حال و هوای خیابانهای کرونایی پایتخت کساد است

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، خیابان های پایتخت دیگر حال و هوای روزهای اسفندماه هر سال و نزدیک شدن به شب عید را ندارد. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از تهرانی ها این روزها ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند و مدت حضور خود را در خیابانها و معابر عمومی بسیار کوتاه کرده اند.

حال و هوای خیابانهای کرونایی پایتخت کساد است

به گزارش خبرنگاران وبه نقل از ایرنا، در آستانه شب عید همه ساله خیابان های مرکزی شهر تهران مملو از شهروندانی بود که با شور و هیجان خود را برای خرید عید نوروز به مراکز تجاری شهر تهران می رساندند تا با دست پر به خانه برگردند اما این روزها نه خیابان ها حال و هوای مناسبی برای تردد شهروندان دارد و نه برای شهروندان، دل و دماغ حضور در خیابانها و خریدهای نوروزی. ویروس کرونا، بد جوری همه را نگران کرده است.

آمار افراد مبتلا به کرونا هر روز در پایتخت و دیگر استانها رو به افزایش است و هشداری وزارت بهداشت و پزشکان به مردم برای خارج نشدن از خانه ها از طریق پیامک و رسانه ها هر بار بیشتر می شود.

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه اعلام کرد: تا به امروز یکهزار و 501 نفر به طور قطعی در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، تا به امروز 291 نفر بهبود یافته و 66 نفر نیز فوت کرده اند.

به گفته وی، تعداد ابتلای قطعی جدید به ویروس کرونا در کشور از روز گذشته تا به امروز 523 نفر بوده است و 12 نفر نیز در این مدت، جان باخته اند.

در چنین فضایی، مغازه های عرضه پوشاک، طلا و جواهرات و همچنین اغذیه فروشی ها بی تاب دیدن شهروندان هستند اما ویروس کرونا که بدموقع به سراغ شهروندان آمده، رغبتی برای خرید نگذاشته است.

یکی از فروشندگان پوشاک خیابان ولیعصر (عج) در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از اوایل بهمن ماه بازار در حال داغ شدن بود که به یکباره این ویروس، تمامی معادلات بازار را بر هم زد.

وی که خود را مسعود معرفی کرد، اضافه کرد: برای تامین پوشاک شب عید حدود 200 میلیون تومان خرید کردم و برای 20 فروردین ماه نیز چک دارم اما در حال حاضر خرید مردم بسیار ناچیز شده هستند و آنهایی هم که خرید می کنند، فقط مواد ضدعفونی و ماسک می خرند.

این بوتیک دار داد: مردم ترجیح می دهند که بیشتر در منزل حضور داشته باشند تا از حمله این ویروس در امان بمانند.

به هر کجای خیابان طولانی ولیعصر تهران که می نگری، سکوت آن، دلهره آور و نگران کننده است. چند نفری هم که در خیابانها تردد دارند، از ترس کرونا، اغلب ماسک به صورت زده اند و گاهی، دستکش های یکبار مصرف هم پوشیده اند.

این خیابان قدیمی و معروف با درختان تنومندش هر ساله در چنین روزهایی میزبان آوای موسیقی هنرمندان دوره گرد و شور و هیجان مردمی بود که در شوق رسیدن سال نو و شب عید، سر از پا نمی شناختند.

پیاده روها شلوغ و پر ازدحام بود و مغازه ها جایی برای سوزن انداختن نداشت اما این روزها مردم با ماسک هایی که به چهره خود دارند به سرعت و سراسیمه از این خیابان عبور می کنند.

به موتورسواری که در گوشه ای از میدان ولیعصر (عج) ایستاده و با ماسکی روی صورت، در انتظار مسافر است، نزدیک می شوم.

او که خود را مجید معرفی کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: شمار مسافرانی که با موتور تردد می کنند، این روزها بسیار کم شده و انگار این ویروس، کار و کاسبی را از مردم گرفته است.

وی اضافه کرد: روزهای قبل از بروز ویروس کرونا روزانه 100 تا 150 هزار تومان با همین موتور کاسبی می کردم ولی الآن این رقم به 30 تا 40 هزار تومان رسیده است.

به عقیده این موتورسوار، مردم بسیار ترسیده اند و برای در امان ماندن از این ویروس ترجیح می دهند که زیاد در خیابان ها حضور نداشته باشند.

  • خداحافظ مدرسه

مدیر یکی از موسسات آموزشی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلات مدارس سبب شده است دانش آموزان از درس فاصله بگیرند و این فاصله گیری بسیار نگران کننده است.

رضا شمسایی اضافه کرد: دغدغه دانش آموزان، ترس از کرونا و بی برنامگی خانواده ها و مدارس موجب شده است که دانش آموزان درس را رها کنند و این موجب افت شدید تحصیلی می شود.

وی ادامه داد: گرچه صداو سیما با برنامه های آموزشی تلاش می کند که فاصله دانش آموزان از تحصیل را کاهش دهد اما به نظر می رسد دغدغه فعلی دانش آموزان تحصیل نیست بلکه ویروس کرونا است.

این مدرس تاکید کرد: ما هر روز به تعطیلات عید نوروز نزدیک تر می شویم و به نظر می رسد به همان اندازه فاصله دانش آموزان از تحصیل نیز بیشتر می شود.

وی گفت: خانواده ها و آموزش و پرورش باید در این زمینه برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا دانش آموزان در فصل امتحانات با آمادگی بیشتری شرکت کنند.

شمسایی برگزاری کلاس های جبرانی و همچنین تحصیل انفرادی را از راهکارهای پیش رو در این شرایط اعلام کرد و گفت: برخی دانش آموزان برای دور نشدن از این فاصله تحصیلی، از معلمان خصوصی در منازل خود استفاده می کنند اما این راهکار نیز در شرایط کنونی چندان قابل توصیه نیست.

  • ویروسی که حریف ترافیک شد

ویروس کرونا ترافیک خیابان های تهران را در زمان پیک و غیر پیک کم کرده و موجب شده است کسانی که با وسایط نقلیه تردد می کنند، مسیرهای چندساعته ترافیکی هفته های گذشته را این روزها ظرف چند دقیقه و بدون ترافیک پشت سر بگذارند.

کرونا همچنین مسافران ناوگان اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی را نیز تا بیش از 50 درصد کاهش داده است و مردم برای در امان ماندن از این ویروس ترجیح می دهند زیاد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

به هرحال، این روزها خیابان های شهر تهران بسیار آرام و تا حدودی، دلهره آور است و این پیام را می توان از تردد کم شهروندان در خیابان و ماسک هایی دید که نه تنها چهره مردم بلکه حتی پایتخت را تغییر داده است.

ویروس کرونا از چین به سایر نقاط جهان از جمله ایران سرایت کرد و حالا، مردم تهران با دیدن هر شهروند چینی یا افرادی که قیافه ای شبیه چینی ها دارند، دچار هراس و دلهره می شوند و نگران اینکه مبادا به بیماری کرونا مبتلا شوند.

دولت و نهادهای عمومی نظیر شهرداری در روزهای اخیر تلاشها و اقدامات فراوانی برای مقابله با ویروس کرونا، ضدعفونی کردن اماکن عمومی و کمک به مردم از طریق ارایه خدمات مشاوره ای و درمانی انجام داده اند اما برخی کارشناسان حوزه بهداشت روانی می گویند خوب است در این روزها از ظرفیت رسانه های معتبر برای تقویت آرامش و حفظ سلامت روان جامعه بیشتر استفاده شود.

آنها می گویند ترس از کرونا می تواند عواقبی خطرناک تر از خود ویروس کرونا به همراه بیاورد.

بیماری جدید کرونا با نام علمی کووید-19 از دی ماه گذشته در استان ووهان چین شیوع یافت و از همان زمان تا به امروز به بیش از 70 کشور جهان سرایت کرده است و همچنان با قدرت به پیش می تازد.

شمار کل مبتلایان به این بیماری تا امروز 89 هزار و 806 مورد گزارش شده است که از این تعداد، 45 هزار و 632 نفر بهبود یافته اند و 3 هزار و 69 نفر نیز جان باخته اند.

ایران با یکهزار و 501 ابتلا با 66 فوتی و 291 بهبود یافته، چهارمین کشور قربانی ویروس کرونا پس از چین - مهد ویروس- با 80 هزار و 26 مورد، کره جنوبی با 4 هزار و 335 مورد و ایتالیا با یکهزار و 704 مورد به شمار می رود.

آمار رسمی نشان می دهد که تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور تا به امروز 593 نفر هستند که 123 نفر بهبود یافته و ترخیص شدند و 43 نفر فوت کرده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 69

به "حال و هوای خیابانهای کرونایی پایتخت کساد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال و هوای خیابانهای کرونایی پایتخت کساد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید