افزایش 30 درصدی فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به افزایش 30 درصدی فراوری نفت در نیمه دوم سال 99، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، فراوری در انتهای سال 1400 نسبت به فراوری فعلی 10 درصد افزایش خواهد داشت.

افزایش 30 درصدی فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب

به گزارش خبرنگاران؛ آقای احمد محمدی با بیان اینکه 6 بسته امضا شده در مرحله نخست افزایش و نگهداشت فراوری 28 مخزن در بخش تحت الارضی 50 درصد پیشرفت دارند، اضافه نمود: پیشرفت این طرح ها در بخش سطح الارضی حدود 20 درصد است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: در دو مرحله بعدی نیز 19 بسته امضا شد و تنها مناقصه 2 بسته مربوط به گچساران و قلعه نار باقی مانده که در مراحل نهایی واقع شده است.

محمدی با بیان اینکه مرحله نخست مناقصات مربوط به افزایش و نگهداشت فراوری در اوایل سال 98 به امضا رسید، گفت: در حال حاضر در بسته مخازن نفتی منصوری و نرگسی و کبود به مرحله فراوری رسیده ایم. در بسته مخزن کبود، چاه کبود آماده است با توجه به احتیاج فراوری نفت می توان برداشت نفت از این چاه را شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه در بسته مخزن نرگسی نیز حدود 5 هزار بشکه افزایش فراوری آماده است، تاکید نمود: 3 بسته از بسته های 6 گانه اولیه آماده فراوری است. در بسته مخزن لالی 2 حلقه چاه در آینده نزدیک به فراوری می رسد.

به گفته محمدی، بسته های واگذار شده در مرحله دوم در مراحل مختلف پیشرفت واقع شده است و کار در بسته های مرحله سوم شروع شده است.

وی اضافه نمود: با اجرای طرح های افزایش و نگهداشت فراوری در مجموع، 300 هزار بشکه نفت به فراوری مناطق نفتخیز اضافه می گردد و به همین میزان نیز از افت فراوری در این 28 مخزن جلوگیری خواهد شد.

محمدی به افزایش فراوری نفت در مناطق نفتخیز جنوب در نیمه دوم سال 99 اشاره نمود و گفت: 30 درصد سطح فراوری را نسبت به نیمه اول سال 99 افزایش دادیم و برای سال 1400 نیز برنامه مفصلی با نگاه به فراوری حداکثری داریم و نسبت به فراوری فعلی در انتهای سال 1400 به حدود 10 درصد افزایش فراوری می رسیم.

به گفته محمدی، این 10 درصد 2 معنا دارد از یک سو از 10 درصد از افت فراوری جلوگیری می گردد و از سوی دیگر 10 درصد نفت بیشتری نسبت به برنامه تکلیفی فعلی فراوری می گردد و می توان گفت در مجموع 20 درصد افزایش فراوری و نگهداشت برداشت را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مناطق نفت خیز جنوب آمادگی 100 درصدی برای بازگشت فراوری به قبل از تحریم ها را دارد، ادامه داد: با برطرف تحریم ها به سرعت حجم فراوری را افزایش خواهیم داد.

محمدی با اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن بر فراوری نفت گفت: به دلیل خطر کرونا، اجتماعات را به حداقل رساندیم و به دلیل تعطیلات بخشی از پرسنل را در روز در اختیار نداشتیم، اما با برنامه ریزی ها و با وجود مسائل تحریم و کرونا اثر گذاشته، اجرای به هنگام پروژه های محقق شد.

وی تاکید نمود: در کار های جاری با وجود به کاهش نفرات و کاهش رفت و آمد ها با برنامه ریزی های صورت گرفته توانستیم تمام فراوری برنامه ریزی شده در سال 99 را اجرا کنیم و با این اقدامات پایه فراوری در سال 1400 عدد قابل توجهی در مقایسه با متوسط فراوری در سال 99 خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: 6 درصد پایه فراوری را نسبت به برنامه فراوری سال 99 افزودیم.

وی به توجه به ساخت داخل در اجرای پروژه های مناطق نفتخیز جنوب اشاره نمود و اضافه نمود: بر اساس اسناد مناقصه، واردات حداقل 84 قلم کالای اساسی که ساخت داخل است را ممنوع کردیم و با این اقدام، 80 درصد کالای پروژه های 28 مخزن در داخل تامین می گردد.

محمدی تاکید نمود: برای اولین بار با شرکت های لوله سازی داخلی در بخش ساخت لوله های بدون درز وارد مذاکره شدیم و اکنون سفارش لوله های مورد احتیاج برای افزایش و نگهداشت فراوری 28 مخزن در داخل صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح های نفتی در این منطقه با رعایت کامل اقدامات زیست محیطی است، اضافه نمود: در اجرای 28 مخزن، هیچ گازی فلر نمی گردد. همچنین برای نخستین بار، پیوست اجتماعی در این قرارداد ها داشتیم تا الزامات مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی را انجام دهند.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین مجموعه فراوری نفت کشور به شمار می رود و بیشتر تعهدات فراوری مربوط به این شرکت است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 783

به "افزایش 30 درصدی فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 30 درصدی فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید