خواب خرما را فقط باید بر سر مزارها دید!

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تهران (پانا)-برنامه سلام، صبح بخیر با ورود به موضوع اصلی ترین غذای روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان به آنالیز فراوری، توزیع و قیمت خرما ورود کرد.

خواب خرما را فقط باید بر سر مزارها دید!

تنی چند از مسولان سازمان ها با اظهار نظرهای ضدو نقیض به در مورد بازار خرما به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی سلام، صبح بخیر را وادار به ورود و گفت و گو با آنها کرد.

بخش از این اظهار نظرها در ابتدا به این توضیح بود:

رییس سازمان حمایت از فراوریکنندگان و مصرف کنندگان: بگذارید استراحت کنم/ رییس انجمن خرما: به هر بازاری که ورود کردیم، نتوانستیم، اداره اش کنیم!

تابش: با من چه کار دارید؟ / رشید فرخی: قیمت خرما دست ستاد تنظیم بازار است

خواب شیرین اصلی ترین سازمان حامی حقوق فراوریکنندگان و مصرف کنندگان!

تابش، رییس سازمان حمایت از فراوریکنندگان و مصرف کنندگان در مصاحبه ای بیان کرد قیمت خرما در ماه رمضان 1400 افزایش نمی یابد.

اما در مصاحبه ای در چند روز پیش بیان کرد که بوشهر و دشتستان که قطب اصلی فراوری خرماست اما با مشکل صادرات روبروست که همین امر باعث افزایش قیمت خرما می گردد. ما بعد از مصر، دومین فراوریکننده خرما و هفتمین صادرکننده خرما در دنیا هستیم. اگر بازار صادرات و مدیریت زنجیره درست باشد، همه چیز درست می گردد.

تمامی تماس ها با رییس سازمان حمایت از فراوریکنندگان و مصرف کنندگان که به عنوان نهاد پاسخ دهنده به نیازهای هر دو طرف فراوری کننده و مصرف کننده، به حساب می آیند، بی نتیجه ماند و فقط به این پاسخ اکتفا کرد: با من چه کار دارید؟ بگذارید، استراحت کنیم! و ظاهرا اینطور به نظر می رسد که به قول سعید توکلی: خرما را باید بر سر مزارها خورد و فاتحه خواند.

پیگیری های سلام، صبح بخیر به عنوان برنامه ای مطالبه گر اما با محسن رشید فرخی، رییس انجمن خرمای ایران به نتیجه رسید.

رشید فرخی در مورد عدم مدیریت قیمت خرما گفت: ما وقتی در بسیاری از بازارها ورود کردیم، اوضاع را بدتر نموده ایم. با همه ارادتی که به آقای تابش دارم، در همه گزارش ها هم اعلام نموده ام.

وی ضمن گلایه از شرایط قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: همین مرغ و تخم مرغ را نگاه کنید. در کدام بازار ورود نموده ایم و توانسته ایم درست آن را اداره کنیم؟ بگذارید عرضه و تقاضا کار خودش را بکند.

رییس انجمن خرمای ایران اضافه نمود: در بحث خرما باید عرض کنم که متاسفانه افزایش نهاده های کشاورزی تا 5-4 برابر شده است اما نزدیک دو سال است که افزایش قیمت نداشته ایم. الان قیمت ها تقریبا برابر با دو سال قبل است.

رشید فرخی ادامه داد: با ستاد تنظیم بازار هم صحبت نموده ایم گرچه کار انجمن خرما فقط مشاوره است اما برای این مساله ورود کردیم و گفته ایم هر چقدر خرما بخواهید ما در مبدا با قیمت مصوب در اختیار می گذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که از مبدا با چه قیمتی به دست مصرف کننده می رسد، تاکید نمود: قیمت مبدا دست ستاد تنظیم بازار است. در بحث توزیع هم آنها حرفی برای گفتن دارند. اما خواهش می کنم حداقل در این ماه مبارک، با قیمت متعارف در اختیار قرار بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت خرمای درجه یک چند است؟ بیان کرد: ما چند نوع خرمای خوب داریم. اما به قیمت خرمای مضافتی اشاره می کنم که در حال خاضر نزدیک به دو سال می گردد که قیمت آن 21 تا 23 هزار تومان در مبدا است.

رشید فرخی در انتها ضمن اعلام همکاری های لازم برای در اختیار گذاشتن خرمای کافی در مبدا و میزان قیمت حمل آن به مقصد، گفت: قیمت حمل را نمی دانم چون دست ستاد تنظیم بازار است. اما در مقصد چکار باید بکنند و چطور باید بفروشند دست ستاد تنظمی بازار است. ما سال قبل میزان فراوری خرما را خوب داشته ایم. از متوسط هم بیشتر بوده است و حتی موجودی انبارمان هم از سال قبل بیشتر است. من در همین جا آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن میزان کافی خرما در مبدا اعلام می دارم.

لازم به ذکر است، برنامه سلام، صبح بخیر به تهیه کنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی هر روز از ساعت 6:30 به صورت زنده از آنتن شبکه رادیویی ایران قابل دریافت است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 841

به "خواب خرما را فقط باید بر سر مزارها دید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب خرما را فقط باید بر سر مزارها دید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید