نگفتم خانواده ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند، بعضی جریان ها نمی خواهند سال تحصیلی برگزار گردد

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند و به مدارس گفتیم همه اقدامات با مشارکت خانواده ها باشد.

نگفتم خانواده ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند، بعضی جریان ها نمی خواهند سال تحصیلی برگزار گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر اظهار کرد: ما تابع ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت هستیم و بر اساس تشخیص آن ها فعالیت می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ستاد کرونا نماز آدینه را اجازه نداد که برگزار گردد و اکنون برای بازگشایی مدارس موافق است؟ ادامه داد: تناقضی وجود ندارد؛ برگزاری کلاس با 10 نفر با برگزاری اجتماع فرق می نماید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اصل بر رعایت پروتکل های بهداشتی است، گفت: امتحانات شهریور تازه تمام شده است و امتحانات پایه دوازدهم هم به خوبی برگزار گردید؛ به نظرم داوری ما در مورد بچه هایمان داوری دقیقی نیست.

وی در مورد آماده شدن مدارس برای حضور دانش آموزان، با بیان اینکه تمام تابستان فرصت داشتیم که سرویس های بهداشتی مدارس را اصلاح کنیم، گفت: در این راستا 100 میلیارد تومان در سال تحصیلی گذشته و 30 میلیارد تومان هم اخیرا ابلاغ کردیم؛ البته یادمان نرود آینده کرونا نامشخص است و ما باید بتوانیم در عین ادامه زندگی، پروتکل ها را رعایت کنیم.

* خانواده ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات جهان نشان داده است که فاصله طولانی معلمان با مدرسه، باعث فشار هایی روحی و روانی در دانش آموزان می گردد؛ البته تجارب و اتفاقات را دائما رصد می کنیم و اگر احتیاج به تغییر در رویه ها باشد، انجام می دهیم.

وی اضافه نمود: فرصت می دهیم خانواده ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند و به مدارس گفتیم همه اقدامات با مشارکت خانواده ها باشد و مطمئن هستیم که با خانواده ها به تفاهم می رسیم.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است؟، گفت: گفتیم مدارس آماده ارائه خدمات است و می گوییم که خانواده ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند تا نگرانی شان برطرف گردد و در هفته اول با مدارا با خانواده ها طی می کنیم.

وی اضافه نمود: 116 هزار مدرسه داریم و در تنوع جغرافیایی، گسترده شده است، ولی وقتی تجارب کشور های دیگر را آنالیز می کنیم، می بینیم که برتری حضوری در کشور های مختلف هست.

* حضوری شدن مدارس مصوبه ستاد نیست، اما مغایر آن هم نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موظف هستیم که آموزش دهیم و ستاد کرونا گفته است که در 15 شهریور سال تحصیلی را آغاز کنید، اظهار کرد: 15 شهریور روز آغاز مدرسه است و اولویت با آموزش حضوری است و اگر پروتکل ها اجازه دهد، آموزش حضوری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضوری بودن مدارس بر اساس مصوبه ستاد کروناست؟، گفت: مصوبه ستاد نیست، اما مغایر مصوبه ستاد نیست.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا با ستاد کرونای تهران جلسه داشتید و آیا رئیس ستاد موافق بازگشایی مدارس است؟، بیان نمود: موظف نیستیم با ستاد تهران جلسه داشته باشیم، اما در جلسه ستاد ملی کرونا، رئیس ستاد تهران حضور داشت و ایشان موافق بود.

* ما اعلام نکردیم که خانواده ها برای حضور فرزندشان در مدرسه تضمین دهند

وزیر آموزش و پرورش در مورد برگه تعهد حضور دانش آموزان در مدرسه و موضوع بیمه مسؤولیت مدنی، گفت: قطعا درست نیست. این ها فضاسازی های رسانه ای است و در فضای مجازی، کار های جعلی انجام می گردد. این موضوع که دانش آموزان با خانواده به مدرسه بیایند یا تضمین دهند را ما اعلام نکردیم.

وی در واکنش به این جمله که برخی خانواده ها گفتند که از ما تضمین گرفته شده است، اظهار کرد: این کار قطعا خطاست و اگر بدانیم کدام مدرسه است، حتما برخورد می کنیم. ما 116 هزار مدرسه داریم و اگر رخ داده باشد، تصمیم موردی و خطاست؛ ما و استان چنین چیزی را ابلاغ نکردیم و اگر مدرسه ای انجام داده حتما غلط است. رسانه ها و خانواده ها این یکی دو هفته را مدارا نمایند تا شرایط مختلف را آنالیز کنیم.

وی در واکنش به این پرسش که اگر بچه ها دچار بیماری شوند، چه کسی پاسخگوست؟، اظهار کرد: اگر جایی پروتکل رعایت نگردد، کسانی که رعایت نکردند، ضامن هستند و به خانواده ها گفتیم که نظارت نمایند.

* رعایت پروتکل ها برای مدیر مدرسه الزامی است

حاجی میرزایی توضیح داد: رعایت پروتکل ها برای مدیر مدرسه الزامی است و حتما اعمال می نماید. مواردی که مطرح می گردد برای ایجاد وحشت در ذهن خانواده ها و معلمان است و کار جریان هایی است که تمایل ندارند سال جاری، سال تحصیلی برگزار گردد.

وی تأکید کرد: هر وقت پروتکل ها بگوید که به دلیل شیوع گسترده، مدارس تعطیل گردد یا شرایط نگران نماینده است، مدارس را تعطیل می کنیم.

* دانش آموزان با علائم سرماخوردگی و کرونا به مدرسه نفرایند

وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه حضور دانش آموزان در مدرسه گفت: اختیاری به شورای مدرسه دادیم و در چارچوب پروتکل ها باید فعالیت نمایند.

وی ادامه داد: اعلام کردیم دانش آموزی که در خانواده بیمار کرونایی دارد، به مدرسه نیاید تا زمانی که خطری وجود نداشته باشد و گفتیم اگر بچه ها علائمی از سرماخوردگی یا علائم کرونا داشتند، حتما از حضورشان در مدرسه ممانعت گردد و تا هر چند روز که ضروری است در خانه استراحت نمایند تا از بابت سلامتی آن ها مطمئن شوند.

* مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان نظارت نمایند

حاجی میرزایی در واکنش به این جمله که گفته می گردد بعد از مدتی آموزش حضوری، کلاس ها مجازی می گردد، گفت: ما چنین تصمیمی نداریم. خدمات آموزشی را ارائه می کنیم و اگر کسی نگرانی دارد، روش های دیگری هست.

وی توضیح داد: به همه مسؤولان گفتیم نظارت سال جاری با سال های دیگر متفاوت است و ضروری است در هوشیاری کامل و 100 درصد باشیم و بر شرایط مدارس سرکشی نمایند؛ به مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان گفتیم که نظارت نمایند.

* دانش آموزان با ماسک به مدرسه بیایند

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دانش آموزان برای حضور در مدرسه باید ماسک بزنند، اضافه نمود: برای ضدعفونی مدارس، اعتبار در اختیار مدارس قرار گرفته است؛ اما در زمینه ماسک باید دانش آموزان از خانه با ماسک به مدرسه بیایند چرا که برخی از سرویس استفاده می نمایند؛ برای برخی از مناطق که تأمین ماسک سخت است، گروه های خیریه فعال شدند و در این زمینه اقدام می نمایند.

وی با بیان اینکه باید کوشش کنیم به تدریج شرایط را سامان دهیم و همه چیز روال مناسبی بگیرد، ادامه داد: پیش بینی ما این است که این دو هفته، مراقبت بیشتری کنیم تا مطمئن شویم همه چیز درست است.

* سامانه شاد فردا به روزرسانی می گردد

حاجی میرزایی در مورد عدم به روزرسانی سامانه شاد، گفت: سامانه شاد در روز 15 شهریور به روزرسانی می گردد. 14 میلیون، معلم و اولیا در سامانه شاد عضو شدند و 17 میلیون بار این سامانه نصب شده است و فردا آماده است در دسترس همگان قرار گیرد.

وی به ویژگی های نسخه جدید شاد اشاره نمود و ادامه داد: امکان برگزاری کلاس های تصویری و صوتی آنلاین، تکلیف دادن و تکلیف دریافت و تشکیل پفراینده تحصیلی از جمله ویژگی های شاد است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: حضور 3 میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند، اما 98 درصد پوشش تلویزیونی وجود دارد و 22 ساعت شبکه های مختلف از فردا به ارائه آموزش می پردازند. دانش آموزانی نباید نگران باشند چرا که معتقدیم هیچکس نباید به خاطر شرایطش از آموزش محروم گردد و همه تحت پوشش آموزش قرار می گیرند.

* استفاده از روش آموزش معکوس

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش مجازی و حضوری معلمان نیز گفت: آموزش با دو کیفیت پیش بینی شده است؛ برخی معلمان می گفتند آموزش مجازی از آن ها وقت بیشتری می گیرد که ما کل محتوا را از پایه اول تا دوازدهم روی سامانه شاد بارگذاری کردیم.

وی به روش آموزش معکوس اشاره نمود و ادامه داد: ما از روش آموزش معکوس استفاده می کنیم که در این روش، دانش آموزان محتوا را از شاد بر می دارند و در خانه درس را می خوانند و هنگامی به مدرسه می فرایند، تمرین و برطرف اشکال می نمایند.

حاجی میرزایی اضافه نمود: روش دیگری این است که اگر یک کلاس، 20 روز دانش آموز دارد و 10 نفر در مدرسه و 10 نفر در خانه هستند، روزی که دانش آموزان در مدرسه هستند، دانش آموزان دیگر به صورت برخط با معلم و کلاس در ارتباط باشند و از آموزش استفاده نمایند.

* بوفه مدارس فعال نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بوفه مدارس فعال نیست، گفت: دانش آموزان میان وعده و خوراکی را با خود به مدرسه بیاورند، اما شرح دهم که ساعت های 75 دقیقه ای هر کلاس به 35 دقیقه کاهش یافته است و دانش آموزان به جای اینکه از ساعت 8 تا 13 در مدرسه باشند، از ساعت 8 تا 10 یا 10:30 در مدرسه هستند.

وی درباره جمعیت مدارس نیز گفت: 62 درصد مدارس دارای کمتر از 100 دانش آموز، 43 درصد دارای کمتر از 50 دانش آموز و 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش آموز دارند؛ مدارسی که دارای جمعیت زیاد هستند، دو نوبته یا 3 نوبته می شوند.

* هیچ چیز جایگزین مدرسه نمی گردد

حاجی میرزایی در واکنش به این جمله که برخی خانواده ها می گویند فرزندمان در خانه آموزش ببیند و به مدرسه نفرستیم، گفت: توصیه می کنم این کار را ننمایند. هیچ چیز جایگزین مدرسه نمی گردد چرا که در مدرسه ظرفیت اجتماعی توسعه پیدا می نماید، جامعه پذیری افزایش می یابد و مهارت اجتماعی بالا می رود.

وی ادامه داد: خانواده ها نگران هستند که فرزندشان به مدرسه بیایند و ما نگرانی آن ها را درک می کنیم، اما توصیه ما این است که این کار را ننمایند؛ در همین تابستان، یک میلیون و 400 هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی به مدرسه مراجعه نموده و غربالگری شدند؛ ما باید به بچه هایمان اعتماد کنیم و اگر بچه ها با مقررات آشنا شوند بیشتر مراقبت می نمایند.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: وقتی بچه ها وارد زندگی می شوند باید توانایی مقابله موثر را داشته باشند؛ سعی نکنم به جای افزایش مهارت های زندگی، آن ها را کنار بکشیم.

وی درباره دانش آموزان با احتیاج های ویژه نیز گفت: سازمان مدارس استثنایی هم روی شاد برنامه دارد و هم اینکه در سال گذشته هم در برخی موارد، با مراجعه تک تک به آنها، آموزش داد و سال جاری نیز برنامه ریزی دارد.

* هر دانش آموزی که می تواند باید به مدرسه برود

حاجی میرزایی درباره شرایط معلمان گفت: اگر معلمی خودش یا اطرافیانش کرونا گرفته است، با هماهنگی مدرسه، استراحت کند و هر موقع تستش منفی شد به مدرسه بیاید.

وی درباره رعایت پروتکل ها در سرویس مدارس، اظهار کرد: پروتکل درباره سرویس مدارس وجود دارد و به عنوان مثال قبل از حضور دانش آموز و بعد از آن باید ضدعفونی شوند؛ کمیسیونی در وزارت کشور که کار سرویس مدارس را سیاست گذاری می نماید و انجمن اولیا و مربیان بر این موضوع نظارت دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا همه دانش آموزان باید فردا به مدرسه بفرایند، گفت: قطعا همه جا حضوری است و هر کس که می تواند باید برود و حضور پیدا کند؛ خواهشم این است که به این پدیده وسیعتر نگاه کنید. یک بُعد استمرار آموزش است و یک بُعد، جریان زندگی است و اگر همه را در کنار هم ببینیم راحت تر می توانیم تصمیم بگیریم. برای کسانی که نگران هستند آماده هستیم صحبت کنیم و امیدواریم با همکاری خانواده ها کار را پیش ببریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 436

به "نگفتم خانواده ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند، بعضی جریان ها نمی خواهند سال تحصیلی برگزار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگفتم خانواده ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند، بعضی جریان ها نمی خواهند سال تحصیلی برگزار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید