اسپیکر هوشمند؛ برنده دوران کرونا

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تازه ترین تحقیقات نشان می دهد تعداد قابل توجهی از خانواده های آمریکایی بیش از یک اسپیکر هوشمند در خانه دارند و تقریبا همه کسانی که در این خانه ها زندگی می کنند حداقل هفته ای یک بار از آن استفاده می کنند.

اسپیکر هوشمند؛ برنده دوران کرونا

اسپیکر های هوشمند حالا یک محصول تقریبا جا افتاده در بازار تکنولوژی هستند. پس از چند سال حضور مستمر در بازار حالا این محصولات سخت افزاری که براساس یک پلت فرم مبتنی بر هوش مصنوعی کار می کنند به یک ثبات نسبی رسیده اند.

اسپیکر های هوشمند را حالا می توان در خانه های زیادی یافت. براساس گزارش بیزینس اینسایدر تنها در آمریکا نیمی از خانوار ها حداقل یک اسپیکر هوشمند دارند. سخنگویان هوشمند حالا در حال تغییر مدل تعامل شرکت ها با مشتریان هستند و کاربرد های آن ها دارای تنوع زیادی از حوزه رسانه گرفته تا تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و... هستند.

اما هم برای شرکت هایی که قصدفروش اسپیکر های هوشمند دارند وهم شرکت هایی که می خواهند از این طریق با مشتریانشان ارتباط بهتری داشته باشند موضوع حیاتی چگونگی عملکرد اکوسیستم صدا (Voice) است. پنج سال از زمانی که اولین دستگاه اسپیکر هوشمند به بازار عرضه شد می گذرد و حالا تعیین شده این گویندگان هوشمند دارای یکی از سریع ترین ابزار ها از نظر نرخ مصرف هستند.

اسپیکر های هوشمند حتی از گوشی های هوشمند هم سریع تر مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته اند. تازه ترین تحقیقات نشان می دهد تعداد قابل توجهی از خانواده های آمریکایی بیش از یک اسپیکر هوشمند در خانه دارند و تقریبا همه کسانی که در این خانه ها زندگی می کنند حداقل هفته ای یک بار از آن استفاده می کنند.

پخش موسیقی و ویدئو، دریافت اطلاعات عمومی و ارتباط با دیگر کاربران از جمله پرکاربردترین امکانات این اسپیکر ها اعلام شده است. براساس گزارش ها انتظار می رود بازار جهانی اسپیکر های هوشمند تا سال 2025 به 8/ 12 میلیارددلار برسد.

جالب است که این بازار تا سال 2017 تنها یک بازار 1/ 2 میلیارد دلاری بود. نکته قابل توجه در بازار جهانی اسپیکر حضور قدرتمندترین بازیگران بازار تکنولوژی در آن است. الکسا آمازون، دستیار هوشمند گوگل، کورتانا مایکروسافت و سیری اپل رقابت سنگینی در این بازار با هم دارند.

در این میان بازیگران دیگری نیز در تامین تجهیزات در این حوزه نقش دارند. سازندگان محصولاتی مثل درایور اسپیکر، IC ارتباطی، پردازنده، IC صدا، حافظه، میکروفن و ... به همه این ها بازیگران دیگری نیز متصل می شوند و آن تولید کنندگان تجهیزات خانه هوشمند، اینترنت اشیا و... است.

سهم برند ها از بازار اسپیکر های هوشمند

اسپیکر هوشمند آمازون که با نام اکو در بازار حضور دارد مشهورترین و محبوب ترین اسپیکر هوشمند است هرچند به نظر می رسد فاصله اکو با دیگر رقبا بسیار کاهش یافته است. براساس آمار های یک مطالعه جدید آمازون اکو محبوب ترین وسیله برای ارتباط با تلویزیون است، اما سهم این محصول از 48 درصد در سال 2019 به 36 درصد در سال 2020 کاهش یافته است.

در نقطه مقابل رشد اسپیکر هوشمند شرکت گوگل از 30 درصد در سال 2019 به 32 درصد در سال 2020 رسیده است. همچنین اسپیکر های هوشمند اپل یا هومپاد نیز از 22 درصد به 28 درصد و اسپیکر فیس بوک از 13 به 25 درصد رسیده است.

حتی اسپیکر شرکت Sonos هم از 6 درصد در سال 2019 به 9 درصد در سال 2020 رسیده است. یک گزارش همچنین نشان دهنده این است که میزان رضایت مشتریان اسپیکر های هوشمند عمدتا به خاطر اتصال آن به تلویزیون به 85 درصد رسیده است.

در میان اسپیکر های هوشمند اسپیکر هوشمند آمازون- اکو- با 59 درصد بالاترین میزان رضایت مشتریان را دارد و سپس گوگل با 49 درصد در رتبه رضایتمندی مشتریان در جایگاه دوم است. میزان فروش اسپیکر های هوشمند در فصل دوم سال 2020 به 30 میلیون دستگاه رسید که نسبت به فصل نخست این سال 6 درصد رشد نشان می دهد.

آمازون هم اکنون سهم اول فروش اسپیکر های هوشمند را در اختیار دارد و صاحب 6/ 21 درصد از این بازار است. گوگل 1/ 17 درصد و بایدو (شرکت چینی) دارای 7/ 16 درصد این بازار است.

به نظر می رسد در فصل دوم به تدریج تولیدکنندگان تجهیزات اسپیکر های هوشمند از زیر فشار بیماری کرونا و افت فروش در فصل نخست سال جاری بیرون می آیند. پیش بینی می شود تا سرانجام سال جاری میلادی 161 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند در جهان تولید شود.

با صادرات 147 میلیون دستگاه در سال 2019 پیش بینی می شود سال جاری میزان صادرات اسپیکر های هوشمند به 17 درصد برسد. بررسی ها نشان می دهد تاثیرپذیری بازار اسپیکر های هوشمند از کرونا کمتر از دیگر بازار های سخت افزاری بوده است.

با رشد فروش آنلاین به نظر می رسد کاربران نسبت به خرید اسپیکر هوشمند حتی در دوران کرونا استقبال خوبی نشان داده اند. تحلیلگران پیش بینی می کنند افزایش تقاضای این محصول در بازار های آسیا زودتر از بازار های آمریکای شمالی و اروپا رخ دهد. افزایش تقاضا در چین به خصوص اتفاقات مثبتی را برای آن رقم خواهد زد.

تغییر عادات خرید

کرونا باعث تغییرات قابل توجهی در رفتار خرید کاربران شده است. آنچه اسپیکر های هوشمند را برای این دوران جذاب تر کرده امکان استفاده از آن بدون لمس و برقراری ارتباط کلامی است. حتی تا قبل از کرونا هم همین موضوع یکی از دلایل مهم استقبال کاربران از اسپیکر های هوشمند بود.

در واقع اسپیکر های هوشمند به نوعی جای مراجعه حضوری به فروشگاه یا تایپ و جست وجوی یک کالا را گرفتند. کاربران تنها با یک فرمان صوتی از خانه قادر به دریافت تمامی اطلاعات مربوط به یک کالا و حتی سفارش خرید آن هستند.

با رشد هوش مصنوعی و افزایش کاربرد های آن اسپیکر های هوشمند به عنوان کننده ای از جهان هوش مصنوعی نقش یک هاب را در خانه ها و محل کار ایفا می کنند. درواقع هدف نهایی این است که این دستگاه های هوشمند به محلی برای کنترل همه تجهیزات و وسایل خانه و همچنین همه خدمات مورجهانز اهالی خانه تبدیل شوند.

اسپیکر های هوشمند هرچند شاید شبیه سایر محصولات تکنولوژی توجه و هیجان بسیار زیادی را از ابتدا در بین کاربران ایجاد نکردند، اما وسعت کاربرد های آنان در حوزه های مختلف از سرگرمی گرفته تا خانه هوشمند عملا این محصول را به یک سخت افزار ضروری در خانه ها تبدیل کرده است.

باتوجه به رشد هوش مصنوعی در جهان و شرکت های بزرگ پشت اسپیکر های هوشمند به نظر می رسد سال های پیش رو منتظر تحولات تکنولوژی بزرگ تری در این عرصه خواهیم بود.

منبع: فرادید
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 404

به "اسپیکر هوشمند؛ برنده دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیکر هوشمند؛ برنده دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید