ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی از ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اطلاع داد.

ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور مدیر کل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی برگزار گردید، با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی سرزمین جبار باغچه بان است که نام او در آموزش و پرورش استثنایی ماندگار است گفت: آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از فعالیت های آموزش و پرورش عادی است که تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.

وی اضافه نمود: علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه توان بخشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را نیز بر عهده دارد و دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد.

حسینی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی، مراکز پیش دبستانی از بدو تولد خدمات به نوآموزان و خانواده های آنان ارائه می دهد و دوره پیش دبستانی برای نوآموزان استثنایی اجباری است.

معاون وزیر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با احتیاجهای ویژه بین 5 تا 10 برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر احتیاج دارد گفت: تعلیم و تربیت و توانبخشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه به تخصص و مهارت بالایی احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از 2 هزار و 500 پایگاه به صورت سالانه ، ارائه خدمات به دانش آموزان دارای مسائل یادگیری به وسیله بیش از 800 مرکز مسائل ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از 70 هزار دانش آموز در 21 هزار مدرسه عادی و طرح راهنمایی با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در مورد آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.

وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح منطقه ها 760 گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح منطقه ها می تواند جبران نماینده این حلقه مفقوده باشد.

معاون وزیر با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت های موجود سعی شده است بخشی از توان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها افزایش یابد گفت: تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی با استقرار نمایندگی ذیحسابی و تفویض صدور احکام و تصویب ضابطه درجه بندی مدارس با رویکرد حل مسائل آموزش و پرورش استثنایی از جمله اقداماتی است که در کنار تشکیل شورای هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی منجر به ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان با احتیاجهای ویژه خواهد شد.

حسینی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در امسال و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک به 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش شرکت کردند که این مقدار در استان آذربایجان شرقی 100 درصد است.

معاون وزیر با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت مترقی جهان گفت: در نظام های تعلیم و تربیت مترقی جهان توجه ویژه ای بر حرکت به سمت تلفیق و فراگیر سازی با آموزش های فردی شده وجود دارد.

وی اضافه نمود: طرح تلفیقی فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است که این برنامه از زمان اجرا تا به امروز 80 برابر رشد داشته است و در حال حاضر نزدیک به 70 هزار دانش آموز استثنایی در 21 هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند.

حسینی گفت: با رویکرد استفاده بهتر دانش آموزان تلفیقی فراگیر از مدارس عادی، سال گذشته 1250 مدرسه به لحاظ فضا مناسب سازی شدند و علاوه بر آن 64 مدرسه نیز به صورت الگویی در تمام ابعاد مناسب سازی شده اند.

وی اضافه نمود: راه اندازی سامانه ندای همراه و راه اندازی کارگاه های توانمند سازی معلمان، اولیا و دانش آموزان از جمله اقدامات در حوزه کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر است.

حسینی توضیح داد: در راستای کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیر شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها به ادارات کل استان ها ابلاغ شده است.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شد گفت: در امسال نیز دو بسته آموزش، پرورش، توان بخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

وی اضافه نمود: 100 درصد برش استانی اهداف و برنامه های سه بسته تحولی سال گذشته آموزش و پرورش استثنایی در استان آذربایجان شرقی محقق شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه بیش از 800 مرکز مسائل ویژه یادگیری در کشور به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خدمات ارائه می نمایند گفت: 42 مرکز از این تعداد در استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت هستند که 22 مرکز آن دولتی است و برای هر مرکز 20 میلیون تومان اعتبار به زودی تخصیص خواهد یافت.

حسینی مهارت آموزی به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را از ضروریات دانست و گفت: تجاری سازی محصولات تولیدی دانش آموزان استثنایی از جمله مواردی است که باید در دستور کار استان ها قرار گیرد و با هدف ارائه محصولات این دانش آموزان به بازار یک نمایشگاه دائمی ارائه این محصولات در شهر تبریز راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه شبکه شاد ، شبکه رسمی آموزش و پرورش در فضای مجازی برای آموزش در ایام کرونا و پسا کرونا است گفت: به زودی امکانات گویا ساز برای استفاده نابینایان از شاد به این نرم افزار اضافه خواهد شد و علاوه بر آن امکان کلاس آنلاین تصویری هم به این نرم افزار اضافه خواهد شد.

جانشین وزیر در طرح راهنمایی با بیان اینکه حدود 30 درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی ندارند اظهار کرد: تا به امروز با مشارکت خیرین 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.

وی اضافه نمود: در امسال 16 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان آذربایجان شرقی اختصاص خواهد یافت که با این مبلغ علاوه بر تامین تبلت دانش آموزان عادی، 407 تبلت مورد احتیاج دانش آموزان استثنایی کم برخوردار استان آذربایجان شرقی نیز تهیه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1225

به "ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید