رئیس سازمان بهزیستی: 238 هزار نفر در کشور دارای معلولیت ناشنوایی هستند

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور مهمترین اقدامات و خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت ناشنوایی را تشریح کرد و گفت تعداد 238 هزار نفر دارای معلولیت شنوایی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی: 238 هزار نفر در کشور دارای معلولیت ناشنوایی هستند

وحید قبادی در جلسه ویدیو کنفرانس روز دنیای افراد دارای معلولیت شنوایی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید، گفت: بزرگترین اقلیت در دنیا افراد دارای معلولیت هستند و روز 30 سپتامبر در تقویم بین المللی به عنوان روز دنیای ناشنوایان نامگذاری شده است و شعار دنیای این روز بر رعایت حقوق افراد دارای معلولیت ناشنوایی تاکید مجدد دارد. 1 میلیون و 544 هزار نفر از افراد دارای معلولیت در سراسر کشور، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد 238 هزار نفر دارای معلولیت شنوایی هستند که 140 هزار نفر از آنان دارای معلولیت شنوایی شدید و بسیار شدید هستند.

وی اضافه کرد: کم شنوایی از شایع ترین نقص های مادرزادی مخفی به شمار می رود و از هر 1000 نفر موالید زنده 2 تا 4 نفر دچار مشکل کم شنوایی شدید هستند که با انجام غربالگری های لازم، شناسایی می شوند.

قبادی دانا همچنین به علل بروز معلولیت شنوایی در افراد اشاره نمود و گفت: 25عامل درصد از این موارد ناشناخته هستند و 25 درصد موارد نیز بر اثر مسائل حین زایمان، زردی نوزادی، تروما، و... به وجود می آید و عامل 50 درصد از موارد ژنتیکی است، به همین دلیل آنالیز ژنتیکی افراد و خانواده های در معرض خطر لازم است و سازمان بهزیستی نیز در ادامه فعالیت های خود در این زمینه، تمام افراد دارای معلولیت تحت پوشش و خانواده های آنان را از نظر مسائل ژنتیکی آنالیز می نماید ومشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایش های ژنتیک (به صورت رایگان) را برای آنان انجام می دهد.

به گفته وی، در امسال تمامی خانوارهای دارای دو معلول تحت پوشش تحت مشاوره رایگان و در صورت لزوم آزمایش ژنتیک قرار می گیرند و امیدواریم که با این اقدامات میزان معلولیت شنوایی در کشور ما به حداقل برسد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری شنوایی نوزادان گفت: تمامی موالید از نظر شنوایی غربال می شوند که اگر نقص شنوایی در زیر 3 ماهگی نوزاد تشخیص داده گردد مشکل نقص گفتار به حداقل می رسد و اگر مداخله در زیر سن 6 ماهگی انجام گردد یاری شایانی به مسائل شنوایی افراد خواهد شد. اکنون 630 واحد غربالگری در سطح کشور در این زمینه فعالیت می نمایند و فعالیت این حوزه از سال 84 به شکل تعیین و سازماندهی شده شروع شده است و تا کنون 10 میلیون شیرخوار مورد آنالیز قرار گرفته اند و از این تعداد 32 هزار نوزاد دچار مشکل شناسایی و به مراجع رسیدگی و درمان، ارجاع شده اند.

قبادی دانا گفت: در سال گذشته 1 میلیون و صد هزار نوزاد با پوشش 92 درصدی موالید زنده در سراسر کشور غربال شنوایی شده اند و امیدواریم در سال 99 این رقم به پوشش 93 درصدی برسد.

وی با اشاره به کاشت حلزون شنوایی نیز گفت: این کار از سال 86 قوت گرفته است و به خوبی انجام می گردد در سال گذشته 2100 مورد عمل کاشت حلزون اجرا شده است و با توجه به گران و هزینه بر بودن تجهیزات انجام این عمل، حمایت سازمان بهزیستی و هیأت امنای ارزی در این زمینه باعث شده است که خانواده ها با هر سطح درآمد؛ بتوانند از این کار بهره مند شوند.

وی به محدودیت های بودجه ای برای تهیه وسایل و لوازم یاری توانبخشی نیز اشاره نمود و اضافه کرد: افراد دارای معلولیت شنوایی 15 درصد از کل جامعه افراد دارای معلولیت در کشور را تشکیل داده اند، اما 24 درصد از اعتبارات وسایل یاری توانبخشی به این گروه تخصیص داده شده است و در سال گذشته 1050 نفر سمعک دریافت نموده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور فعالیت مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی را از فعالیت های خوب در کشور دانست و گفت: در حال حاضر 86 مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در کشور فعالیت می نمایند که به 3700 نفرارائه خدمت می نمایند و از این تعداد 3200 نفر برای دسترسی بهتر به مشاوره و اقدامات توانبخشی برای کودک و خانواده، یارانه دریافت می نمایند.

وی گفت: از میان 1 میلیون و 80 هزار خانوار مستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی، 99 هزار خانوار نیازمند با معلولیت شنوایی مستمری دریافت می نمایند و همچنین با توجه به ماده 27 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، 125 هزار خانوار نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی، یاری هزینه معیشت دریافت می نمایند که از این تعداد، 22 هزار خانوار دارای معلولیت ناشنوایی هستند.

قبادی دانا فعالیت های سازمان بهزیستی را مبتنی بر جامعه دانست و گفت:ضمن شناسایی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در مناطق دور افتاده و روستایی با یاری مردم و استفاده از ظرفیت خیرین، NGO ها و تشکل های فعال در حوزه ناشنوایان در سطح کشور که شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی هستند و همچنین آموزش مهارت های ارتباطی و مفاهیم زبانی و گفتاری با یاری مراکز شنوایی سنجی یا گفتار درمانی و ... می توانیم شرایط بهتری برای زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی در جامعه فراهم کنیم.

وی گفت:در راستای اجرای ماده 6 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در حال رایزنی و جلب نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه هستیم تا خدمات توانبخشی نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند زیرا در حال حاضر خدمات گفتار درمانی و کار درمانی تحت پوشش بیمه های پایه سلامت نیستند و امیدواریم بتوانیم در ردیف 24 بودجه سال 99 ردیف اعتباری برای تحت پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور روز دنیای افراد دارای معلولیت ناشنوایی را بهانه ای برای مطالبه تک تک افراد جامعه، مسئولین، مدیران کشور و... در مورد حقوق این افراد دانست و گفت: ناشنوایان از فهیم ترین گروه های افراد دارای معلولیت هستند که با دستان توانمند خود با ما صحبت می نمایند و انتظار دارند که ما نیز زبان آنها را به رسمیت بشناسیم.

وی اضافه کرد: در سال 2020 یکی از مواردی که بر آن تکیه می گردد زبان اشاره برای همه است تا شرایطی فراهم گردد که این افراد به حقوق خود واقف شوند و دسترسی آنها به مترجمین که یاری حال آنها هستند تسهیل گردد.

قبادی دانا همچنین به راه اندازی شبکه مترجمین زبان اشاره در استان خراسان رضوی اشاره نمود و اضافه کرد: یکی از مسائل زبان اشاره ایرانی، متفاوت بودن آن در گروه های مختلف افراد دارای معلولیت ناشنوایی است که برای به رسمیت شناخته شدن یک زبان اشاره واحد در ایران گروه های مختلفی در این زمینه فعالیت می نمایند و توافقنامه ای در همین زمینه به امضا خواهد رسید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل شبکه ملی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در روزهای آینده اطلاع داد و گفت: تشکیل این شبکه به مطالبه حقوق این افراد در جامعه و پیگیری اجرا شدن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یاری شایانی می نماید و سازمان بهزیستی نیز با یاری تشکل های فعال در این زمینه حقوق افراد دارای معلولیت ناشنوایی را در زمینه های بهداشت، درمان، آموزش، ورزش و دیگر حقوق این افراد از نهادهای متولی، مطالبه می نماید.

وی در انتها با اشاره به کار سخت و طاقت فرسای مترجمین زبان اشاره که ساعت های طولانی برای ترجمه سخنان مسئولین و سخنرانان مختلف در نشست های افراد دارای معلولیت شنوایی حضور دارند و درک مطالب را برای آنان تسهیل می نمایند، قدر دانی کرد و گفت: از همه مترجمین گمنام زبان اشاره که زبان گویای عزیزان ناشنوا هستند و ارتباط ما را با این افراد نجیب و فهیم در سراسر کشور برقرار می نمایند، تشکر می کنم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 469

به "رئیس سازمان بهزیستی: 238 هزار نفر در کشور دارای معلولیت ناشنوایی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان بهزیستی: 238 هزار نفر در کشور دارای معلولیت ناشنوایی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید