 مقبره بزرگ از آجر گلی است که گورهای دسته جمعی به سبک کاتاکومب هستند. این یافته ها اهمیت جایگاه اجتماعی-مالی در دوران مصر باستان را واضح تر نموده است.

بعلاوه آنچه در این سایت کشف شد، نشان دهنده تنوع و تفاوت در دقت و کیفیت فرآیند مومیایی کردن در دوران بطلمیوسی و رومی است. مومیایی سازی با کیفیت بالا تا دفن ساده جسد، نشان دهنده سطح مالی و جایگاه اجتماعی متوفی است. مومیایی هایی که با پرتره دفن می شدند، اغلب افرادی ثروتمند بوده اند.

مصریان بر این باور بودند که هنر قدرت برقراری ارتباط با خدایان را دارد و در زندگی پس از مرگ می تواند نظر آن ها را جلب کند. آثار هنری مربوط به کفن و دفن، می توانست به شکل مجسمه، نقاشی، نقاشی مقبره و کنده کاری باشد. هنر مقبره مصر به عنوان نقطه تماس مردگان و زندگان شناخته می شد.

به گفته دبورا وایت، سردبیر موزه استرالیا، قبرهای مصری مانند گالری های هنری مخفی بودند که هرگز قرار نبود دیده شوند. در عوض، این نمونه های شگفت انگیز صنعت هنری تنها با گروه نخبه ای از بازدیدنمایندگان - خدایان هم کلام می شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1418

به "پرده برداری از صورت مردگان دو هزار ساله ، کشف پرتره هایی از مومیایی های مصری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرده برداری از صورت مردگان دو هزار ساله ، کشف پرتره هایی از مومیایی های مصری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید