دلیل بی حوصلگی و روش های غلبه بر بی حوصلگی

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، خستگی واژه ای است که برای توصیف احساس بی حالی یا نداشتن انرژی به کار می رود. بسیاری از ما دچار این مشکل هستیم. خستگی در وسط روز کاری، مشکل زیان باری است که هم عملکرد شما را تضعیف می نماید و هم باعث می گردد دیگران شما را تنبل فرض نمایند. بدتر از همه این است که نمی دانید چرا همواره احساس خستگی می کنید.

دلیل بی حوصلگی و روش های غلبه بر بی حوصلگی

بی حوصلگی چیست؟

خستگی و ملالت، حسی رایج است. احساس عدم رضایت از یک فعالیت، یا علاقه به آن، می تواند منجر به ملالت و خستگی شود.

خستگی و ملالت ممکن است زمانی رخ دهد که احساس انرژی می کنید اما هیچ جا برای راهنمایی انرژی خود ندارید.

بعلاوه ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که به سختی بر روی یک کار تمرکز می کنید.

خستگی و کسالت، یک شکایت شایع در میان بچه ها و نوجوانان است که در بعضی موارد، آن ها ممکن است هنگام برخورد با افکار یا احساسات خود از خستگی شکایت نمایند.

علائم کسالت و بی حوصلگی چه هستند؟

خستگی و بی حوصلگی، احساس تهی بودن و خستگی را نشان می دهد.

وقتی کسل می شوید ممکن است توجه کمتری نسبت به آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد داشته باشید.

ممکن است احساس بی تفاوتی، خستگی، اضطراب، یا عصبانیت داشته باشید.

چه چیزی باعث بی حوصلگی می شود؟

افراد خستگی را به صورت متفاوت تشخیص می دهند و تجربه می نمایند. در بعضی موارد، ملالت ممکن است به این علت اتفاق بیفتد که:

استراحت ناکافی و یا تغذیه نامناسب

سطوح پایین تحریک فکری

عدم انتخاب و یا کنترل فعالیت های روزانه تان

نداشتن تفریحات متنوع

ادراک ضعیف زمان

ممکن است شما یا کودک هنگام درگیر شدن در یک فعالیت، ملول شوید، به این خاطر:

از دست دادن علاقه

دستورالعمل های گیج نماینده

ترس از اشتباه

تکرار فعالیت برای مدتی بسیار طولانی

به تعویق انداختن، کسل و بی حوصله نیستید فقط تمام کارها را پشت گوش انداخته اید و برنامه ریزی ندارید.

کمبود انرژی مفید، بی حوصلگی مانند خستگی نیست، اما زمانی اتفاق می افتد که انرژی زیادی داشته باشید اما در آن انرژی مفید کسل هستید این اتفاق زمانی می افتد که نمی توانید خود را وادار به کاری کنید اما از نظر فیزیکی احساس خستگی می کنید یک فعالیت پیدا کنید که از انرژی شما به مقدار زیادی استفاده کند. این می تواند به معنای انجام کاری فیزیکی بعد از گذراندن تمام روز باشد. 1

چه کسی در معرض کسالت و بی حوصلگی قرار گرفته است؟تقریبا همه به مرور زمان بی حوصلگی را تجربه می نمایند. بعضی از گروه های سنی ممکن است تجربه بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

نوجوانان اغلب بی حوصلگی را تجربه می نمایند. در حالی که آن ها آزادی بیشتری دارند تا با زمانی که دارند چه نمایند نمی دانند این که کجا تمرکز نمایند می تواند منجر به ملالت و بی حوصلگی شود

تشخیص بی حوصلگی چگونه است؟

خستگی و ملالت، یک واکنش طبیعی به بعضی موقعیت ها است. در حالی که هیچ آزمایشی برای تشخیص خستگی، ملالت که برای مدت های طولانی طول می کشد و یا مکرر رخ می دهد وجود ندارد، ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد.

کسالت و بی حوصلگی در بزرگسالان

اگر بی حوصلگی با توانایی شما در انجام دادن وظایف لازم و یا در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد می نماید، با پزشک صحبت کنید اگر علائم زیر را تجربه می کنید ممکن است به افسردگی مرتبط باشد:

احساس درماندگی

احساس ناراحتی

طفره رفتن از فرصت برای تحریک

کسالت و بی حوصلگی در بچه هاعلایم افسردگی و بی حوصلگی بعضی اوقات شبیه هم هستند. یک کودک بی حوصله ممکن است بخواهد مشغول شود و زمانی که یک چیز تفریح به آن ها پیشنهاد می کنید، به راحتی درگیر شود، در حالی که یک کودک افسرده ممکن است از آن اجتناب کند.

بعضی از بچه ها نمی توانند به مقدار کافی احساسات خود را توصیف نمایند. صحبت کردن با یک متخصص بهداشت روانی و بعلاوه پرسیدن سوالات ممکن است سرنخ هایی به شما بدهد.

راهکارهای عمومی برای درمان بی حوصلگی

اگر بی حوصلگی شرایط بیمارگونی نباشد با استفاده از بعضی راهکارهای عمومی می توان به بهبود آن یاری کرد.

کمی خلاقیت به خرج دهیدریشه بسیاری از بی حوصلگی ها روزمرگی و درگیری در یکنواختی زندگی است. خلاقیت کلیدی است که می تواند بسیاری از ما را از این یک نواختی نجات دهد و تجربیات نوینی را در اختیار ما قرار دهد. برای اینکه بتوانید روحیه خلاقانه خود را به کار بگیرید پرداختن به انواع فعالیت های هنری نظیر موسیقی، نقاشی و نوشتن خیال پردازی های روزمره می تواند گزینه های مناسبی باشد.

دست به عمل بزنید
بی حوصلگی انسان را در دامی اسیر می نماید که باعث می شود شروع فعالیت ها بسیار سخت باشد. اما اغلب افراد اگر بتوانند بر این موضوع غلبه نمایند و انجام کاری را شروع نمایند به سرعت تغییر روحیه خود را احساس نموده و می فهمند که چقدر از مقدار بی حوصلگی آن ها کاسته شده است.

به همین دلیل بکوشید فعالیت های ساده ای نظیر پیاده روی، یا انجام ورزش های بسیار ساده ای را شروع کنید.

هرگونه فعالیتی که بتواند احساس نشاط شما را افزایش دهد به مرور از تکرار احساس بی حوصلگی در زندگی شما خواهد کاست.

به بهداشت خواب خود توجه کنید
افرادی که دچار مسائل اختلالات خواب هستند اغلب در طول روز احساس خستگی زیادی می نمایند و کسالت و بی حوصلگی بیش از دیگران به سراغ آن ها می آید. از همین رو کوشش کنید تا ریتم خواب منظمی داشته باشید و در صورتی که به اختلال خواب خاصی نظیر بی خوابی یا کابوس های شبانه دچار هستید به یک روانشناس برای بهبود مشکل خود مراجعه کنید.
از فعالیت های آرامش بخش یاری بگیرید
هرچقدر در طول روز احساس آرامش و رضایت روانی شما بیشتر باشد خستگی و بی حوصلگی کمتر شما را درگیر خود می سازد. برای اینکه بتوانید استرس های روزمره خود را مدیریت کنید و سلامت روان خود را ارتقا ببخشید، یاری گرفتن از ورزش هایی نظیر یوگا و استفاده از تکنیک های روانشناسی نظیر ریلکسیشن و فنون فکر آگاهی تا حد بسیاری می تواند در این زمینه به شما یاری کند. 2

درمان به روش طب سنتی

نوشیدن آب سیب زمینی
شاید حتی فکرِ خوردنِ یک لیوان آب سیب زمینی چندان خوشایند نباشد، اما آب سیب زمینی یک درمان خانگی عالی برای درمان بی حالی و کسالت است.

انداختن چند برش سیب زمینی در لیوان آب، آن را به یک نوشیدنی سرشار از پتاسیم تبدیل می نماید که باعث می شود کمتر احساس خستگی و تنبلی کنید، زیرا این نوشیدنی یک ماده معدنی را وارد بدن می نماید که بسیاری از افراد، مقادیر کافی از آن را دریافت نمی نمایند.

بدن، پتاسیم را نیز مانند منیزیم فراوری نمی نماید و ما باید آن را از منابع خارجی دریافت کنیم. از آنجا که رژیم غذاییِ این روزها به لحاظ مواد مغذی، کم مایه است، تعجبی ندارد که بدن مان دچار کمبود پتاسیم باشد.

پتاسیم به تنهایی به شما انرژی نمی دهد، اما همراه با منیزیم (همین طور کلر و کلسیم)، الکترولیتی را ایجاد می نماید که برای عملکرد درست سلول ها و آزادسازی انرژی و راهنمایی الکتریسیته، حیاتی است. بدون پتاسیم، عضلات ما به درستی حرکت نخواهند کرد و تکانه های عصبی ما به درستی فعال نمی شوند.

با دریافت مقدار مناسبی پتاسیم، می توانید احساس بی حالی و کسالت همیشگی خود را از بین ببرید.

مواد لازم
1 عدد سیب زمینی با پوست؛

1 لیوان آب تازه.

دستورالعمل
سیب زمینی را قطعه قطعه کنید (احتیاجی به کندن پوست آن نیست) و آن را داخل لیوان آب بریزید و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید و صبح قبل از خوردن هر چیز دیگری، آن را بنوشید.
تقویت گلبول های قرمز
آهن عنصر ضروری و مورد احتیاج بدن است و بدون آن، بدن نمی تواند به مقدار کافی، گلبول های قرمز فراوری کند. گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند.

هموگلوبین در ساختارِ خودِ عنصر آهن قرار گرفته است و نقش آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است. بسیاری از افراد تصور می نمایند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه ها، سرانجام می یابد، اما اکسیژن باید کل بدن را طی کند و به تمام سلول ها و اندام های بدن برسد تا به آنها توانایی کار کردن بدهد.

همان طور که می توانید تصور کنید، کمبود اکسیژن منجر به کاهش عملکرد بدن می شود و در نهایت، خستگی را به همراه دارد. به این شرایط، کم خونیِ ناشی از فقر آهن می گویند. برای مقابله با آن، با برگ های گزنه (ترجیحا برگ های تازه، اما برگ های خشک هم مؤثر هستند) چای درست کنید. گزنه سرشار از آهن و ویتامین C است.

وجود ویتامین C در این گیاه لازم است، زیرا ثابت شده است که ویتامین C به افزایش جذبِ آهنِ غیرِ-هِم (ناخون آهن) که همواره به راحتیِ خون آهن جذب نمی شود، یاری می نماید. افزودنِ مقداری قاصدک، محتوای آهن این چای را بیشتر می نماید، اما یادتان باشد طعم این چای تلخ است، بنابراین بهتر است آن را با عسل میل کنید.

مواد لازم
1 فنجان قاصدک و گزنه تازه یا 2 قاشق چای خوری قاصدک و گزنه خشک؛

1 فنجان آب جوش تازه؛

لیوان مورد علاقه؛

عسل.

دستورالعمل
قاصدک و گزنه را داخل لیوان بریزید، سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و روی لیوان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، چای گیاهی شما آماده است.

قبل از نوشیدن، گیاهان را از داخل لیوان خارج کنید، مقداری عسل به آن اضافه کنید و این چای را دو بار در روز بنوشید.

مصرف جینسِنگ
احتمالا معروف ترین گیاه علفی چینی، جینسِنگ است؛ نام ثقیلی که با در نظر گرفتن طب گیاهان سنتی چینی، قدمتِ آن به صدها هزار سال قبل باز می شود.

این گیاه سرشار از گونه های همواره سبز و حاوی ترکیبات طبیعی است.

جینسنگ صندلی ویژه ای در تاریخ دارد، اگرچه گونه های زیاد آن، شاید شما را گیج کند. جینسنگ به هر یک از 11 گونه ی همواره سبز از طبقه پاناکس اشاره دارد.

این گیاه در آمریکای شمالی، همین طور آسیای شرقی پیدا شده است.

جینسنگ اغلب به عنوان یک گیاه آداپتوژن در نظر گرفته می شود، به این معنا که به سازگاری بدن با استرس یاری می نماید، خواه این استرس ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید باشد، خواه به خاطر گرسنگی یا خستگی. تصور می شود این گیاه با بهبود بخشیدن عملکرد سیستم آدرنال، به رویارویی بدن با استرس یاری می نماید.

وقتی صحبت از واکنش هورمونی به استرس می شود، سیستم آدرنال، مرکز فرماندهی بدن است. کورتیزول، هورمون استرس می تواند بر کیفیت خواب ما اثر بگذارد و مشخص نماینده به خواب رفتنِ دوباره ما در شب باشد، زیرا با ترشح هورمون کورتیزول، ملاتونین سرکوب می شود.

ما برای داشتنِ چرخه منظم خواب و بیداری به ملاتونین احتیاج داریم. اگر سطح کورتیزول بالا باشد، حتی پس از استراحت کامل، احساس خستگی مزمن می کنیم.

صبح ها، سطح کورتیزول بدن ما در نقطه اوج خود قرار گرفته است و سپس به تدریج در طول روز، کم می شود، اما اگر سطح آن بالا باقی بماند، این ریتم روزانه، همین طور خواب باارزشی که برای سرحال شدن به آن احتیاج داریم، مختل می شوند. دریافت مقدار کمی جینسنگ ممکن است به تنظیم کورتیزول و عملکرد درست بدن، یاری کند.

مواد لازم
1 قاشق چای خوری ریشه خشک جینسنگ یا 2.54 سانتی متر ریشه تازه جینسنگ؛

1 فنجان آب تازه؛

عسل یا آبلیمو در صورت تمایل.

دستورالعمل
2.54 سانتی متر از ریشه جینسنگ را به قطعات کوچک برش بدهید یا یک قاشق چای خوری ریشه خشک آن را داخل صافیِ چای در فنجان قرار دهید.

آب جوش را به آن اضافه کنید و رویِ فنجان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، آن را به جای قهوه یا چای صبحانه، به همراه عسل یا آبلیمو بنوشید.

برای اینکه شاهد اثرات جینسنگ باشید، باید این نوشیدنی را هر روز بنوشید.

مصرف بیشتر مرکبات
تقریبا تمام انواع مرکبات دوست داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب میوه های دیگر که همواره به عنوان درمان های خانگی مورد استفاده ما بوده اند. برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش شروع کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می تواند شما را سرحال کند و جذبِ آب، شما را برای یک روز عالی آماده کند. خواص لیموترش بی شمار است.

آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری ها یاری می نماید، مثلا از یبوست پیشگیری می نماید، اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه ای می دهد.

اگر احساس می کنید در اواسط روز بی حال هستید، یک لیوان دیگر آب لیموترش درمان بی حالی و کسالت شماست.

نمی توان همه عناصر شیمیایی و مولکولی آب لیموترش را که با خستگی مبارزه می نمایند، برشمرد، فقط می توان گفت که در میان تمام مرکبات، انرژی بخش بودن و خواص درمانی این نوشیدنی اثبات شده است.

دستورالعمل
آب نصف یک لیموترش تازه را بگیرید و به یک لیوان آب اضافه کنید. اگر زمستان است، از آب گرم و اگر تابستان است، از آب سرد و یخ بهره ببرید.

دو بار در روز این نوشیدنی را بنوشید و یک لیوانِ آن را به اواسط روز که احساس خستگی می کنید، اختصاص بدهید. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.honarehzendegi.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1123

به "دلیل بی حوصلگی و روش های غلبه بر بی حوصلگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل بی حوصلگی و روش های غلبه بر بی حوصلگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید