ملاقات معاون هنری وزارت ارشاد با خالق سرود ملی ایران

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تهران (پانا) - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با حسن ریاحی ملاقات کردند.

ملاقات معاون هنری وزارت ارشاد با خالق سرود ملی ایران

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، سید مجتبی حسینی ؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیئت امنا موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه نیکنام حسینی پور ؛ مدیرعامل موسسه به خانه استاد حسن ریاحی رفتند.

سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای هنری و آثار هنری قشقایی در خانه استاد ریاحی با بیان خاطره ای از تحسین گردشگران آلمانی از فرش قشقایی گفت:

اکنون در حال بازگشت و توجه به هنر اصیلی مانند فرش هستیم، که در آن تذهیب را هم می بینیم.

هنر تذهیب ایرانی همچون بافته های ایرانی برآمده از بداهه پردازی است. حال هر گوشه از ایران که در بداهه پردازی و سلطه هنری مهارت بیشتری داشتند؛ راحت تر در این زمینه کار می کردند.

تذهیب ایرانی نتیجه کار دست و ذهن همزمان است .

در بخشی از این ملاقات حسن ریاحی به فراموشی مقام ها در کشور اشاره نمود و گفت: در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیت ها به وسیله سیستم ها انجام می گردد . هر سازی را می توان زد و ضبط کرد. پس شاهد کاهش نوازندگی هستیم. همانطور که مشاهده می کنیم ارکسترها در جهان نیز کم شده است.

وی ادامه داد: اما این ماشینی شدن جذابیت را کم می نماید. امروز هر نوع موسیقی با بهترین کیفیت در دسترس جوانان قرار گرفته است. در دوران جوانی ما تنها نیم ساعت موسیقی کلاسیک از رادیو پخش می شد. در حالی که این روزها شاهد کم رنگ شدن موسیقی کلاسیک و حتی موسیقی سنتی کشورمان هستیم.

ریاحی همچنین اعلام کرد: آموزش در دانشگاه ها مشکل دارد. این مراکز اندیشیدن را یاد نمی دهند و تنها تئوری و قوانین آموزش داده می گردد.

وی همچنین گفت: برای تربیت آهنگسازان توانمند احتیاج به راه اندازی کانون داریم تا جوانان خلاق را دور هم جمع کند. البته باید بودجه ای به این کار اختصاص داد تا الگوهای پیروز جهان و موسیقی محلی خودمان را آنالیز نمایند.

حسن ریاحی آهنگساز و سازنده سرود ملی ایران در سال 1323 در خانواده ای اهل هنر به دنیا آمد.

او از کودکی نزد پدر فراگیری پیانو را شروع کرد و در سن 12 سالگی وارد هنرستان موسیقی شد. آشنایی پدرش با حشمت سنجری، رهبر ارکستر سمفونیک سبب شد تا وی از آ موزه های این چهره نامی موسیقی هم بهره گیرد. وی پس از مدتی کار اجرایی در دانشگاه شیراز جهت تکمیل تحصیلات به آمریکا عزیمت کرد و به سال 1359 پیروز به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تمپل و کمبز آمریکا شد.

وی در دوران کاری خود آهنگسازی بعضی از ماندنی ترین تصانیف و سرودها را انجام داد که از جمله آنها می توان به قطعه معروف آب زنید راه را، الله مولانا علی و نیز ساخت سرود جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

ریاحی در سوابق شغلی خود مدیریت مرکز تحقیقات گروه موسیقی صدا و سیما، مدیریت گروه موسیقی دانشکده صدا و سیما و آزاد، مدیرکلی موسیقی صدا و سیما (سال 1367 تا 1371) و مدیر گروه موسیقی شبکه یک سیما و مدیر گروه موسیقی اداره فرهنگ و هنر شیراز در سال های دهه شصت را در کارنامه کاری خود دارد.

وی همچنین عضویت شورای عالی موسیقی صدا وسیما، شورای عالی بیت رهبری، شورای عالی موسیقی ارشاد در دوره های مختلف و هیئت مدیره خانه موسیقی و نیز دبیری سه دوره جشنواره موسیقی فجر (1383 تا 1385) را هم در زمره تجارب کاری اش ثبت نموده است.

چهره ماندگار موسیقی در سال 1385 و استاد نمونه دانشگاه آزاد در سال 87 هنرمند نمونه صدا و سیما در سال 85، دریافت جایزه از رهبر معظم انقلاب به خاطر آهنگسازی سرود ملی در سال 1377 و دریافت جوایز و نشان های مختلف از جمله افتخارات وی در دوره کاری اش به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 818

به "ملاقات معاون هنری وزارت ارشاد با خالق سرود ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات معاون هنری وزارت ارشاد با خالق سرود ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید