راه چاره برون رفت از مشکل کم آبی در همدان رعایت الگوی کشت است

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، رئیس جهادکشاورزی شهرستان همدان گفت: تغییر الگوی کشت برترین راه چاره برای مقابله با مسائل و محدودیت های ناشی از کم آبی و استفاده بهینه از سفره های زیرزمینی است.

راه چاره برون رفت از مشکل کم آبی در همدان رعایت الگوی کشت است

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از همدان،احمد قدیمی,رئیس جهادکشاورزی شهرستان همدان گفت: در همین ارتباط رعایت الگوی کشت به عنوان مهم ترین برنامه در زمینه کاهش مسائل ناشی از کم آبی سال زراعی جاری در دستور کار سازمان جهادکشاورزی واقع شده است.

او ادامه داد:به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و با توجه به کاهش بارندگی ها و در راستای رعایت الگوی کشت، برنامه و طرح هایی دراین زمینه برای اجرا برنامه ریزی شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان همدان تاکید نمود: 19 هزار و 169 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان همدان به سیستم های نوین آبیاری و کم فشار مجهز شده و اجرای این طرح در 570 هکتار دیگر نیز برای امسال برنامه ریزی شده است.

قدیمی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت سیر در شهرستان همدان حدود یک هزار و 300 هکتار، کلزا 275 هکتار و گلرنگ 190 هکتار است، گفت: در همینی زمینه کشاورزان این شهرستان به کشت محصولات کم آب بر مانند سیر، کلزا، گلرنگ و زعفران تشویق می شوند.

او با توصیه کشت محصولات مقاوم و دارای تحمل شرایط خشکسالی، اضافه کرد: افزایش بهره وری از منابع موجود در فراوریات محصولات زراعی مهم ترین مزیت رعایت الگوی کشت در حوزه اقتصاد کشاورزی است.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان همدان اضافه کرد: درهمین ارتباط طبقه بندی محصولات زراعی استان همدان به راهبردی و منطقه ای از دیگر برنامه های مهم سازمان جهادکشاورزی برای کاهش مسائل ناشی از خشکسالی و کم آبی است.

قدیمی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح ها منجر به افزایش عایدی کشاورزان و در نهایت حفظ منابع و عوامل فراوری و رونق مالی در این بخش می گردد، گفت: تنوع بخشی به ارقام و محصولات زراعی، بکارگیری دانش فنی نو و انتقال آن به بهره برداران، رعایت تاریخ کشت، تهیه و ترویج ارقام مناسب از جمله طرح ها و برنامه های سازمان جهادکشاورزی برای رونق مالی و افزایش عایدی کشاورزان است.

سطح زیرکشت (اراضی زراعی و باغات) سالانه و دائمی شهرستان همدان 86 هزار و 193 هکتار است.

منبع ایرنا

غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1105

به "راه چاره برون رفت از مشکل کم آبی در همدان رعایت الگوی کشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره برون رفت از مشکل کم آبی در همدان رعایت الگوی کشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید