سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟
به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، سیتروئن برند فرانسوی مشهور برای ما ایرانیان و جهانیان است.این برند از 1919 میلادی به وسیله آندره سیتروئن شروع به فعالیت نموده و پس از اتفاقات و فراز و فرودهای بسیاری،به کار خود ادامه داده است.
سیتروئن هم اکنون زیر گروه برند استلانتیس است که خودروسازان دیگری هم مثل مازراتی، آلفارومئو، جیپ، داج و پژو و... در اینجا قرار دارند.
در این مقاله قصد داریم که مدل هایی از سیتروئن را که ما ایرانیان با آنها خاطره داریم،آنالیز کنیم.
سیتروئن 2CV؛ژیان ایرانیان!
ژیان یا 2CV پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکس واگن بیتل بود.
خودرویی ساده از نظر نگهداری و فراوری با مصرف کم و قیمت مناسب؛پاس کردن همه این شرایط،به معنی مبارزه و پیروزی در برابر فولکس بیتل بود.
سیتروئن 2CV که به معنی دو اسب بخار است،از سال 1948 پا به میدان رقابت گذاشت و تا سال 1990 فراوری می شد!
طبق آمار، 9 میلیون دستگاه از این خودرو فراوری شد!
این یعنی فراوری یک نسل در بیش از 40 سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.
طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر،این خودرو را خاص می کرد.
پیشرانه های مختلفی مثل 375 سی سی،425 سی سی،602 سی سی و M28 برای 2CV در نظر گرفته شد.
قوی ترین پیشرانه که M28 نام دارد، 45 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و در مسابقات اتومبیل رانی به کار گرفته می شد.
نسخه 375 سی سی آن، 9 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و از صفر تا 65 کیلومتر را در 42.5 ثانیه طی می کرد!
سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که 4 بازوی مک فرسون در هر 4 طرف و در راستای طولی بود،این اجازه را می داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست انداز،فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده تر گردد که در نوع خود عجیب بود.
به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به شمار میرود!
سیتروئن 2CV در نسخه دیان و با نام ژیان از سال 1347 در شرکت سهامی سیتروئن ایران که امروزه سایپا نام دارد،فراوری شد.
ژیان در رقابت با پیکان به عنوان خودروی مالی،گوی رقابت را از دست داد و تا سال 1360 در ایران فراوری شد و جای خود را به رنو 5 معروف داد.
سیتروئن زانتیا؛محبوب مردم
زانتیا خودرویی است که توانست در سال های اوایل دهه 80 ،در دل مردم ایران جا باز کند و به سرعت به خودرویی محبوب تبدیل گردد.
حالت آیرودینامیکی و دماغه تندی که داشت،در مقایسه با رقبا،خاص تر به نظر می رسید.
ویژگی های خاصی مثل تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک و قابلیت حرکت با 3 چرخ و بعلاوه پیشرانه قدرتمند،وسوسه کننده بودند.
همین ویژگی ها باعث شد تا ایمنی بسیار ضعیفی که داشت دیده نگردد.با وجود ایربگ و بعضی امکانات ایمنی،زانتیا توانست فقط دو ستاره از یوروانکپ دریافت کند که امتیاز بسیار پایینی است.
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توانایی فراوری 135 اسب بخار قدرت را دارد.
گیربکس 5 سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.
فراوری زانتیا در ایران با 4 مدل سوپرلوکس 1800 ، X2000 و SX2000 و فیس لیفت تا سال 1389 ادامه پیدا کرد.
نسخه فیس لیفت که به وسیله سایپا طراحی شد،با وجود طراحی بسیار ضعیف به شکستی تلخ منجر شد.
سیتروئن C5؛قدرتمند ولی ناشناخته در ایران
سیتروئن C5 در دو نسل در ایران عرضه شد.
نسل اول در سال 2000 معرفی گردید اما نسخه فیس لیفت آن در ایران عرضه شد.
به طور دقیق،فیس لیفت نسل اول از سال های 2006 تا 2008 و نسل دوم از 2009 تا 2012 در ایران عرضه شد.
این خودرو به عنوان جانشین زانتیا شناخته می شد و همه انتظار این را داشتیم که سیتروئن در معرفی این جانشین سنگ تمام بگذارد.
اما طراحی آن به گونه ای نبود که جلب توجه کند و وسوسه کننده باشد.
ویژگی های ایمنی و امکانات خوب آن،ضعف هایی که در زمینه طراحی داشت را می پوشاند.
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 140 اسب بخار قدرت و 200 نیوتون متر گشتاور فراوری می کرد.
امکاناتی مثل کروزکنترل،سنسور دنده عقب،سنسور باران،اتولایت و... در آن سال ها خاص و مهم به نظر می رسید.
اما به نسل دوم می رسیم؛جایی که ضعف های طراحی پوشانده شده و حالا این خودرو حرف هایی برای گفتن داشت.
سبک طراحی کابین خیلی خاص و متمایز بود.یکی از ویژگی های خاص این کابین،فرمانی بود که بخش مرکزی آن ثابت می ماند!
به صورت کلی خودرو لوکس تر شده بود و در عین حال طراحی اسپرتی را هم ارائه می داد.
همان پیشرانه نسل قبل روی این مدل نصب بود.
امکانات دیگری مثل سنسور جلو،ترمز پارک برقی،دیلایت،چراغ چرخشی،چراغ شور،7 ایربگ و... به نسل دوم C5 اضافه شده بودند.
متاسفانه سیتروئن C5 مثل خودروهای دیگر فرانسوی که از امکانات و پیشرانه خوبی برخوردار بودند،اما به علت پیشتازی خودروهای کره ای و ژاپنی،در ایران با استقبال خوبی روبه رو نشد.
سیتروئن C3؛گران ترین سیتروئن ایران!
هاچ بک سیتروئن که در بدترین زمان ممکن در ایران عرضه شد،به وسیله سایپا-سیتروئن مونتاژ می شد.
طراحی تازه محصولات سیتروئن در C3 دیده می شد.
قطعا با نبود تحریم ها و مسائل دیگر،C3 می توانست جایگاه خودروهایی مثل هیوندای i20 و کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را به خطر بیندازد.
پیشرانه 1.6 لیتری توربو و 4 سیلندر، 163 اسب بخار قدرت و 243 نیوتون متر گشتاور فراوری می کرد.
سیتروئن C3 از امکانات نسبتا خوبی برخوردار بود.
در حال حاضر سیتروئن C3 قیمتی حدود 2 میلیارد و 200 تا 300 میلیون دارد.
سایپا قرار است نسخه XR سیتروئن C3 را با داخلی سازی نسبتا بالایی بعد از 6 سال در ایران فراوری کند.
در این پروژه که M44 نام دارد،قرار است نسخه فیس لیفت این مدل مونتاژ گردد.
سیتروئن C3 XR براساس پلت فرم PF1 که در تارا هم دیده می گردد،ساخته شده است.
پیشرانه TU5+ که درچندین مدل دیگر ایران خودرو و سایپا هم حضور دارد،حداکثر قدرت 113 اسب بخاری و گشتاور 150 نیوتون متری فراوری می نماید.
وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است.
حضور مدل های تازه سیتروئن مثل C5 X در بازار ایران،می توانست موفقیت خوبی را در بین خودروهای کره ای و ژاپنی،برای این شرکت فرانسوی رقم بزند.
منبع: خبرآنلاین