سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، رژیم های غذایی سم زدای مد روز و سم زدایی کبد نوید برخورداری از سلامتی و تندرستی را می دهند. اجازه دهید دریابیم که این رژیم چیست و چه کسانی به این رژیم احتیاج دارند...

سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

رژیم های غذایی سم زدای مد روز و سم زدایی کبد نوید برخورداری از سلامتی و تندرستی را می دهند. اجازه دهید دریابیم که این رژیم چیست و چه کسانی به این رژیم احتیاج دارند...

تنها کبد است که می تواند خون را تصفیه سازد و ما تنها یک کبد داریم.

دکتر ساندرا کابوت

علت آنکه چرا رژیم های سم زدا به محبوبیت رسیده اند این است که سلامتی و سرزندگی افراد به طور کلی به علت عوامل مختلفی مانند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، گرمای جهانی و فشار و استرس روحی روانی رو به افول رفته است. تمام اینها منجر به افزایش مواد سمی در بدنهای ما شده است. مواد سمی از 3 نوع یعنی وابسته به رژیم غذایی، خانگی و محیطی می باشند. مواد سمی موجود در هوای آلوده که تنفس می کنیم، در مواد غذایی فرآوری شده ای که مصرف می نماییم و در نوشیدنی ها، پاکسازی نماینده های شیمیایی، مواد آرایشی و حتی در پارچه بعضی لباسهایی که می پوشیم وجود دارند! امروزه تقریباً هرآنچه تنفس و یا مصرف می کنیم، خصوصاً در شهرها و شهرستانهای مدرن و امروزی، حاوی مواد سمی تهدید نماینده حیات و سلامتی در شکل مواد شیمیایی، فلز سنگین، ریزموجودات یا میکروارگانیسمهایی مانند باکتریها، ویروسها، قارچها و انگلهایی بوده که وارد معده و روده و جریان خون می شوند.

اما خبر خوب این است که کبد ما، یعنی اندام مهم سم زدای بدن، به طور کلی در دفع مواد سمی از بدن کار بزرگی انجام می دهد. کبد مانند یک دستگاه تصفیه در نظر گرفته می گردد که مواد زائد (سلولهای مرده و بقایای مواد) و مواد سمی (مواد شیمیایی، داروها، میکروارگانیسم ها و غیره) را از خون فیلتر و پالوده نموده و آن را تصفیه می سازد و اینگونه است که می توانید به اهمیت حیاتی کبد پی ببرید. با این حال، مواد سمی بیش از حد انباشته شده به حدی رسیده است که بیشتر افراد دچار علائمی از ناسالمی و بیماری کبد شده و از اینرو احتیاج است که از کبد با رژیم غذایی سم زدای کبد محافظت گردد.

علائم سالم نبودن کبد

افرادی که کبد ناسالمی دارند به طور کلی خستگی مزمن و درد را تجربه می نمایند. این افراد سرحال و پرانرژی نبوده و در معرض ابتلاء به مسائل گوارشی (یبوست، تهوع، سندرم روده تحریک پذیر)، مسائل مرتبط با سطوح بالای کلسترول، آلرژی، افسردگی و اختلالات سطوح قند خود قرار دارند. علائم مهم نقص در عملکرد کبد عبارتنداز:

احساس خستگی، بی حالی، تنبلی، افسردگی

اجابت مزاج نامنظم (نه هر روزه)

ایجاد نفخ یا گاز و یا سوء هاضمه پس از خوردن

مسائل پوستی مانند خشکی پوست یا خارش، اگزما، آکنه و یا پسوریازیس

ایجاد حلقه های تیره زیر چشم

بوی ناخوشایند بدن و بوی بد دهان

برآمدگی و بیرون زدگی شکم

چنانچه بعضی و یا تمام علائم فوق الذکر ناشی از سوء عملکرد و یا ناسالمی کبد را تجربه می کنید، در این صورت ضروری است که رژیم سم زدای کبد را دنبال کنید. گفته می گردد که در دنیای امروزی افراد بیشتر و بیشتری دچار این علائم و عوارض می شوند. از اینرو، پاکسازی کبد در فواصل تعیین سم زدایی و یا به طور منظم به حفظ سلامت کبد و بدنمان یاری خواهد نمود.

نکاتی جهت پاکسازی کبد

به طور معمول، سم زدایی یا پاکسازی بدن به راه های طبیعی با از بین بردن مواد زائد به وسیله تعرق، اجابت مزاج، تنفس و غیره انجام می گردد. کبد به خودی خود هیچگونه مواد زائدی فراوری نمی نماید اما موادی که از کولون یا روده بزرگ و کلیه ها دریافت می گردد را سم زدایی نموده و خون را تصفیه می نماید. اما هنگامی که کبد به وسیله مواد سمی بیش از حد مسدود گردد، قادر به انجام مؤثر عملکرد خود نبوده و در نتیجه آن مجبور می گردد مواد سمی را به درون جریان خون فرستاده و این مواد به وسیله آن به سایر نواحی بدن انتقال می یابند. مواد سمی دفع نشده در بافتهای بدن به اسم چربی رسوب نموده و هفته ها، ماه ها و گاهی سالها به جای مانده و به پلاک (مواد سخت و سفت شده) تبدیل شده و کولون و سایر بافتهای بدن را می پوشانند. چنانچه از این کار جلوگیری نگردد، در دراز مدت می تواند به سرطان کبد و سایر بیماریهای جدی منجر گردد. از اینرو به رژیم سم زدای کبد احتیاج است.

همانطور که پیش از این اسم شد، کبد مواد ناخواسته را از جریان خون ما صاف نموده و به سلامتی یاری می نماید. خاطر نشان می گردد که درست مانند هر دستگاه تصفیه دیگر، کبد هم هر چند وقت یکبار احتیاج به پاکسازی داشته تا سلامت بماند، و برترین راه، انجام این کار به صورت روزانه با وارد نمودن عادات غذایی و شیوه زندگی سالم و بهداشتی است. در ادامه چند نکته باارزش جهت سم زدایی یا پاکسازی کبد آورده شده است.

شستشوی کبد: رژیم غذایی سم زدای کبد معمولاً با دوره شستشو به وسیله روزه و یا دنبال کردن رژیم متشکل از مایعات آغاز می گردد. شستشو و تخلیه می تواند بین 3 تا 10 روز باشد، اما حتی یک و یا دو روز می تواند تغییر قابل توجهی را ایجاد نماید. روزه داری درمان کهنی بوده و جهت خلاص شدن از شر مواد سمی تجمع یافته در بدن بسیار مؤثر می باشد. خودداری از خوردن غذا برای مدت زمانی خاص به کبد و دستگاه گوارش جهت استراحت و بهبودی یاری می نماید. در حین روزه داری، مصرف آب سبزیجات (بدون قند) توصیه می گردد که این کار به شستشوی کبد یاری می نماید. نوشیدنی های مختلفی جهت شستشوی کبد تحت اسم مَسترکلین (Master Cleanse )، و لیور فلاش (Liver Flush) و غیره وجود دارند. ساده ترین و محبوب ترین نوع، نوشیدنی سم زدا لیمو است. فرد می تواند هرچند وقت یکبار از این نوشیدنی (یا به اسم اولین چیزی که در صبح مصرف می گردد و یا پیش از رفتن به رختخواب در شب) مصرف نموده و تفاوت را مشاهده نماید.

مصرف مواد غذایی اورگانیک: بیشتر ما نسبت به غذایی که می خوریم بی توجه هستیم. اما بدون مواد مغذی مناسب، کبد نمی تواند به طور مؤثر عمل نماید. از اینرو بسیار ضرورت دارد که انواع درست مواد غذایی را مصرف نموده تا دچار کمبود مواد مغذی نشویم. غذای درست بدان معنا است که تازه و طبیعی بوده و فرآوری نباشد. بیشتر غذاها از فراوریات مزرعه بدست ما می رسند که در آنجا مواد شیمیایی غیر طبیعی و انواع آفت کش مورد استفاده قرار می گیرند. گوشت هم از حیواناتی تأمین می گردد که مقادیر زیادی آنتی بیوتیک و هورمونهای رشد به آنها تزریق شده است. بیشتر افراد نسبت به خوردن مواد غذایی خوب بدون طعم تردید دارند، اما دستورات سم زدایی کافی وجود داشته که فرد می تواند جهت تهیه سوپ، اسموتی، براث یا آبِ گوشت و نوشیدنی به آنها رجوع نماید. بایستی این نکته را در نظر داشته باشیم که یک سوم رژیم غذایی ما بایستی از مواد غذایی خام تشکیل گردد.

مکمل های گیاهی: امروزه، مکمل های گیاهی بسیاری در فرمهای کپسول، نوشیدنی، و شِیکهای فیبر در دسترس بوده که به راحتی مصرف و به فرایند سم زدایی یاری می نمایند. اینها حاوی گیاهان طبیعی بسیاری مانند شیر تیغک (milk thistle)، قاصدک، گیاه باباآدم (burdock) و غیره بوده که گفته می گردد برای پاکسازی مفید می باشند، اما پیش از مصرف آنها بایستی با پزشک مشورت نمود.

غیر از موارد فوق، چند درمان خانگی ساده مانند نوشیدن آب جوشیده و تصفیه شده، خودداری از مصرف مواد غذایی تهیه شده در شرایط غیر بهداشتی (به وسیله افراد حامل باکتری، ویروس و یا انگل بر روی پوستشان)، خودداری از مصرف مواد غذایی کمپوت یا کنسرو شده، انجام ورزش و غیره به تسهیل سم زدایی کبد یاری نموده و سلامتی شما را حفظ خواهد نمود. به خاطر داشته باشید که ما تنها 1 کبد داریم و اهمیت حیاتی دارد که به وسیله یک رژیم غذایی سالم از آن محافظت نماییم.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1072

به "سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید