تور ارزان گرجستان: تفلیس در یک نگاه

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تفلیس مرکز گرجستان، از قدمتی تاریخی برخوردار است که علاوه بر آثار و مکان های تاریخی و باستانی، طبیعتی اروپایی دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را جذب خود می نماید.

تور ارزان گرجستان: تفلیس در یک نگاه

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

تفلیس (Tbilisi)، مرکز و بزرگ ترین شهر گرجستان است که در دو طرف رود متکواری، در 120 کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و 250 کیلومتری دریای سیاه واقع شده است. تفلیس در جنوب شرق اروپا واقع شده است و به علت موقعیت مکانی آن یعنی قرارگیری در راستا شرق و غرب، نقطه اتصال امپراتوریی های رقیب بود و حتی امروزه موقعیت آن را به عنوان یک راستا مهم برای انرژی دنیا و پروژه های بازرگانی تضمین می نماید. تاریخ پرفراز و نشیب تفلیس را می توان از معماری آن درک کرد که ترکیبی از معماری قرون وسطی، معماری نئوکلاسیک و معماری استالینیست است.

تفلیس در قرن پنجم میلادی و به وسیله واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا بنیان گذاری شده و به سبب چشمه های آب گرم آن، تْبیلیسی (مشتق از واژه تْبیلی به معنای گرم؛ منسوب به چشمه های آب گرم تفلیس) نام گرفته است. از آنجایی که تفلیس یکی از مراکز مهم فرهنگی اسلام به شمار می آمد، با نام عربی خود یعنی طفلیس مشهور شد و تا چندی پیش نیز در بیشتر زبان ها تفلیس یا تیفلیس شناخته می شد. سپس به خواسته دولت گرجستان، نام این شهر به نام اصلی آن تغییر یافت، اما همچنان در ایران، ترکیه، آلمان، قزاقستان و کشورهای عربی تفلیس نامیده می شود. با این حال باستان شناسان شواهدی پیدا کردند که نشان از وجود تمدن در هزاره چهارم پیش از میلاد در این منطقه دارد.

تفلیس در طول تاریخ سکونتگاه مردم مختلفی با نژاد، فرهنگ و مذاهب مختلف بوده است، ولی امروزه از نظر مذهبی در شمار شهرهای مسیحی ارتدوکس شرقی به شمار میرود. جمعیت تفلیس طبق آخرین سرشماری سال 2014، برابر با 1,118,035 نفر است. زبان گرجی به عنوان زبان رسمی و واحد پول شان لاری است. بیش از 95 درصد از شهروندان تفلیس مسیحی، 1.5 درصد مسلمان و 0.1 درصد یهودی هستند.

این شهر دارای قدمت بسیاری است و طبیعتا مکان های تاریخی بی شماری در آن وجود دارد که معماری بیشتر آن ها به قرون وسطی بازمی شود. تفلیس به علت وجود کلیساهای فراوان به شهر کلیساها معروف است و بزرگ ترین کلیسای ارتدکس در دنیا در آن واقع شده است. تفلیس مرکز تجاری کشور گرجستان و از شرایط مالی بسیار خوبی برخوردار است. منابع عایدی این شهر مواردی نظیر صنعت، کشاورزی و گردشگری هستند.

این شهر تابستان های بسیار گرم و زمستان های نسبتا سردی را تجربه می نماید. برترین زمان سفر به گرجستان، اگر بخواهید هم گرمای تابستان و هم سرمای زمستان را تجربه کنید، ماه مه، ژوئن و سپتامبر است. نواحی کم ارتفاع در اطراف تفلیس در اواسط تابستان گرم و نواحی کوهستانی خنک تر و خشک تر هستند.

برای رفت و آمد بین شهرها، می توانید از قطار و مینی بوس هایی تحت عنوان marshrutka بهره ببرید. برای کاهش هزینه های خود در صورتی که گروهی سفر می کنید، می توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه کنید.

از تماشای های تفلیس می توان به تندیس پادشاه واختانگ یکم، کلیسای جامع تثلیث تفلیس، کلیسای آنچیسخاتی مریم مقدس، حمام سولفور، باغ ملی گیاه شناسی گرجستان، یادبود کارتلیس ددا، قلعه ناریکالا، دریاچه لاکپشت، مسجد جامع تفلیس و شهربازی تفلیس اشاره نمود که باید در تور تفلیس از آن ها تماشا کنید.

در سفر به تفلیس می توانید اقلامی نظیر پنیر، خوراکی چورچخلا (Churchkhela)، رومیزی های تزیین شده، ادویه، زیورآلات لعابی و میناکاری شده، شال های پشمی، چاقوهای دست ساز، پاپاکی (نوعی کلاه پشمی بزرگ و منسوجات دست باف) و محصولاتی با عکس خینکالی به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1240

به "تور ارزان گرجستان: تفلیس در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: تفلیس در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید