کهیر در بچه ها و درمان آن

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، یکی از مشکلاتی که غیر از بزرگسالان ممکن است برای بچه ها هم پیش بیاید، عارضهٔ کهیر است. کهیر عارضه ای رایج است که واگیر ندارد و برطرف آن معمولاً بین چند ساعت تا چند روز طول می کشد، اما این امکان هست که کودک آنها را برای ماه های متوالی روی پوست خود داشته باشد.

کهیر در بچه ها و درمان آن

عارضهٔ کهیر در کودک

کهیر نواحی متورم و اغلب خار ش داری روی پوست است. کهیرها می توانند در اشکال و مقدار های مختلف ظاهر شوند، اما معمولاً به خوبی متمایز و تعیین هستند، یعنی یک ناحیهٔ مرکزی کم رنگ و متورم که با حاشیه ٔ قرمز رنگی محصور شده است.

کهیر عارضه ای رایج است و معمولاً بین چند ساعت تا چند روز باقی می مانند، اما این امکان هست که آنها را برای ماه های متوالی روی پوست خود داشته باشید. کهیر واگیردار نیست، اما ممکن است روی پوست پخش گردد. آنها ممکن است از یک ناحیه از پوست کودک شما ناپدید شوند و بعد در جاهای دیگر آن ظاهر شوند.1

علل ایجاد کهیر در کودک

کهیر هنگامی بروز می نماید که بدن یک مادهٔ شیمیایی به نام هیستامین آزاد می نماید. دلایلی که برای بروز کهیر وجود دارد به قدری زیاد است که شما ممکن است در شناسایی علت با مشکل روبرو شوید. برخی از شایع ترین دلایل بروز کهیر شامل موارد زیر است:
گزش و نیش حشرات
نیش حشرات زهردار و گزش حشرات غیرزهردار یکی از دلایل ایجاد کهیر است. برای مثال، اگر کودک شما به زنبور یا مورچهٔ خاصی آلرژی داشته باشد، ممکن است در واکنش به گزش یا نیش کهیر بزند.
غذا
کودک ممکن است در واکنش به چیزی که خورده است کهیر بزند. محتمل ترین غذاهای آلرژی زا شامل شیر، انواع تخم پرنده ها، بادام زمینی، آجیل های درختی مانند بادام، گردو یا گردوی آمریکایی، سویا، گندم، ماهی و صدف داران یا سخت پوستان است. برخی از افزودنی های غذایی و مواد نگهدارنده نیز می تواند باعث بروز کهیر گردد.

کودک ممکن است به علت آلرژی داشتن به پروتئین موجود در غذا یا به این علت که بدنش با انتشار هیستامین به یک ماده ٔ شیمیایی موجود در غذا واکنش نشان می دهد، کهیر بزند. حتی برخی بچه ها صرفاً به وسیله تماس بدنی با برخی غذاها کهیر می زنند. مثلاً وقتی آب توت فرنگی روی پوستشان می ریزد.

مواد آلرژی زا
اگر کودک شما برای مثال به گربه ها آلرژی دارد، ممکن است پس از لمس یک گربه کهیر بزند. بچه ها حتی ممکن است در واکنش به مواد آلرژی زای موجود در هوا مانند گردهٔ گیاهان کهیر بزنند.
بیماری
کودک ممکن است با ابتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری های عفونی ویروسی دچار کهیر گردد. این کهیرها معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد تا ناپدید شوند. در موارد کمتر شایع، کودک ممکن است هنگام ابتلا به یک عفونت باکتریایی کهیر بزند.
درجه حرارت
دماهای سرد گاهی اوقات باعث بروز کهیر می گردد. همین امر در خصوص تغییر ناگهانی دمای بدن، مثلاً زمانی که پوست کودک پس از سرد بودن، گرم می گردد نیز صدق می نماید.
داروها
آنتی بیوتیک ها و برخی از دیگر داروها نیز ممکن است باعث کهیر زدن کودک شوند.1

کهیر روی پوست بچه ها چه ظاهری دارد و نشانه چیست؟

کهیرها بعلاوه می توانند برآمده باشند. بیشتر کهیرها روی پوست بچه ها یا شکلی جدا جدا دارند (شبیه به لکه های پراکنده رنگی روی پوست) یا به هم پیوسته هستند. کهیر فعال تا شش هفته بعد از نشان دادن اولین علائم از روی پوست می رود اما کهیر حاد مزمن به زمان بیشتری برای از بین رفتن احتیاج دارد.

علاوه بر این، باید بدانید که گاهی اوقات کهیر می تواند نشانه یک مشکل بزرگ تر باشد که جایی فراتر از پوست را درگیر نموده است. یک واکنش آلرژیک بزرگ تر که می تواند تورم، گرفتگی گلو، اشک چشم، اختلال در تنفس و حتی شوک آنافلاکسی را به همراه داشته باشد.2

تشخیص

اغلب اوقات، پزشک تنها با نگاه کردن به پوست می تواند این بیماری را تشخیص دهد. برای پیدا کردن علت، ممکن است از شما سوالاتی در خصوص سابقه پزشکی کودک تان، اینکه اخیرا در معرض چه عوامل حساسیت زایی قرار گرفته و عوامل استرس زای روزانه پرسیده گردد. اگر کودک شما دچار کهیر حاد باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک گزارش از فعالیتهای روزانه مانند آنچه که کودک شما می خورد، آنچه که کودک شما می نوشد و اینکه کهیرها در کدام قسمت بدن کودکتان ظاهر میشوند، تهیه کنید.

آزمایش های تشخیصی مانند آزمایش خون، آزمایش های آلرژی و آزمایش هایی برای رد بیماری های زمینه ای نظیر بیماری تیروئید یا هپاتیت به منظور یافتن علت دقیق ایجاد کهیر انجام گردد. برای آنالیز کهیرهای فیزیکی، ممکن است پزشک یک قطعه یخ را روی پوست کودک قرار دهد تا ببیند که کهیرها چگونه به سرما واکنش نشان می دهند یا یک شیء سنگین را روی ران ها قرار می دهند تا ببیند آیا فشار باعث ایجاد کهیر می شوند یا خیر.3

درمان کهیر در بچه ها؛ درمان خانگی یا دارویی؟

اگر کهیر در بچه ها به شکل محدود خود را نشان دهد و هیج علائم دیگری هم در بدن آنها ظهور نکند، احتمالا مشکل اصلی حساسیت بچه ها به گرده گیاهان، بزاق حیوانات یا یک ماده شیمیایی محرک بوده است. پوست کودک را بشویید و برای التیام خارش از قطعات یخ یا کیسه آب سرد بهره ببرید. با این کار، کهیر بعد از چند ساعت، التیام پیدا خواهد نمود.

اگر کهیر در بدن کودک پخش شده و به شدت با خارش همراه است، هر چهار تا شِش ساعت به او دیفن هیدرامین بدهید. البته این کار به شرطی جایز است که کودک بالای یک سال، سن داشته باشد و علا ئم شدید دیگر در بدنش ظاهر نشده باشد. در صورت وجود موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

کودک دچار تب یا درد مفاصل شده است؛

کهیر همه نقاط بدن را فراگرفته است؛

کهیر مانع از انجام کارهای عادی کودک شده است و قادر به انجام فعالیت های عادی نیست؛

بر اثر مصرف یک داروی بدون نسخه یا خوردن ماده ای مثل میوه دچار کهیر شده اما هیچ علائم دیگری در او وجود ندارد؛

کهیر باعث التهاب در ناحیه چشم و دهان کودک شده است.

در صورت مشاهده موارد زیر هم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر:

کودک تان زیر یک سال سن دارد و کهیر در تمام بدنش پخش شده است؛

کودک بیمار و بی حال به نظر می رسد؛

کهیر بعد از مصرف داروی تجویزشده در بدن به وجود آمده است؛

کهیر بعد از خوردن موادی مانند آجیل، غذاهای دریایی یا تخم مرغ ایجاد شده است؛

احساس می کنید که کهیرها شدید هستند و باید سریع تر به آنها رسیدگی گردد.

در صورت مشاهده موارد زیر هم باید سریعا به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه گردد. اگر:

کودک تان سرفه می نماید یا دچار گرفتگی صدا شده است؛

سینه کودک خِس خِس می نماید یا از نظر تنفسی مشکل دارد؛

کودک در بلع مشکل دارد، بزاق دهانش ترشح می گردد و به درستی حرف نمی زند؛

در معرض یک ماده حساسیت زا قرار گرفته است؛

سرگیجه دارد، غش می نماید یا هوشیاری خود را از دست داده است؛

احساس می کنید که شرایط وخیم است و احتیاج به مراجعه به مرکز فوریت های پزشکی وجود دارد.4

پینوشتها

1.www.madarsho.com

2.www.darmankade.com

3.www.drsheykholeslami.com

4.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1103

به "کهیر در بچه ها و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهیر در بچه ها و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید