جنجال خودرویی بودجه 1400؛ آیا واردات خودرو آزاد می گردد؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، بر اساس لایحه بودجه سال بعد، دولت حدود 2000 میلیارد تومان عایدی عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش بینی نموده است. این درحالی است که از خرداد ماه سال 1397 واردات خودرو به کشور ممنوع شده است. در این مدت تنها حدود 1000 دستگاه خودرو از محل خودرو های در گمرک مانده با مصوبات هیئت دولت امکان ترخیص از گمرکات را داشته اند.

جنجال خودرویی بودجه 1400؛ آیا واردات خودرو آزاد می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، در سال های 96 و ما قبل که واردات خودرو آزاد بود 60 تا 70 هزار دستگاه خودرو خارجی با ارزبری تقریبی یک میلیارد دلار وارد کشور شده است. اما به نظر می رسد در سال 1400 کماکان ممنوعیت واردات خودرو همچنان ادامه پیدا کند.

وارداتی در کار نخواهد بود

مهدی دادفر دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران ضمن تکذیب رفع ممنوعیت واردات خودرو ناشی از احکام بودجه سال 1400 گفت: این عایدی دو هزار میلیارد تومانی که دولت ناشی از واردات خودرو در نظر گرفته، ارتباطی با آزادسازی واردات ندارد، بلکه این مبلغ ناشی از ترخیص 2873 خودرو وارداتی است که در گمرک رسوب نموده و دولت میخواهد آن ها را پس از سه سال ترخصیص کند، بنابراین واردات نوی در کار نخواهد بود.

دادفر بعلاوه در خصوص طرح مجلس برای واردات خودرو هم گفت: ماده قانونی که در طرح تحول خودرو گنجانده شده به وسیله مجلس، بیشتر جنیه تزیینی دارد، چرا که به واقع می تواند گفت، نمایندگان موضوع آزادسازی واردات را از سر خود باز نموده اند، چرا که یک بچه دبستانی هم می داند که قطعات و خودرو های فراوری داخل به هیچ اسم قابلیت صادراتی ندارد و عملا این قانون هم بی خود و بی جهت تصویب شده، زیرا که کاربردی نخواهد داشت.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو افزود: تنها راهی که برای واردات وجود دارد و آن را هم ما خودمان به دولت پیشنهاد دادیم که با آن بار ها مخالفت شده، واردات خودرو بدون انتقال ارز است، ما بار ها اعلام نموده ایم، برای واردات ارز از داخل کشور خارج نخواهیم کرد، بلکه ارز را به صورت خودرو به داخل می آوریم، این کار چندین حسن دارد، اول اینکه به منابع ارزی کشور آسیبی وارد نخواهد شد، دوم هم اینکه با واردات هم انحصار بازار شکسته می گردد و هم با ورود مدل های نو قیمت ها با افت زیادی روبرو می گردد، این هم در خصوص خودرو های داخلی و هم خارجی صدق خواهد نمود.

وی افزود: از سوی دیگر شرکت های واردنماینده که تعطیل شده اند، می توانند به چرخه فعالیت بازگردند، قبل از ممنوعیت واردات 380 شرکت با جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر به کار مشغول بودند، اما الان بعد از سه سال زیر ده شرکت به جای مانده اند با حدود 1200 پرسنل، عملا آقایان این صنف را نابود کردند، با عملکردی که از خود بر جای گذاشتند.

دادفر بیان داشت: اگر همین الان هم واردات را آزاد نمایند، انتهای تابستان 1400 خودرو می تواند وارد گردد، زیرا که با توجه به بروکراسی پیچیده و سازمان های زیادی که در امر واردات دخیل هستند، کار را بسیار سخت نموده اند، همین الان برای گرفتن تاییده انطباق استاندارد باید شش ماه زمان گذاشت، بنابرابن واردات هم در صورت آزادسازی به همین راحتی ها نخواهد بود و با معضلات بسیار زیادی روبرو است.

سال آینده واردات خودرو می تواند آزاد گردد

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس بودجه سال آینده واردات خودرو می تواند آزاد گردد، گفت: دولت پیش بینی عایدی دو هزار میلیارد تومانی ناشی از واردات خودرو در سال آینده نموده که این موضوع بسیار مهم است، زیرا که هم دولت با این پول بخشی از عایدی خود را تامین می نماید و بعد از سه سال واردات خودرو هم آزاد می گردد.

وی افزود: ممنوعیت واردات خودرو همیشگی نبوده و در این سه سال هم با توجه به شرایط خاصی که ناشی از تحریم ها بود، این ممنوعیت وضع شد، اما این مسئله در سال آینده می تواند رفع گردد، از سوی دیگر با آزادسازی واردات بازار خودرو هم می تواند دچار شوک گردد، که این موضوع در ادامه می تواند قیمت ها در بازار را بشکند.

مدنی با بیان اینکه واردات خودرو در سال آینده می تواند به دو شکل انجام گردد، گفت: طریقه اول بر اساس مصوبه مجلس صورت می گیرد که در برابر صادرات قطعه و خودرو، شرکت های فراوری نماینده قطعه و بعلاوه خودروسازان می توانند واردات را انجام دهند، طریقه دوم هم به وسیله واردات بدون انتقال ازر است که می تواند منجر به واردات محصولات مشهوری مانند بنز، بی ام و و... گردد که به وسیله واردنمایندگان خودرو انجام می گردد.

مدیرعامل اسبق سایپا بیان داشت: این آزادسازی واردات باعث می گردد که انحصار در بازار خودرو شکسته گردد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، از سوی دیگر قیمت ها هم به خصوص در خصوص خودرو های وارداتی تعدیل خواهد شد، الان مدل هایی وجود دارد که قیمت آن ها چندین برابر شده، که با آزادازی واردات قیمت آن ها هم با افت بسیار زیادی همراه خواهد شد.

مدنی بعلاوه در خصوص استاندارد واردات هم گفت: این موضوع نمی تواند مانعی برای صادرات باشد، چرا که استاندارد های خودرو های وارداتی بسیار بالاتر از استاندارد های ملی ایران است و آن ها برای پاس کزدن تست های فنی داخلی ایران مسئله ای نخواهند داشت، بنابراین از این ناحیه واردات خودرو با معضلی روبرو نخواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1016

به "جنجال خودرویی بودجه 1400؛ آیا واردات خودرو آزاد می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال خودرویی بودجه 1400؛ آیا واردات خودرو آزاد می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید