سنت ها و مراسم ازدواج در کشورهای مختلف

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، مراسم ازدواج بنا بر مقتضیات زمان و مکان در طول تاریخ دستخوش تغییر شده است. در این مطلب با مراسم و سنت ازدواج در بعضی کشورها آشنا خواهیم شد.

سنت ها و مراسم ازدواج در کشورهای مختلف

تقریبا هر بخشی از یک عروسی، از ابتدا تاماه عسل، دارای تاریخغنی، ریشه های فرهنگی، اصل و نسب واعتقادات مذهبی ازدواج برای هزاران سال شکل داده اند.توضیحات زیر شما را با تاریخچه مختصری از عناصر عروسی های مختلف و سنت ازدواج در بعضی کشورها آشنامی نماید.

تاریخچهعروسی

تنها چیزی که برای ایجاد یک ازدواج ضروری است این است که دو طرف رضایتخود را به عنوان زن و شوهر به دولت اعلام نمایند. همیشه حضور شاهدان و روحانیت الزامینبوده است. در قرن 15 میلادی یک کشیش بعنوان شخصثالث مسئول انجام ازدواج انتخاب شد و مرد و زن را بعنوان زن و شوهر اعلام می کرد.بعد از قرون وسطی مراسم از خانه عروس به کلیسا منتقل شد. در حالی که دوستان وفامیل، آنها را با جشن و پایکوپی همراه می کردند. به عنوان مثال در ایتالیا عروسی بهسه بخش تقسیم می شود. بخش اول مربوط به تنظیم اوراق مربوط به ازدواج توسط خانواده داماد و عروس است. بخش دوم نامزدی استکه توسط قانون الزامی است. در این جشن هدایایی بین زن و شوهر رد و بدل می شود مثل حلقه، در آغوش دریافت و یا بوسیدن. پیمان ازدواج به سادگی و با گفتن عبارت با من ازدواجمیکنی؟ و عروس در پاسخ تنها با گفتن آری، پاسخ مثبت می دهد. بخش سوم که می تواند چند سالپس از نامزدی صورت بگیرد نقل مکان عروس به خانه داماد است.

لباس عروس

در گذشته، رنگ آبی (نه سفید)نشان دهندهخلوص عروس و داماد بوده است. یونانیان اغلب رنگ آبی را همراه با رنگ سفید برایلباس عروسی استفاده می کردند. در قرون وسطی لباس عروسی سفید نماد بکارتمحسوب می شد. لباس سفید نماد شادی و خلوص بوده امابا وجود این، لباس عروسی سفید همیشه مد نبوده است . رسم پوشیدن لباس عروس بهرنگ سفید، به دوران ملکه ویکتوریا برمی شود. پیش از آن عروس ها، بسته به موقعیتاجتماعی خود، انواع متنوعی از رنگ ها و مواد را برای لباس خود انتخاب می کردند.اعتقادات قدیمی بین افراد در خصوص اینکه رنگ لباس آینده عروس را رقم می زند وجود داشت: لباس سفید یعنی انتخاب شما بسیار خوب و صحیح بوده، رنگزرد یعنی شما از همسر خود خجالت می کشید. رنگ سیاه آرزو می کنید به دوران قبل ازازدواج بازگردید. رنگ آبی یعنی شما همیشه خالص، پابرجا و راستگو خواهید بود. رنگسبز یعنی شما از دیده شدن خجالت می کشید. رنگ خاکستری یعنی به راه دوری خواهید رفت. با رنگ قرمز شما آرزوی مرگ خواهید کرد. رنگ قهوه ای یعنی شما در خارج شهر زندگیخواهید کرد و...

امروزه دختران برای لباس عروسی خود می توانند از هر رنگی و مدلی و یا هرسبک لباس برای مراسم ازدواج خود استفاده نمایند؛ یک پیراهن طراحی شده بسیار تزئینشده و مجلل یا حتی یک پیراهن ساده غیر رسمی. هر سبکی که عروس انتخاب کند تا زیباتربه نظر برسد، قابل قبول است.

حلقه نامزدی

حلقه هاینامزدی و عروسی در انگشت چهارم دست چپ استفاده می شود. رومیان باستان بر ایناعتقاد بودند که رگ وریدی در این انگشت بهطور مستقیم وارد قلب می شود.دامادها در قرون وسطی حلقه را در سه انگشت عروس قرار می دادندکه به نوبه خود نماد خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس به شمار می رفت.

کیکعروسی

گندم نمادی از برومندی است. در زمان قدیممرسوم بود که دانه های گندم یا برنج را بر سر عروس و داماد بریزند تا دخترانمجرد به امید ازدواج، آنها را از روی زمین بردارند. (همانند رسوم امروزه که برایدریافت دسته گل عروس کوشش می نمایند). بعد از گذشت سال ها رسم ریختن گندم به خوردن آنتغییر پیدا کرد و به مرور زمان تبدیل به پخت نان شیرین و بعد از آن درست کردن کیکشد.

بریدن کیک پر از نماد و سمبل است. در گذشتهعروس به تنهایی کیک را در میان مهمانان توزیع می کرد، زیرا اعتقاد بر این بودکه با این کار باروری عروس تضمین می شود. با عظیمتر شدن مراسم عروسی ها و افزایشتعداد مهمانان داماد به عروس در بریدن کیکو تقسیم آن بین مهمانان یاری می کرد. با آغاز این سنت، عروس و داماد قبل از توزیعکیک، تکه ای از آن را با هم می خوردند و این کار نماد اتحاد و پیمان ابدی آن هابرای مراقبت از یکدیگر و بودن در کنار هم برای همیشه بود .

بعضی از آداب ازدواج در کشورهای مختلف

ازدواج در چین: ازدواج هایسنتی در چین معمولا با وجود واسطه ها صورت می پذیرد. در طی نامزدی مذاکرات در حضورپدر و مادر زوج انجام می شود. هنگامی که مردی طالب ازدواج با زنی می شود توسط واسطه ای برای والدین زن هدایایی بعنوان پیشکش می فرستد. همچنین مسئول معین تاریخ ازدواجبا توجه به ساعت و زمان تولد دختر و یاری دریافت از یک متخصص نجوم این کار را انجام می دهد. در چینمدرن، عروس ها معمولا از رنگ قرمز برای لباسشان استفاده می نمایند چرا که در فرهنگ چینرنگ قرمز خوش یمن و مبارک است.

ازدواج در هندوستان: قبلاز ازدواج در هندوستان عروس، دوستان و خانواده عروس دست و پا خود را با طرحاستادانه، به نام menhdi تزئینمی نمایند. این طرح به طور موقت از حنا و رنگ گیاهی ساخته شده و تنها چند هفته دوامدارد.. طرح menhdi فوق العاده پیچیده است و ساعت ها طراحی آنطول می کشد و در این مدت دوستان و اقوام به جشن و سرور می پردازند.

ازدواج در یونان: اقوامی از نژاد لستدر رم طبق سنت دیرینه در مراسم های عروسیشان از روی جارو می پرند. امروزه پرش جارواغلب در ازدواج امریکایی-افریقایی یافت میشود. که ریشه در بردگی مردمان آن زماندارد. زمانی که مرد و زن برده با هم ازدواج میکردند و این از نظر قانون مجاز نمیبود. در دوره قبل از جنگ مردان و زنان اتحاد خود را با پریدن از روی جارو اعلام میکردند.

ازدواج د ریهودیت: شکستن شیشه در مراسم ازدواج یهودیان یک سنت است کهدر آن داماد شیشه ای را زیر پای خود له می نماید. بعضی معتقدند که شکستن شیشه نمادی ازتخریب معبد عظیم اورشلیم در سال 70 میلادی است. در حالی که بعضی دیگر می گویند کهشیشه های شکسته یک یادآوری است که از شادی همیشه باید لذت برد.

ترجمه: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 125

به "سنت ها و مراسم ازدواج در کشورهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت ها و مراسم ازدواج در کشورهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید