چرا اصول نگهداری مواد غذایی پدید آمده اند؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، رپرتاژآگهی - اصول نگهداری مواد غذایی فقط مخصوص صنایع و کارخانجات فراوری و بسته بندی مواد غذایی نیست بلکه کسانی که خودشان در مزارع و زمین های کشاورزی فراوری کننده مواد غذایی هستند، یا مصرف کنندگانی که تمایل دارند در تمام طول سال انواع مواد غذایی را به شکل سالم داشته باشند همگی باید با این اصول آشنا باشند.

چرا اصول نگهداری مواد غذایی پدید آمده اند؟

هدف از بسته بندی مواد غذایی چیست؟

بطور مثال مهم ترین پارمتری که در یک شرکت کارتن سازی تهران مورد توجه است؛ مقاومت جعبه کارتن است، زیرا در ابتدا هدف بسته بندی محصولات غذایی حفظ و نگهدرای آن ها بوده اما با رشد جوامع این ضرورت احساس شد تا محصولاتی که در یک منطقه خاصی فراوری می شود جهت استفاده به منطقه دیگری انتقال یابد و این هنر بسته بندی بود که امکان حفاظت و نگهداری محصول را در این فرایند انتقال از محلی به محل دیگر فراهم آورد.

پس در اصل نگهداری مواد غذایی به ما یاری می نماید تا آنها را از خطر فساد به خاطر هجوم عوامل میکروبی، قارچ، ویروسی و باکتریایی حفظ کنیم و از مرحله برداشت گرفته تا بسته بندی، توزیع، فروش و مصرف، سلامت و ارزش غذایی بویژه در ایم کرونایی حفظ شود. به طور کلی اهداف نگهداری مواد غذایی 3 دلیل دارد:

** به حداقل رساندن عوامل پاتوژنی: در دراز مدت احتمال فساد مواد غذایی به خاطر باکتریایی مثل coli، سالمونلا و غیره افزایش پیدا می نماید. باکتری ها برای فساد مواد غذایی و تکثیر خود احتیاج به گرما، رطوبت و زمان دارند که اصول نگهداری مواد غذایی جلوی یک یا همه این موارد را می گیرد.

** برای حفظ کیفیت مواد غذایی: غذاها در طی زمان به خاطر فاسد شدن خراب می شوند. در بیشتر موارد، کمی فاسد شدن مواد غذایی مسئله ای برای خوردن آن ایجاد نمی نماید ولی روی ظاهر، مزه و بافت آن اثر به شدت منفی دارد. اصول نگهداری کردن از مواد غذایی برای حفظ کیفیت و ارزش غذایی این نوع از غذاهاست.

** صرفه جویی در هزینه: فاسد شدن مواد غذایی هزینه های سنگینی در سطح صنعتی و خانگی برای افراد ایجاد می نماید به همین دلیل این اصول یاری می نمایند تا با حفظ مواد غذایی در برابر فاسد شدن و آلودگی، جلوی از بین رفتن مواد غذایی و صرف هزینه برای جایگزین کردن آنها بسیار کمتر شود.

اصول نگهداری مواد غذایی روش های مختلفی دارد که هر کدام بر یک یا چند اصل علمی راسخ هستند

اصول نگهداری مواد غذایی شامل چه روش هایی می شود؟

طبق اصول و اهدافی که گفته شد روش های مختلفی برای حفظ و نگهداری مواد غذایی وجود دارند که در سطح صنعتی تا خانگی قابل اجرا هستند که به بعضی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

** سرد کردن (Chilling): سرد کردن مواد غذایی در یخچال یا در سطح صنعتی در یخچال های عظیم صنعتی یا سردخانه ها یکی از روش ساده و بسیار امن حفظ و نگهداری مواد غذایی که جلوی رشد بسیاری از عوامل میکروبی و باکتریایی را می گیرد. دمای یخچال باید بین 1 تا 4 درجه و در سطح صنعتی باید زیر 8 درجه باشد. در سطح صنعتی باید مواد خام و مواد با ریسک بالا و آماده مصرف در یخچال های جداگانه باشند اما در منازل در طبقات جداگانه فریزر.

** فریز کردن (Freezing): فریز کردن یکی از اصول نگهداری مواد غذایی است که اگر درست انجام شود تا چندین ماه غذا را حفظ می نماید. اما بعد از چند ماه روی کیفیت و طعم آن اثر می گذارد. در سطح صنعتی و خانگی دمای فریزر باید بین منفی 18 تا منفی 22 درجه باشد و در بسته بندی های مناسب قرار گیرند.

** نگهداری در غلظت بالای شکر (Sugaring): یکی از اصول نگهداری مواد غذایی در غلظت بالای شکر است که جلوی رشد میکروب ها را می گیرد و حتی آنها را می کشد. این مورد مخصوصا برای نگهداری میوه ها و سبزیجات و گوشت و ماهی بسیار مؤثر است. یک نوع بسیار معروف این کار در صنعت مرباها هستند. مربای میوه هایی مثل سیب، هلو، آلبالو و مربای سبزیجاتی مثل هویج و غیره از این نوع می باشند که هم طعم عالی دارند و هم خراب نمی شوند.

** نمک زنی (Salting): امروزه در صنعت و خانه ها برای اینکه مواد غذایی مثل گوشت خراب نشود یا به آن نمک می زنند تا آب گوشت خارج شود و باکتری ها کشته شوند (Dry Curing) یا اینکه در مخلوط آب نمک می گذارند و سپس در قوطی های مخصوص نگهداری می نمایند (Wet Curing).

** کنسرو سازی (Canning): نگهداری مواد غذایی در کنسرو برای افزایش طول و ماندگاری آنهاست نه فقط برای اینکه یک نوع بسته بندی متفاوت وارد بازار شده باشد. فرایند کنسرو سازی یک فرایند علمی و طبق اصول نگهداری مواد غذایی است که در آن هوا باید به طور کامل خارج شود تا امکان اکسیداسیون مواد غذایی از بین برود، سپس استریلیزه کردن (حرارت دیدن در دمای 121 درجه به مدت 15 دقیقه و تحت فشار 1.2 اتمسفر) انجام می شود و نهایتا در یک محلول اسیدی، قندی یا نمکی قرار می گیرند.

** بسته بندی وکیوم (Vacuum Packing): اصول نگهداری مواد غذایی همواره در حال پیشرفت است و بسته بندی وکیوم یکی از این روش ها محسوب می شود. در این شیوه نیز اکسیژن به طور کامل حذف می شود تا باکتری ها کشته شوند. با اینکه طول عمر مواد غذایی در این شیوه به اندازه غذاهای کنسرو شده نیست ولی نسبت به نگهداری در جعبه مواد غذایی از جنس مقوا یا فریز کردن بیشتر است.

این شیوه برخلاف کنسروسازی چون احتیاج به مواد افزودنی ندارد، طعم و بو و مزه و بافت مواد غذایی دست نخورده باقی می مانند به همین دلیل مشتریان امروزه این نوع بسته بندی را نسبت به سایر بسته بندی ها ترجیح می دهند. حتی در این روش چون رطوبت داخل بافت مواد غذایی حفظ می شود اصلا افت کیفیت پیدا نمی نماید.

** حرارت دادن (Heating): از اصول نگهداری مواد غذایی در صنعت برای مواد غذایی مثل شیر که از دو روش پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون استفاده می شود. البته برای غذاهای کنسروی نیز از استریلیزاسیون استفاده می شود.

بسته بندی وکیوم، جدیدترین روش در اصول نگهداری مواد غذایی

مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر، بهترین بسته بندی ها برای نگهداری عالی مواد غذایی

مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر با اطلاع کامل از اصول نگهداری مواد غذایی همواره کوشش نموده تا بهترین شیوه های نگهداری مواد غذایی را با بسته بندی های خود به مشتریان ارائه کند. به خوبی می دانید که این روش ها باید همراه با بسته بندی عالی برای مواد غذایی باشند تا هم کیفیت مواد غذایی دست نخورده بماند و هم برای خریداران جذابیت ایجاد نماید و مزیت رقابتی داشته باشد.

آریا هنر با بیش از 10 سال سابقه کار در زمینه چاپ و بسته بندی و رضایت بالای مشتریان و ارائه مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان است. ما به درآمدزایی و موفقیت شما و رضایت مشتریانتان فکر می کنیم.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 726

به "چرا اصول نگهداری مواد غذایی پدید آمده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اصول نگهداری مواد غذایی پدید آمده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید