چرا در 2 دوره انتخابات قبلی پای فیفا به فوتبال ایران باز نشد؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، رییس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد افرادی در داخل از کشور در مواقع خاص با نامه نگاری با فیفا، خواهان دخالت در امور فدراسیون می شوند. او همچین پیشنهاد می دهد افراد مشخصی از خانواده فوتبال به اعضای فعلی مجمع اضافه شوند تا دامنه نفوذ بعضی افراد کاهش پیدا کند.

چرا در 2 دوره انتخابات قبلی پای فیفا به فوتبال ایران باز نشد؟

عبدالرحمان شاه حسینی، در گفت و گو با خبرنگاران درباره چرایی تاخیر در برگزاری انتخاب فدراسیون فوتبال اظهار کرد: یک علامت سوال عظیم وجود دارد. هر زمانی که به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک می شویم، با تعمد و شاید نقشه های از قبل مشخص شده پای فیفا به فوتبال ما باز می گردد. من اعتقاد دارم دستگاه های نظارتی باید در فضایی به دور از جنجال و هیاهو به آن بپردازند. زمانی که من مسئول پفراینده فساد در فوتبال بودم که در مجلس هم مطرح شد، خیلی روی این قضیه کار کردم. یک سری افراد هم شناسایی شده بودند که اطلاعات داخلی ما را به نهادهای بین المللی در مواقع خاص می دادند آن هم به خاطر اینکه منافع همان اشخاص به خطر نیفتد.

شاه حسینی همچنین افزود: الان هم فیفا ایراداتی به اساسنامه به گرفته بحث انتخابات و مرجع ناظر بر انتخابات از جمله این ایرادات هستند. همه این ایرادات درست است اما من یک سوال دارم، اینکه چرا در انتخابات قبلی که با همین اساسنامه معیوب از نظر فیفا برگزار گردید و متولد آن انتخابات یک بار آقای کفاشیان و یک بار آقای تاج بود، پای فیفا را به فوتبال ما باز نکردند؟

وی ادامه داد: حالا که عدو سبب خیر شده است و باید اساسنامه را اصلاح کنیم من یک نظری دارم، آن هم این است که اگر باز هم نظرات درونی این فدراسیون در اصلاح اساسنامه حاکم گردد، مطمئن باشید فوتبال ما باز هم با چالش های فراوانی روبرو می گردد. احساس من این است که الان از افرادی بیرون از فدراسیون فوتبال و کسانی که مالک واقعی فوتبال هستند یا حقوقدانانی که ذی نفع نیستند در فرایند اصلاح اساسنامه استفاده نمی گردد.

او ادامه داد: زمانی که ما به مجلس رفتیم، همه احساس می کردند نماینده ها در فوتبال دخالت می نمایند ولی من به عنوان کسی که سال آخر مسئول آن پفراینده بودم شهادت می دهم که تمام گزارشاتی که در مجلس جمع شد خصوصا گزارشاتی که مسائل مربوط به اساسنامه را شامل می شد، تجمیع نظرات عظیمان فوتبال ما بود. افرادی مثل روسای قبلی فدراسیون، سرمربیان و کاپیتان های قدیمی فوتبال و همچنین اهالی رسانه که سال ها در بحث فوتبال تخصص داشتند در تجمیع گزارشات نقش پر رنگی داشتند. به هیچ عنوان هیچ نماینده مجلسی حتی یک خط نظر تخصصی درباره فوتبال نداد. آن گزارش، گزارشی بود که از دل فوتبال بیرون آمده بود.

شاه حسینی با بیان اینکه یک بخش از آن گزارش مربوط به اساسنامه فدراسیون بود، شرح داد: الان اگر نگاهی به ترکیب اعضای مجمع بیندازیم متوجه می شوید کسانی هستند که به هر طریق و روشی دارای پست و سِمت هستند. چه درباشگاه ها و هیات های فوتبال، چه نماینده های وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت و کار و هم چنین کاپیتان فعلی تیم ملی. هیچ موقعی هم مدیران فدراسیون به خاطر اینکه منافع و سمت هایشان به خطر می افتد نظر مجلس را به عنوان نظر مشورتی به مجمع نبردند تا مصوب نمایند چون آن وقت مجمع قدرتمندی تشکیل می شد که کمترین نفوذ در آن صورت می گرفت. ما حتی گفتیم اعضای فعلی در مجمع بمانند اما نفرات دیگری را هم به آن اضافه کنید.

شاه حسینی با خطاب قرار دادن مسئولان کشور، گفت: مسئولان محترم مملکت، نماینده های مجلس، این گزارش در صحن علنی مطرح شد و به عنوان نظر مشورتی الزام آور بود. شما نظارت بکنید که در این اصلاحیه اساسنامه علاوه بر ایرادات فیفا، این افرادا که مالکین واقعی فوتبال و بیرون از گود هستند به مجمع اضافه شوند.

این حقوقدان ادامه داد: ما گفتیم کلیه روسای فدراسیون بعد از انقلاب را که در قید حیات هستند به مجمع اضافه کنید. ناصر نوآموز، هادی طاووسی، حسین آبشناسان، حسین راغفر، بهروز صحابه، نصرالله سجادی، علی محمد مرتضوی، محمدرضا پهلوان، محمد صفی زاده، امیر عابدینی، داریوش مصطفوی، محسن صفایی فراهانی، محمد دادکان، کیومرث هاشمی و علی کفاشیان در آن موقع در این لیست قرار گرفتند. همچنین گفتیم کاپیتان های ادوار مختلف تیم ملی که تعداد کاپیتانی هایشان عدد قابل توجهی است هم در مجمع حضور داشته باشند. علی پروین، حمید درخشان، محمد پنجعلی، احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، جواد زرینچه حمید استیلی، یحیی گل محمدی، محمد خاکپور، علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، سید جلال حسینی و مسعود شجاعی در این لیست بودند. همچنین لیستی هم از سرمربیان ایرانی تیم ملی بعد از انقلاب تهیه کردیم که در آن جلال طالبی، علی پروین، علی دایی و نفرات دیگری در آن حضور داشتند.

شاه حسینی افزود: ما هم چنین پیشنهاد دادیم نهادهایی هم در مجمع حضور داشته باشند. کانون مربیان (5 نفر)، کانون بازیکنان که از پیشکسوتان انتخاب می شوند (5 نفر)، کانون داوران (5 نفر)، کانون طرفداران (3 نفر) و بعد هم افزودیم که از رسانه های مرتبط با فوتبال یک نماینده در مجمع باشد. این نفرات اگر به مجمع اضافه شوند، آیا فیفا ما را تشویق می نماید یا تنبیه؟ قطعا تشویق می نماید چون شناسنامه های فوتبال را به مجمع می آوردیم. هر شخص حقیقی و حقوقی دامنه نفوذ کمی در این مجمع به دست می آورد. اما الان دامنه نفوذ زیاد است. در حقیقت با اضافه شدن این نفرات ما یک مجلس فوتبال تشکیل می دهیم. اگر این کار را نکنیم این انحضار باقی خواهد ماند. چرا بعد از 5 سال که این گزارش در مجلس قرائت شد، این افراد تن به این اصلاح ندادند؟ چون با این اصلاح دامنه قدرت از خیلی از افراد فعلی در فدراسیون گرفته می گردد و به عظیمان سپرده می گردد.

او درباره فرایند اصلاح اساسنامه هم بیان نمود: من بعید می دانم فرایند اصلاح اساسنامه مثبت باشد. جالب این است که اطلاعات شان را بیرون نمی دهند که کارشناسان بیرون از فدراسیون فوتبال نظراتشان را به وسیله رسانه ها اعلام نمایند. اگر اساسنامه اصلاح می گردد، می توانند پیش نویس آن را در معرض دید صاحب نظران و کارشناسان بگذارند. چرا پنهان نمایند؟ الان با این پیشنهاد ما کدام مقام سیاسی وارد مجمع می گردد؟ همه این افراد فوتبالی هستند که زحمت کشیده اند. چرا نباید صاحب رای باشند؟

رییس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون درباره حضور نبی در سمت دبیرکلی فدراسیون هم، گفت: آقای نبی شخصی است که درفوتبال و فدراسیون سابقه زیادی دارد. او تجربه این کار را دارد ولی اگر آقای نبی راهی را که در این چند ساله مدیران فدراسیون رفتند ادامه دهد و به نظرات مالکین واقعی فوتبال عمل نکند مطمئن باشید که شکست خواهد خورد. الان آقای نبی به عنوان دبیرکل و پل ارتباطی بین اعضای مجمع و کارشناسان بیرون از فدراسیون نقش تاثیرگذاری دارد. اگر ایشان خوب عمل کند فکر می کنم اساسنامه فدراسیون فوتبال به شکلی اصلاح گردد که تمام فوتبالی ها از آن راصی باشند وگرنه همان ناهنجاری ها و نارضایتی ها و ایرادات همیشگی باز هم ادامه پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 168

به "چرا در 2 دوره انتخابات قبلی پای فیفا به فوتبال ایران باز نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در 2 دوره انتخابات قبلی پای فیفا به فوتبال ایران باز نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید