تتو نکنید؛ به 8 علت

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، برخی خانم ها به فکر می افتند که سری به آرایشگاه بزنند و ابروها یا چشمان شان را تتو نمایند. ولی اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می گویند برای همواره دور تتو را خط بکشید. تتو و کار کردن با رنگ های غیر بهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد نمود. اگر هنوز هم دو دل هستید که برای تتو به آرایشگاه بروید یا نه؛ 8 نکته زیر را بخوانید و بعدش تصمیم بگیرید.

تتو نکنید؛ به 8 علت

تتو نکنید؛ به 8 علت

نویسنده:نازنین دربندی

قابل توجه آنهایی که هنوز تتو را دوست دارند

برخی خانم ها به فکر می افتند که سری به آرایشگاه بزنند و ابروها یا چشمان شان را تتو نمایند. ولی اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می گویند برای همواره دور تتو را خط بکشید. تتو و کار کردن با رنگ های غیر بهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد نمود. اگر هنوز هم دو دل هستید که برای تتو به آرایشگاه بروید یا نه؛ 8 نکته زیر را بخوانید و بعدش تصمیم بگیرید.

شکستن سد دفاعی پوست

طرح های تتو از آرایش های دایم ابرو تا نقوش پُرآب و تابی که تمام سطح پشت یا بازو را می پوشاند، فرق دارد. انجام تتو ممکن است برای شما بسیار گران تمام گردد، چون در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن شما نفوذ می نماید و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می نماید. رنگ های تتو هم ممکن است واکنش های ایمنی بدن را تحریک کند. با انجام تتو سلول ها، ملتهب و به صورت دانه های تسبیح برجسته و بنفش رنگ می شوند. افرادی که سابقه نقص ایمنی دارند باید حتما دور تتو را خط بکشند. بسیاری از رنگ های تتو فقط از مرکب ساخته شده است و عوارض پوستی شدیدی ایجاد خواهد نمود. پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر میکروب ها است و با تتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می گیرد

واکنش های آلرژیک

رنگ هایی که در تتو استفاده می گردد به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کند. در این صورت پوست محل انجام تتو قرمز می گردد و دچار خارش می گردد. این حساسیت های پوستی، سال ها پس از انجام تتو ممکن است ظاهر گردد. پزشکان پوست گاهی برای از بین بردن چنین حساسیت هایی باید داروهای هورمونی قوی برای شما تجویز نمایند.

بیماری های خونی

اگر وسایل تتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل می شوند. این بیماری ها در حالت عادی اگر شما زندگی سالمی داشته باشید کمتر به سراغ شما می آیند ولی تصورش را بکنید که با یک تتوی آلوده شما خودتان را چه قدر آسان در برابر چنین عفونت هایی قرار خواهید داد.

مسائل پوستیدر اطراف ناحیه ای که رنگ تتو تزریق شده است، ضایعه هایی به نام گرانولوما به وجود می آید که پُر از سلول های ماکروفاژ است که کوشش می نمایند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک نمایند، به خصوص اگر رنگ تتو حاوی جوهر قرمز باشد. بعلاوه در محل تتو ممکن است کلوئید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد گردد که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد به آن هستند.

عفونت پوستی

تتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی گردد. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است. اگر آرایشگر شما از وسایل استریل و اتو کلاو شده استفاده نکند، امکان به وجود آمدن این عفونت ها بیشتر خواهد شدبه گزارش ای. بی.سی هلث ، اگزما، تورم، خارش مکرر و به وجود آمدن بافت اضافه در ناحیه تتو شده هم از عوارض تتو محسوب می گردد که گاهی اوقات بیمار باید تا آخر عمر از پماد یا کورتون های تزریقی استفاده کند

پاک نشدن رنگ تتو

اگر مواد تتو به لایه ماندگار پوست تزریق گردد، برای همواره باقی می ماند و قابل پاک شدن نیست ولی در صورتی که در لایه های سطحی تزریق گردد، به تدریج کم رنگ می گردد و از بین می رود. در عین حال اگر مواد تتو کربنی باشد می توان آن را از طریق لیزر برداشت ولی اگر دارای مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه ای و زرد باشد، به علت وجود ترکیبات آهن در این رنگ ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر هم ناحیه تزریق شده برای همواره تیره رنگ باقی می ماند.

آسیب بافت های چشم

بسیاری از خانم ها برای اینکه خودشان را از آرایش چشم راحت نمایند، تصمیم می گیرند که خط چشم را روی چشم های شان تتو نمایند در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت. مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می دهد هیچ گونه آگاهی از ساختمان چشم و بافت های حساس آن ندارد و این امر باعث می گردد که هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک آسیب بافت های چشمی رخ دهد. گاهی در صورتی که سوزن خیلی عمقی در بافت پلک وارد گردد، باعث پارگی پلک و آسیب بافت های کره چشم خواهد شد. از طرف دیگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم می تواند باعث حساسیت چشمی گردد.

استریل نبودن وسایل

تنها روشی که میکروب ها را کاملا از بین می برد، استفاده از اتو کلاو کلاس بی است که این روزها وزارت بهداشت آن را برای تمام دندانپزشکان اجباری نموده است. این اتو کلاو ها قیمتی بسیار گران دارند و تهیه آن حتی برای مراکز درمانی هم بسیار پر هزینه است. حالا شما تصورش را بکنید که در چند آرایشگاه در شهر ما چنین اتو کلاوی برای استریل کردن وسایل تتو وجود دارد، بدون شک یا در هیچ کدام چنین وسیله ای وجود ندارند و یا انواعی وجود دارد که استریل کردن وسایل را با این دقت انجام نمی دهند. دستگاه و سوزن تتو مستقیما با خون در تماس است و همواره آغشته به خون افراد مختلفی است که برای تتو به آرایشگاه می آیند حتی اگر یکی از این افراد دچار ایدز یا هپاتیت باشد، به آسانی با عدم استریل دقیق وسایل بیماری خود را به دیگران منتقل خواهد نمود.

نظر کارشناس(دکتر حسین طباطبایی/ متخصص پوست و مو)

این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از بانوان برای پاک کردن تتوی دور چشم یا ابروی خودشان به مطب متخصصان پوست می آیند و از عوارض آن گله دارند.

تتو از نظر پزشکی به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل درمان و زشت در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی یا آرایش دایم توصیه نمی گردد و طبق اطلاعیه های وزارت بهداشت این کار جرم تلقی می گردد زیرا عوارض جدی مانند ایجاد گوشت اضافی، انتقال عفونت هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال و...، تغییر رنگ بعد از مدتی و تحریک و بیدار کردن بیماری های زمینه ای و... موجب ممنوع شدن آن شده است. متاسفانه مردم تحت نظر و از طریق آرایشگاه ها به طور غیرمجاز و غیراستریل تتو انجام می دهند و بعد از آنکه منصرف می شوند، به پزشکان متخصص پوست برای برطرف آن مراجعه می نمایند که گاهی برخی از تتوها که رنگ های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مسئله ای دارند و باید به دفعات با اشعه لیزر آنها را درمان کرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1047

به "تتو نکنید؛ به 8 علت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تتو نکنید؛ به 8 علت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید