طبع گیلاس سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، گیلاس به دو دسته ترش و شیرین تقسیم می گردد. اما به طور کلی طبع گیلاس و ترکیبات عالی که در آن وجود دارد، این میوه را به یک داروی خوشمزه برای انواع بیماری ها در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع گیلاس سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟

در این مقاله ابتدا طبع گیلاس از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز ویژگی های سلامتی این میوه آبدار و خوشمزه می پردازیم.

طبع گیلاس از نظر طب سنتی

مزاج گیلاس از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبعناب، کندر، عسل، زنیان، زیره، روغن زیتون

خواص درمانی و بی نظیر گیلاس

1. گیلاس، سرشار از مواد مغذی

گیلاس نه تنها یک میوه بسیار خوشمزه است، بلکه سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی با اثرات سلامتی قدرتمند است. این میوه خوشمزه، با اینکه دارای رنگ ها و طعم های متفاوتی است اما همه انواع آن خاصیت تغذیه ای تقریبا مشابهی دارند.

این میوه لذیذ سرشار از فیبر، پتاسیم، مس، منگنز، ویتامین C و کربوهیدرات است که همگی در عملکرد صحیح اعضای مختلف بدن نقش مهمی دارند.

2. کاهش دردهای عضلانی، به خصوص در ورزشکاران

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس به تسکین درد عضلات ناشی از ورزش کردن و همچنین بهبود آسیب ها و التهابات ایجاد شده یاری می نماید. در این مورد گیلاس های ترش و آبدار مؤثرتر از انواع شیرین آن ها هستند. اگرچه به طور کلی هر دو به بهبود شرایط ورزشکاران پس از بازی ها و مسابقات یاری می نمایند.

جالب است بدانید که آب آلبالو و گوشت میوه گیلاس برای تسریع در بهبود عضلات، کاهش درد ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران حرفه ای مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن بسیار توصیه شده است.

3. یک ضد التهاب قوی

این میوه حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است که از استرس اکسیداتیو (عارضه ای که به بافت های داخلی بدن آسیب می رساند) پیشگیری می نماید. بنابراین شرایطی را ایجاد می نماید که بدن در برابر بیماری های مزمن و التهابات ناشی از آن ها مثل بیماری آرتروز و پیری زودرس محافظت گردد.

به علاوه پلی فنول هایی که در گیلاس وجود دارند از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های روانی و بعضی از سرطان ها جلوگیری می نماید.

4. داشتن یک خواب راحت و دلچسب

خوردن گیلاس به دلیل ترکیبات گیاهی و طبع سردی که دارد، باعث بهبود کیفیت خواب شما می گردد. علاوه بر این، گیلاس حاوی ملاتونین یعنی ماده ای است که به تنظیم چرخه خواب و بیدار شدن شما یاری می نماید.

یک مطالعه که روی 20 نفرانجام شد، نشان داد افرادی که به مدت 7 روز آب گیلاس ترش نوشیدند، در مقایسه با افرادی که از این آبمیوه خوشمزه نخوردند، افزایش قابل توجهی در میزان ملاتونین، مدت زمان خواب و بهبود کیفیت خواب داشته اند.

5. افزایش سلامت قلب با مصرف گیلاس

افزایش مصرف میوه های پر از مواد مغذی مانند گیلاس، روشی عالی برای محافظت از قلب شماست. بسیاری از مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که رژیم های غذایی سرشار از انواع میوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه هستند. گیلاس نیز یکی از میوه های بسیار مفید است. زیرا سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنول است که باعث تقویت سلامت قلب می شوند.

فقط 1 فنجان (154 گرم) گیلاس شیرین، 10٪ پتاسیم مورد احتیاج بدن را فراهم می نماید. پتاسیم ماده معدنی است که برای حفظ سلامت قلب شما لازم است. این ماده معدنی ضربان قلب را تنظیم نموده و با از بین بردن سدیم اضافی در بدن، یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است.

6. یک میان وعده عالی برای افراد دارای رژیم لاغری

این میوه خوش رنگ و آبدار دارای مقادیر فراوانی فیبر و قند طبیعی است که مقدار کمی از آن می تواند برای چند ساعت شما را سیر نگه دارد. همچنین علاوه بر فصل برداشت خودش در سایر فصل ها بصورت خشک شده، پودر و کنسرو نیز وجود دارد. بنابراین افرادی که دارای رژیم غذایی لاغری هستند می توانند از گیلاس و مشتقات آن به عنوان یک میان وعده عالی استفاده نمایند.

7. بهبود علائم آرتریت و نقرس

به دلیل اثرات ضدالتهابی قوی موجود در گیلاس، با مصرف آن، علائم آرتریت و نقرس کاهش پیدا می نماید. نوعی از آرتریت، ناشی از ایجاد اسید اوریک است که می تواند منجر به تورم شدید، التهاب و درد در مفاصل شما گردد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که گیلاس با سرکوب پروتئین های التهابی به مهار استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب یاری می نماید. در نتیجه این نوع آرتریت با مصرف منظم این میوه بهبود پیدا می نماید.

علاوه بر این، هنگامی که مصرف این میوه خوش طعم با داروی نقرس یعنی آلوپورینول ترکیب گردد، حملات نقرس 75٪ کمتر از زمانی است که این دارو همراه با گیلاس مصرف نمی گردد.

8. ضد افسردگی طبیعی

آب گیلاس حاوی مواد فیتوشیمیایی است که به عنوان مهار نماینده های طبیعی ترکیباتی به نام MAO و تیروزیناز عمل می نماید. MAO یا مونوآمین اکسیداز، آنزیمی است که اکسیداسیون را در مغز تسریع می نماید و بعضی از انتقال دهنده های عصبی مربوط به خلق و خو را مانند سروتونین تجزیه می نماید.

تیروزیناز نیز یک آنزیم حاوی مس است که همین کار را با ملانین انجام می دهد و قدرت تمرکز و تشخیص و تسلط بر ذهن را از بین می برد.

اما آب گیلاس ترش از تجزیه سروتونین و ملانین جلوگیری نموده و در نتیجه با افسردگی و اضطراب مقابله می نماید.

سخن آخر

به طور کلی خوردن انواع میوه ها به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین ها و آبدار بودن، قدرت و شادابی روحی و جسمی را افزایش می دهند. همه افراد باید متناسب با فصلی که در آن قرار دارند، روزانه از میوه های تازه آن فصل به عنوان یک میان وعده سالم استفاده نمایند.

از گیلاس علاوه بر مصرف به عنوان میوه در انواع شیرینی جات، دسرها و مربا نیز استفاده می گردد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از گیلاس چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشتهادات عالی شما هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در خبرنگاران با طبع میوه های دیگر، مانند طبع تمشک و خواص و مصلحات آن نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 935

به "طبع گیلاس سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گیلاس سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید