مصرف به میزان پتاسیم عاملی برای حفظ سلامت قلب

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، مصرف کافی غذا های سرشار از پتاسیم در طول روز به کاهش فشار خون و ریتم ثابت قلب یاری می نماید. این در حالی است که یکی از عوامل خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم قلب نامنظم، دریافت کم یا بیش از حد پتاسیم است. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام نموده است که مقدار مجاز مصرف پتاسیم در طول روز، 4700 میلی گرم است.

مصرف به میزان پتاسیم عاملی برای حفظ سلامت قلب

انتخاب های غذایی سرشار از پتاسیم چندان هم دور از دسترس نیست و مقدار پتاسیم موجود در بعضی اقلام غذایی به این توضیح است:

یک عدد سیب زمینی میانه، 926 میلی گرم، نصف فنجان اسفناج پخته شده، 290 میلی گرم، نصف فنجان کدوی سبز، 280 میلی گرم، یک دوم فنجان گوجه فرنگی، 210 میلی گرم، نصف فنجان سویای پخته شده، 440 میلی گرم، یک دوم فنجان عدس پخته شده، 370 میلی گرم، نصف فنجان لوبیای پخته شده، 360 میلی گرم، یک سوم فنجان بادام، 310 میلی گرم، یک موز میانه، 420 میلی گرم، یک چهارم فنجان زردآلو، 380 میلی گرم، یک پرتقال میانه، 237 میلی گرم، یک دوم فنجان طالبی، 214 میلی گرم و ...

رژیم غذایی دش: این رژیم دغذایی یک راه موثر برای کاهش فشار خون به وسیله انتخاب های غذایی هوشمند و محبوب است. تمرکز رژیم غذایی دش بر روی مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات، چربی و سدیم کم است. این رژیم غذایی سرشار از محصولات پر پتاسیم بوده و پیروی از آن به افراد دارای فشار خون بالا بسیار توصیه می گردد. رژیم غذایی دش برترین گزینه برای کنترل وزن نیز محسوب می گردد.

پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی بعد از یائسگی: اینکه بعد از سن یائسگی، زنانی که به مقدار کافی به وسیله رژیم غذایی پتاسیم دریافت می نمایند، کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند را انجمن سکته مغزی آمریکا در مطالعه ای در سال 2014 میلادی عنوان نموده است. نرخ سکته مغزی پایین تر می تواند ناشی از حفظ سلامت قلب با پیروی از یک رژیم غذایی پرپتاسیم باشد. این رژیم همانطور که گفته شد، منجر به تثبیت فشار خون پایین و ریتم قلب می گردد. علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تاخیر در تخلیه معده هستند.

پتاسیم و کنترل فشار خون بالا: فشار خون طبیعی باید زیر 80/120 میلی متر جیوه باشد و فشار خون بالا عدد 90/140 و بیشتر ذکر شده است. با این حال مصرف غذا های غنی از پتاسیم از جمله سیب زمینی، سویا، موز، پرتقال و ... برترین راه برای کاهش فشار خون در حد نرمال است.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، پتاسیم زیاد برای افراد سالمند و کسانی که به اختلالات کلیوی دچار هستند، زیاد مناسب نیست. پتاسیم بر تعادل مایعات در بدن تاثیر می گذارد و با توجه به این که با افزایش سن کلیه ها کمتر قادر به حذف پتاسیم از خون خواهند بود؛ بنابراین پیش از دریافت بدون نسخه هرگونه مکمل پتاسیم باید با پزشک مشورت کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1459

به "مصرف به میزان پتاسیم عاملی برای حفظ سلامت قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف به میزان پتاسیم عاملی برای حفظ سلامت قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید