مضرات نوشیدن آب یخ

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، نوشیدن آب یخ نه تنها مفید نیست، بلکه برای سلامتی مضر است.

مضرات نوشیدن آب یخ

نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز توصیه شده است. اما برای بهره مندی از فواید نوشیدن آب، مصرف آن در دمای اتاق و پرهیز از مصرف آب یخ یا به اصطلاح تگری توصیه شده است. در این مطلب از دنیای با نشاط مدرسه به مضرات نوشیدن آب یخ می پردازیم.

بعضی افراد بر این باورند که نوشیدن آب سرد عادتی بد است که در بلندمدت می تواند تأثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد. این باور بیشتر بر اساس آموزه های پزشکی سنتی هندی شکل گرفته است.

بر اساس پزشکی سنتی هندی، آب یخ می تواند موجب یک بی تعادلی در بدن شده و فرایند گوارش را کُند و مختل کند. این در شرایطی است که نوشیدن آب فراوان با دمای مناسب می تواند به دفع سموم از بدن، تقویت گوارش و پیشگیری از یبوست یاری کند.

آب یخ و حتی نوشیدنی های سرد دیگر می توانند موجب منقبض شدن رگ های خونی شوند و بر همین اساس، اثری منفی بر گوارش داشته باشند. همچنین، نوشیدن آب یخ می تواند فرایند طبیعی جذب مواد مغذی از غذای مصرفی طی گوارش را مختل کند.

به واسطه نوشیدن آب یخ، تمرکز بدن از گوارش بر تنظیم دمای بدن معطوف می گردد که می تواند حتی موجب از دست رفتن آب و احساس تشنگی گردد.

یکی دیگر از مضرات نوشیدن آب یخ، افزایش گلودرد و گرفتگی بینی است.

بعضی مطالعات نشان داده اند که آب یخ ممکن است در کاهش ضربان قلب، نقش داشته باشد. نوشیدن آب یخ می تواند عصب واگ را تحریک کند. این عصب بخش مهمی از سیستم عصبی خودمختار بدن است و می تواند واسطه کاهش ضربان قلب باشد.

بهتر است از مصرف آب یخ پس از انجام تمرینات ورزشی پرهیز کنید. زمانی که ورزش می کنید، بدن گرمای زیادی فراوری می نماید و نوشیدن آب یخ بلافاصله پس از تمرینات ورزشی، به واسطه عدم تطابق دما ها می تواند اثر منفی بر دستگاه گوارش داشته باشد.

نوشیدن آب یخ پتانسیل ابتلاء به یبوست را افزایش می دهد.

نوشیدن آب یخ می تواند به جای تسریع فرایند آب رسانی مجدد بدن، آن را کند سازد.

در شرایطی که نوشیدن آب یخ ممکن است در کوتاه مدت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما در بلندمدت موجب افت سطوح انرژی بدن می گردد.

اگر به میگرن یا یک عفونت سینوسی جدی مبتلا هستید، باید از مصرف منظم آب یخ پرهیز کنید. نوشیدن آب یخ موجب انسداد راستا های هوایی و بینی می گردد که به طور اتوماتیک محرکی برای میگرن است.

نوشیدن آب یخ پس از یک وعده غذایی می تواند موجب سخت شدن چربی های غذا های مصرفی شما گردد و شرایط بدن برای شکستن چربی های ناخواسته را سخت کند. بر همین اساس، خطر افزایش وزن بیشتر می گردد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 570

به "مضرات نوشیدن آب یخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات نوشیدن آب یخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید