دره ماه؛ طبیعت مسحورکننده و دیدنی شیلی

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تپه هایی ماسه ای، زمین هایی پست و بلند، غارهایی نمکی، دره هایی ژرف و هراس انگیز، آبفشان هایی فورانگر، کولاب هایی کوهستانی و ساختارهای سنگی شگفت انگیزی که مناظری اثیری و فرازمینی را در دل بیابانی بی آب و علف خلق نموده اند: اینجا آتاکاما (Atacama Desert) است؛ فلاتی کویری با وسعتی برابر با 1600 کیلومتر واقع در بخش شمالی شیلی و نواحی غربی کوه های آند که لقب کم آب ترین نقطه کره زمین را بر دوش می کشد.

دره ماه؛ طبیعت مسحورکننده و دیدنی شیلی

این بیابان در دل خود دنیای متفاوت از چیزی را که ما از طبیعت در فکر داریم به معرض نمایش گذاشته است؛ دنیای مرکب از رنگ هایی مسحورنماینده و سازندهایی تندیس گونه و اعجاب انگیزی که به دست نیروهای فرسایشی طبیعت پدیده آمده و موزه فضای باز و دل فریبی را آفریده اند.

بخشی از این موزه ی طبیعی برای هواداران سینما، به خصوص ژانر علمی تخیلی مکانی آشناست، چراکه محل ضبط شماری از فیلم های پرطرفداری نظیر ذره ای آرامش اثر مارک فوستر بوده است: دره ماه شیلی (Valle de la Luna) به علت شباهت زیادی که از نظر ظاهری به ماه دارد، رویای سفری محال و ناممکن به ماه را برای خریداران بلیط امکان پذیر نموده است. در این مطلب با این مقصد تماشایی بیش تر آشنا خواهید شد.

دره ماه شیلی کجاست؟

دره ماه شیلی در 15 کیلومتری بخش غربی شهرستان سن پدرو د آتاکاما (San Pedro de Atacama) در شمال شیلی و در رشته کوه های کوردیلرا د لا سار (Cordillera de la Sal) واقع در بیابان آتاکاما قرار گرفته است. دسترسی به دره ماه شیلی کار چندان سختی نیست: ابتدا باید بلیط هواپیما خارجی را به مقصد سانتیاگو یا شهر بندری آنتوفاگاستا تهیه کنید و سپس به وسیله جاده ای که از آنتوفاگاستا به کالاما منتهی می شود، خود را به کالاما (مرکز استان ال لوآ) برسانید. برای دستیابی به کالاما از جاده آنتوفاگاستا - کالاما، ابتدا باید جاده شمالی شماره 5 و سپس جاده شماره 25 را برگزینید، بعد از اینکه به کالاما رسیدید، باید جاده شماره 23 را انتخاب نموده و به سمت بخش جنوبی این شهر حرکت کنید. پس از رانندگی حدود 57 کیلومتر، جاده فرعی دره ماه شیلی برای شما نمایان خواهد شد.

دیدنی های دره ماه شیلی

وفور منظرههایی افسونگر و دیدنی و منظره های سورئال و فرازمینی در دره ماه شیلی باعث شده است که هرساله صدها تور مسافرتی برای بازدید از دیدنی های این جاذبه گردشگری به دوستداران طبیعت ارائه شود. در این بخش با بعضی از جاذبه های گردشگری این منطقه پرطرفدار که جزء برترین جاهای دیدنی شیلی محسوب می شود، آشنا خواهید شد.

غارهای نمکی: غارهای نمکی یا کوئواس د سال کانون (Cuevas de Sal Canon) به اعتقاد بعضی برترین نقطه ی آغاز سفری ماجراجویانه به دره ماه شیلی است. معبرهای تنگ و باریک این غارهای اسرارآمیز به سان تودرتویی بی سرانجام، شما را از دهلیزهای پر پیچ و خم نمکی عبور می دهند تا از شگفتی های اعجاب انگیز دنیا زیرزمینی این منطقه پرده برداری نمایند. غارهای نمکی دره ماه به بازی های چالش برانگیز معمایی شباهت دارند که برای دستیابی به نقطه خروج، گاه باید از مانعی بپرید، گاه سینه خیز بروید، گاه سر خود را بدزدید و در بعضی مواقع نیز صخره نوردی کنید. با این اوصاف باید گفت که اگر شرایط جسمانی مطلوبی ندارید و به اختلال های اضطرابی نظیر تنگناهراسی و بیماری های ریوی دچار هستید، بهتر است از گشت و گذار در این غارها صرف نظر کنید.

ریگ روان: تا چشم کار می نماید، چیزی جز توده های بزرگ شن و صخره هایی نتراشیده نیست؛ تلماسه هایی سترگ در بیابانی لایتناهی که در اشکالی گوناگون با دستان باد طراحی شده و فضایی را پدید آورده اند که به این کره خاکی تعلقی ندارد. حقیقتا منظره ها متروک و بیابانی دره ماه شیلی، تجربه ای ناب و فرازمینی را به بازدیدنمایندگان ارائه می دهند: گویی شما، به عنوان آخرین بازمانده کره زمین، فضاپیمای خود را برای کشف مکانی زیست پذیر و قابل سکونت بر سطح سیاره ای بدیع و پرشگفت فرود آورده اید تا در دل دنیای ناشناخته به ماجراجویی بپردازید. بی تردید نقطه عطف بازدید از تلماسه بزرگ دره ماه، لحظه باشکوهی است که خورشید پیش از سقوطی تلخ و تراژیک، واپسین پرتوهای خونین خود را برفراز بیابان درندشت آتاکوما، این ریگزار بی آب و علف روانه می نماید و پهنه فلک را به ماه نقره فام و ستارگان می سپارد.

آمفی تئاتر بزرگ: نحوه قرار گرفتن سازندهای سنگی و ساختارهای صخره ای این منطقه یادآور عرصه پیکار گلادیاتورها در فیلم هایی تاریخی است. آمفی تئاتر سترگ دره ماه چنان باشکوه و دیدنی است که به پس زمینه پرطرفداری برای تصاویر شبکه های مجازی مبدل شده است.

فلات کوه های سنگی میرادور د کاری: بازدید از دره ماه به خودی خود تجربه فراموش نشدنی و نابی است، اما تماشای این دره از مکانی مشرف به این بیابان نامتناهی نفس هر گردشگری را در سینه حبس خواهد نمود: فلات برافراشته کوه های سنگی میرادور د کاری و پیدرا دل کویوته (Mirador de Kari - Piedra del Coyote) تجلی گاه حقیقی این منطقه پرشکوه و رؤیایی است؛ جایی برای غرق شدن در وسعت بی کران زیبایی های هستی و ارتقای سطح دنیا بینی.

در این نقطه، تماشاگر نمایی خیره نماینده از بیابانی لایتناهی با تپه های شنی و صخره های نتراشیده و رنگارنگی که در امتداد زمینی بی حد و حصر چیده شده اند، خواهید بود و حال و هوای فضانوردی را خواهید داشت که بر سطح سیاره دیگری فرود آمده باشد. چنانچه در هنر عکاسی مهارت و قصد ثبت تصاویری اعجاب انگیز از مقصدی نادر و استثنائی را دارید، منظره افسونگر و مبهوت نماینده این مکان شما را ناامید نخواهد نمود.

وسایل مورداحتیاج برای بازدید از دره ماه شیلی

دنیا گردان باتجربه می دانند که سفر به نقاط بیابانی، به خصوص مکانی که لقب کم آب ترین نقطه دنیا (بیابان آتاکاما) را یدک می کشد، احتیاجمند تجهیزاتی مناسب است. در این بخش سعی شده است که تمامی وسایل ضروری سفر به دره ماه شیلی به شما معرفی شود.

بطری های بزرگ آب: در صحرای آتاکاما آبی وجود ندارد و بارندگی به ندرت اتفاق می افتد. دمای نسبتا زیاد (40 درجه) و تابش سوزاننده آفتاب این منطقه موجب تعریق شدید می شود و مصرف آب را دوچندان می نماید. بنابراین پیش از رهسپار شدن به این منطقه، از وجود چندین و چند بطری آب بزرگ در خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب: این دو مورد نیز از ضروریاتی است که حتما باید همراه خود داشته باشید، چراکه آفتاب سوختگی در این منطقه رایج است و کرم ضد آفتابی مناسب با اس پی اف قابل قبول قطعا از بروز چنین مشکلاتی پیش گیری خواهد نمود.

پوشاک مناسب: هوای بیابان در ظهرها نسبتا گرم است و در شب ها بسیار سرد، بنابراین سعی کنید پوشاکی نخی، راحت و نازک برای هوای گرم روز و پوشاکی ضخیم برای شب های سرد این منطقه همراه داشته باشید.

کفش مناسب: کالج، بوت و دمپایی خود را در منزل رها نموده و کفشی مناسب برای طبیعت گردی بخرید. در تهیه کفش پیاده گردی به نکاتی نظیر زیره بادوام و سخت، رویه ضدآب (ترجیحاً سیمپاتکس یا گورتکس برای تهویه و تنفس مناسب کفش) و سبکی و راحتی را مدنظر قرار دهید.

چراغ پیشانی (هدلامپ): در هنگام بازدید از غارهای نمکی دره ماه، چراغ پیشانی کمک فراوانی به شما خواهد نمود. البته می توانید از نور فلاش گوشی موبایل خود نیز بهره ببرید، اما برای سینه خیز رفتن و گذر از معابر تنگ به دست هایی آزاد احتیاج خواهید داشت.

دوربین عکاسی: منظره ها طبیعی دره ماه چنان رؤیایی است که برای ثبت آن ها باید دوربین عکاسی مناسبی بخرید. اگر گوشی هوشمند پرچمداری در اختیار دارید، شاید همراه بردن دوربین عکاسی چندان ضرورتی نداشته باشد، اما برای ثبت تصاویری عالی از این منظرههای دل فریب به دوربینی دی اس ال آر با قابلیت بزرگ نمایی اپتیکال احتیاج خواهید داشت.

نقشه کاغذی یا آفلاین: برای سفر با تور مسافرتی احتیاجی نیست نگران نقشه باشید، اما اگر سفری انفرادی را به دره ماه تجربه می کنید، صرفا به نقشه های دیجیتالی اکتفا نکنید، چراکه هیچ تضمینی به وجود اینترنت پرسرعت باثبات در این منطقه وجود ندارد و مسیریابی بدون نقشه در بیابانی به این بزرگی کار بسیار سختی است.

برترین زمان بازدید از دره ماه شیلی

هر زمانی از سال که را برای بازدید از دره ماه رزرو کنید، پشیمان نخواهید شد، زیرا اختلاف دمای این بیابان در فصول مختلف سال تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. میانگین دمای هوای دره ماه در ماه های تابستانی ژانویه، فوریه و مارس 29 درجه است و در زمستان (ماه های ژوئن، جولای و اوت) 22 درجه. شب های تابستانی بیابان آتاکاما معتدل است ولی شب های زمستانی این بیابان سرد همراه با وزش باد است و گاهی دمای هوای آن تا 4 درجه سانتی گراد کاهش میابد.

بنابراین اگر محدودیت زمانی برای سفر به این منطقه ندارید، فصول کم تردد و معمولی سال (Low & Shoulder Season) برترین زمان برای سفر به دره ماه شیلی است، چراکه از شلوغی این منطقه کاسته خواهد شد و طبیعتا نرخ اقامتی هتل های اطراف نیز کاهش خواهد یافت. فصول معمولی و کم تردد بیابان آتاکاما در دو نوبت مختلف سال، ابتدا از ماه سپتامبر آغاز شده و به نوامبر ختم می شود و در نوبت دوم با ماه مارس آغاز می شود و تا ماه مه ادامه میابد.

هزینه تور گردشگری دره ماه شیلی چقدر است؟

تور گشت و گذار در دره ماه که به تور واله دلا لونا (Valle de la Luna) معروفیت دارد، حدوداً 20 دلار است و شامل تمام هزینه های حمل و نقل می شود. ناگفته نماند که هزینه ورودی دره ماه 4 دلار به ازای هر نفر است که باید جداگانه پرداخت شود.

اماکن اقامتی در نزدیکی دره ماه شیلی

یافتن اقامتگاهی مناسب در نزدیکی جاذبه هایی بیابانی و دورافتاده نظیر دره ماه کاری سخت و چالش برانگیز است، اما به لطف وجود شهر دیدنی سن پدرو د آتاکاما در نزدیکی دره ماه، مشکل رزرو آنلاین هتل خارجی برای گردشگران رفع شده است. سن پدرو مملو از گزینه های اقامتی گوناگون است: از اقامتگاه های یک ستاره برای مسافرانی با بودجه محدود گرفته تا هتل هایی لوکس و پرامکانات برای دنیا گردانی خوش گذران، محدوده وسیعی از گزینه های اقامتی برای تمام سلیقه ها در این شهر دیدنی در دسترس است. در سرانجامی این مطلب با سه مورد از برترین هتل های سن پدرو آشنا خواهید شد.

هاستل آنکا: عنوان هاستل برای بسکمک از مسافران بار منفی دارد و مکانی کثیف و محقر را در فکر آن ها متبادر می نماید، اما این مسئله در خصوص هاستل آنکا (Anka Hostel) صادق نیست، چراکه این مکان از نظر پاکیزگی و کیفیت خدمات تفاوت چندانی با هتلی ممتاز ندارد و قادر است اقامتی به یادماندنی را برای شما رقم بزند. صبحانه ای مفصل و بسیار لذیذ، کارکنانی مبادی آداب و کمک رسان با رفتاری محبت آمیز و امکاناتی از قبیل اینترنت وایفای پرسرعت، محوطه استعمال دخانیات و فضای سبزی خوش منظره با محیطی مناسب چادرزنی و کباب پزی از جمله مزایایی است که در اختیار میهمانان این هتل قرار خواهد گرفت.

تیرا آتاکاما هتل اند اسپا: اگر قصد دارید شبی به یادماندنی را در اقامتگاهی لوکس و اعیانی در نزدیکی دره ماه سپری کنید، هتل و اسپا تیرا آتاکاما (Tierra Atacama Hotel & Spa) درست همان جایی است که باید اتاقی را در آن برای خود رزرو نمایید. این تفرجگاه 4 ستاره تمامی امکانات رفاهی هتلی ممتاز و تجملاتی، از استخر فضای باز و سرپوشیده رایگان گرفته تا اسپا، پارکینگ و رستوران را همراه با نمای بی نظیری از کوه های برافراشته آندس و بیابان بی کران آتاکاما به شما ارائه می دهد.

در حقیقت تیرا آتاکاما مرکز بزرگی برای ارائه اسپا و خدمات جامع سلامت است: دستان شفابخش ماساژورهای این مرکز قادرند کسالت و خستگی را از تن شما بزدایند و مربیان یوگای این مرکز می توانند نشاط و سرزندگی را به روح شما بازگردانند. خانه داری، خشک شویی و اتوشویی، روم سرویس، بیدارباش و اینترنت پرسرعت رایگان از جمله خدماتی است که در این هتل به تمام میهمانان عرضه خواهد گشت. ناگفته نماند که غذاهای مقوی و مفصل رستوران این اقامتگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مورد تمجید بسکمک از گردشگران قرار گرفته است.

هتل سی کوری آتاکاما: این اقامتگاه 12 دقیقه تا مرکز سن پدرو فاصله دارد و از امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار است. سی کوری آتاکاما (Ckuri Atacama) در حقیقت مکانی برای برقراری تماسی نزدیک با سبک زندگی و معماری اصیل مردمان این خطه از دنیا است؛ میهمان پذیری دلپذیر و باصفا با دکوری شیک و سنتی و فضایی دل نشین و آرامش بخش. در طول اقامت در این هتل امکانات و خدمات رفاهی مختلفی از قبیل: اینترنت وایفای پرسرعت رایگان، ترنسفور فرودگاهی، پذیرش خصوصی، خانه داری و سرویس رفت و برگشت به بیابان آتاکاما و دره ماه شیلی ارائه خواهد گشت. این هتل در فاصله 500 متری سه رستوران محبوب اسپا برگرز تراک، سان لورنزو کیچن و ورده کیو تکوئیرو ورده قرار گرفته است و با بعضی دیدنی های بی شمار سن پدرو نظیر جاذبه باستانی پوکارا د کوئیتور (Pukará de Quitor) -متعلق به دوران پیشاکلمبی- و پارک د آجدرز (Parque de Ajedrez) فاصله اندکی دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1476

به "دره ماه؛ طبیعت مسحورکننده و دیدنی شیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ماه؛ طبیعت مسحورکننده و دیدنی شیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید