سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی کهن هستند

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، ایرنا/ براساس توئیت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی کهن هستند.

سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی کهن هستند
بیشتر بخوانیدسازه های آبی شوشتر | سازه های 4000 ساله آبشارهای شوشتر

داستان چیست؟

علی اصغر مونسان با انتشار تصویری از سازه های آبی شوشتر در شبکه اجتماعی نوشت: مجموعه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر از بی نظیرترین نمونه هایی که جهت استفاده از آب در دوران کهن مورد بهره برداری قرار گرفته است این محوطه مجموعه ای از سد، تونل ها، کانال های فرعی و آسیاب های آبی است که بصورت یک مجموعه صنعتی مالی بوده و جزیی از مجموعه عظیم سازه های آبی شوشتر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: یکی از ویژگی های بسیار شاخص این مجموعه مجاورت آن با بافت تاریخی شهر شوشتر است. این محوطه علاوه بر استفاده های صنعتی در زمان کم آبی نیز آب مورد احتیاج ساکنین را فراهم می نمود. بطور کلی این مجموعه از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن است که بنا شده و رودخانه گرگر به صورت دستکند می باشد و احداث آن را به اردشیر بابکان از پادشاهان ساسانی نسبت داده اند.

سازه های آبی تاریخی شوشتر در سال 2009 - 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد، پرونده ثبت جهانی شوشتر شامل 13 اثر اصلی و پنج زیر مجموعه است، مجموعه سازه های آبی تاریخی شوشتر یک مجموعه ترکیبی و تلفیقی از آثار مختلف را تشکیل می دهد.

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای از پل ها، پل بندها، بندها، آسیاب های آبی، نیایشگاه ها و هر رویدادی که در ارتباط با آب می توانسته در یک مجموعه جغرافیایی به وقوع بپیوندد را در برمی گیرد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس ازمهار بیماری کووید 19، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی،گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده که می توان با آنالیز دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرتهای فردی و گروهی در دوران پساکرونا برنامه ریزی کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 585

به "سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی کهن هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی کهن هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید