ناسا در جستجوی حیات در قمر زحل

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، ناسا اخیرا بودجه ای با مبلغ 125 هزار دلار را به گروهی از محققان اهدا کرد تا آن ها دریابند چگونه می توانند کاوشگری را به تیتان قمر زحل ارسال نمایند و سپس هر نشانه ای از حیات که آن کاوشگر کشف کرد را به زمین بازگردانند.

ناسا در جستجوی حیات در قمر زحل

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این ماموریت که دراگون فلای نام دارد طی چند سال آینده انجام خواهد شد. ناسا در ابتدا قصد داشت دراگون فلای را در سال 2025 به فضا پرتاب کند که ابتدا تا سال 2026 و اکنون به علت شیوع بیماری کرونا تا سال 2027 به تعویق افتاده است.

سوخت سفر بازگشت کاوشگر که هدف آن بازگرداندن ترکیبات آلی برای مطالعه بیشتر است، به وسیله اجرام آسمانی دریاچه های گسترده متان این قمر تأمین می گردد. علاوه بر اقیانوس مایع که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان می تواند محل زندگی باشد در سطح و جو آن قمر دسته ای از ترکیبات شیمیایی به نام تولین وجود دارد که در زمین یافت نمی شوند. تولین مولکولی است که از تابش پرتو فرابنفش خورشید بر ترکیبات آلی مانند متان یا اتان تشکیل می گردد.

هنگامیکه این ترکیبات به زمین بازگردانده شوند دانشمندان در زمین در آزمایشگاه به تجزیه و تحلیل آن ها خواهند پرداخت. به گفته ناسا تولین ها بعلاوه می توانند بعضی از عناصر سازنده منظومه شمسی باشند که این موضوع می توانند به ما یاری نمایند منشاء حیات سیاره خودمان را هم درک کنیم. برخلاف هفت دقیقه وحشت که آژانس های فضایی هنگام کوشش برای فرود روی مریخ تجربه نموده اند، فشار اتمسفر تیتان باعث می گردد فرود فضاپیما در سطح آن به اندازه قابل توجهی آسان گردد.

استیون اولسون رئیس آزمایشگاه کمپس در گلن که طراحی مفهومی فضاپیمای ناسا را بر عهده دارد در بیانیه ای گفت: ما انتظار داریم فرود روی تیتان نسبتاً آسان باشد. تیتان یک جو نیتروژنی ضخیم یعنی 1.5 برابر فشار اتمسفر زمین دارد که این موضوع می تواند سرعت کاوشگر را کاهش دهد.

بر اساس اطلاعات مأموریت کاسینی ناسا به زحل، تیتان دومین قمر بزرگ در منظومه شمسی پس از قمر گانیمد مشتری است و به وسیله یک اقیانوس جهانی متشکل از متان مایع پوشیده شده است و سنگ های آن حاوی یخ آب است. کاسینی بعلاوه شاهد چند طوفان گرد و غبار در تیتان بوده است. علاوه بر اقیانوس بزرگ، تیتان دارای الگوی آب و هوایی بسیار فرق دارد و دمای سطح آن منفی 179 درجه سانتیگراد است که این موضوع باعث تعجب دانشمندان شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 972

به "ناسا در جستجوی حیات در قمر زحل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا در جستجوی حیات در قمر زحل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید