طرز تهیه آش تمر هندی؛ یک آش مقوی و متفاوت با گوشت

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تمر هندی دارای خواص مفید بسیاری برای بدن انسان است. آش تمر هندی به آسانی تهیه می گردد و می توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی مقوی بهره ببرید.

طرز تهیه آش تمر هندی؛ یک آش مقوی و متفاوت با گوشت

خبرنگاران | آش تمر هندی یکی از خوشمزه ترین آش های ایرانی ست که به علت استفاده از تمر هندی در آن دارای طعمی ترش و ملس است که ممکن است برای شما کمی متفاوت و نو باشد.

به گزارش خبرنگاران ، تمر هندی دارای خواص مفید بسیاری برای بدن انسان است. آش تمر هندی به آسانی تهیه می شود و می توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی مقوی بهره ببرید. در ادامه برای آموزش این غذای خوشمزه با ما همراه باشید:

مواد لازم

گوشت با استخوان نیم کیلو

برنج یک ونیم لیوان

عدس سه چهارم لیوان

پیاز درشت دو عدد

تمر هندی 300 گرم

نعنا خشک دو قاشق غذا خوری

نمک به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

تمر هندی: (البته مقدار آن دلخواه هست و با توجه به تفاوت ترشی تمر ها می شود مقدار آن را تغییر داد)

* از حبوبات (نخود و انواع لوبیا) و سبزی آش هم می توانید در پخت این آش بهره ببرید.

طرز تهیه

ابتدا گوشت را با مقداری آب و یک عدد پیاز می گذاریم خوب بپزد. می توانیم اگر دوست داشتیم کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنیم.

سپس گوشت ها را از قابلمه خارج می کنیم. استخوان های گوشت را جدا می کنیم؛ و گوشت را ریش ریش می کنیم. وبعد برنج را به آب گوشت اضافه می کنیم؛ و در قابلمه را می گذاریم تا برنج خوب پخته شود؛ و مغز پخت شود. در این مرحله اصلا نباید محتویات دیگ را به هم بزنیم، چون ته می گیرد. عدس و گوشت را اضافه می کنیم و مجددا صبر می کنیم تا عدس هم کاملا پخته شود.

در این فاصله حدود دو لیوان آب جوش را با تمر مخلوط می کنیم و خوب با قاشق آنرا در آب حل می کنیم و می گذاریم حدود یک ساعت خیس بخورد و بعد آنرا صاف می کنیم تا شیره تمر گرفته شود. ضمناً یک عدد پیاز را با کمی روغن سرخ می کنیم تا پیاز داغ مان حاضر شود.

وقتی عدس کاملا پخته شد شیره تمر را اضافه می کنیم و بعد اگر آب آن کافی نبود مقداری آب جوش به آن اضافه می کنیم و حالا خوب هم می زنیم تا کمی برنج له شود و به اصطلاح لعاب بیندازد و در این مرحله پیاز داغ و نعنا داغ را هم اضافه می کنیم.

لطفا در آخر نمک دیگ را مقدار کنید، چون برخی تمر ها خیلی شور هستند. برخی ها … برای اینکه طعم ملس پیدا کند کمی شکر به آن اضافه می کنند.

نکات تغذیه ای

تمر هندی تازه به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذا ها از جمله قلیه ماهی جنوب استفاده می شود. بعلاوه دارای خواص دارویی است و می تواند به عنوان پاک کننده لکه به کار می رود.

تمر هندی دارای مواد مغذی بسیاری است. تفاله تمر هندی با وجود محتوای قند، یک میوه محسوب می شود. با این حال، تمر هندی نسبت به بسیاری از میوه های دیگر کالری زیادی دارد. بهتر است افرادی که قصد کاهش وزن دارند تمر هندی را با احتیاط مصرف کنند.

آنتی اکسیدانی بالا، ویتامین و ریزمغذی ها، تسکین التهاب، مبارزه با بیماری ها، بهبود سلامت قلبی و عروقی، درمان یبوست از جمله خواص درمانی تمر هندی است.

راهنمای خرید تمر هندی

تمر هندی به اشکال مختلف در بازار موجود است. میوه خالص را به سه شکل اصلی نیز می توان پیدا نمود:

غلاف های خام: این غلاف ها کمترین فرآوری تمر هندی هستند. آن ها هنوز سالم هستند و می توان به راحتی آن ها را باز کرد تا میوه یا همان چیری که تحت عنوان تمر هندی شناخته شده است را استخراج نمود.

میوه اصلی: این شکل همان شکل معمول است که در بازار وجود دارد. برای تهیه آن، پوسته و دانه ها برداشته می شوند و میوه به صورت یک بلوک فشرده می شود. این نوع در واقع تمر هندی فرآوری شده است که در تهیه قلیه ماهی و آش تمر هندی از آن استفاده می شود.

کنسانتره: کنسانتره تمر هندی تفاله ای است که جوشانده شده است. مواد نگهدارنده نیز ممکن است اضافه شود.

منبع: فرادید
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1407

به "طرز تهیه آش تمر هندی؛ یک آش مقوی و متفاوت با گوشت" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه آش تمر هندی؛ یک آش مقوی و متفاوت با گوشت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش تمر هندی؛ یک آش مقوی و متفاوت با گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید