رمزگشایی از سیستم نوشتاری مرموز چهار هزار ساله در ایران

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، یک سیستم نوشتاری مرموز با نام خط ایلامی باستان (Linear Elamite) که بین 2300 و 1800 سال پیش از میلاد در منطقه ای که هم اینک جنوب ایران کنونی است، مورد استفاده قرار می گرفت، احتمالا رمزگشایی شده باشد، اگرچه بعضی از کارشناسان در خصوص این یافته ها تردید دارند.

رمزگشایی از سیستم نوشتاری مرموز چهار هزار ساله در ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از از لایو ساینس، بیش از 95 درصد خط ایلامی باستان ممکن است رمزگشایی گردد. علاوه بر این، تعیین نیست که آیا تمام آثار باستانی به کار گرفته شده برای رمزگشایی نوشته ها به طور قانونی به دست آمده اند یا خیر.

در زمان حاضر فقط حدود 40 نمونه شناخته شده از خط ایلامی باستان به جای مانده که رمزگشایی از این سیستم نوشتاری را به چالش می کشد اما محققان می گویند که تا حد زیادی توانسته اند این سیستم نوشتاری را رمزگشایی نمایند.

این تارنمای خبری اضافه نموده که پیش تر، دیگر تیم های تحقیقاتی کتیبه های خطی ایلامی را رمزگشایی نموده بودند و تیم تحقیقاتی که به تازگی کار خود را بر روی رمزگشایی این سیستم نوشتاری انجام داده با مقایسه نوشتار هشت کتیبه خطی ایلامی با متون میخی دریافته اند که این سیستم مربوط به همان دوره زمانی است و محتمل است نام حاکمان و عناوین آنها را شامل گردد. به گفته آن ها بعضی عبارات نیز برای توصیف حاکمان به کار برده شده است.

ایلامی باستان تنها تا میزان ای رمزگشایی شده که بیشتر آن به دست والتر هینتس بوده است. هیتس، یکی از دانشمندان شاخص در میان ده ها ایران شناس بزرگ آلمانی است که در دو سده گذشته، پژوهش های بنیادین و بی همتایی را به دنیا ایران شناسی عرضه داشته است.

  • پالت عجیب 3400 ساله که هنوز رنگ دارد
  • تصاویر| نخستین تصویر نقاشی شده از پاسارگاد را ببینید | کاشف مقبره کوروش چه کسی بود؟

به نظر می رسد که ایلامی باستان از 80 نشانه ساخته شده باشد و بر ستون های عمودی، از بالا به پایین نوشته می شد که از چپ به راست می رفت.

در خط ایلامی 300 علامت وجود دارد که صداها را نشان می دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1401 بروزرسانی: 10 شهریور 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1370

به "رمزگشایی از سیستم نوشتاری مرموز چهار هزار ساله در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از سیستم نوشتاری مرموز چهار هزار ساله در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید