ثبت نام در سامانه کارا؛ دریافت وام کرونا برای کسب و کارها چه شرایطی دارد؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، ثبت نام در سامانه کارا آغاز شد. این سامانه به نشانی kara.mcls.gov.ir مخصوص کسب و کار هایی است که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند و در بین 13 رسته شغلی که توسط ستاد مقابله با کرونا اعلام شده قرار می گیرند. این کسب و کار ها می توانند به ازای هر نفر از کارکنانشان 12 یا 16 میلیون تومان وام بگیرند. نرخ بهره این وام 12 درصد تعیین شده و قرار است تا خاتمه خردادماه واریز گردد. اقساط آن بعد از سه ماه تنفس از مهرماه آغاز می گردد و تا دو سال ادامه خواهد داشت. محاسبات نشان می دهد مبلغ اقساط وام 12 میلیونی به ازای هر نفر از کارکنان حدود 560 هزار تومان در ماه و برای وام 16 میلیونی حدود 750 هزار تومان در ماه خواهد بود. کارفرما ها می توانند با ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت وام اقدام نمایند.

ثبت نام در سامانه کارا؛ دریافت وام کرونا برای کسب و کارها چه شرایطی دارد؟

چطور می توان برای دریافت وام کرونا اقدام کرد؟

ثبت نام در سامانه کارا اولین قدم است. برای این کار می توانید به سایت سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کنید و بعد از انتخاب گزینه تسهیلات کرونا، در سامانه ثبت نام کنید. برای ثبت نام اطلاعات زیادی لازم نیست و صرفا با تاریخ تولد، کد کارگاه، کد ملی کارفرما یا نماینده، شماره موبایل و رمز عبور دلخواه می توان در سامانه ثبت نام کرد. سامانه با آنالیز کد کارگاه وارد شده، به شما اعلام می نماید که در بین 13 رسته شغلی آسیب دیده از کرونا قرار دارید یا نه. در این صورت بعد از ثبت نام، اطلاعات شما آنالیز و در صورت تایید به وسیله همین سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.

مبلغ وام کرونا چقدر است؟

کسب وکار هایی که فعالیتشان توسط ستاد مقابله با کرونا متوقف شده و تعطیل شده اند، 16 میلیون تومان به ازای هر نفر از کارکنانشان وام کرونا می گیرند. 50 درصد این وام باید صرف پرداخت هزینه دستمزد کارکنان و 50 درصد دیگر برای بقیه هزینه های کسب و کار استفاده گردد. آن دسته از کسب و کار هایی که توسط ستاد مقابله با کرونا تعطیل نشدند، اما در بین 13 رسته شغلی اعلام شده توسط وزارت صمت قرار دارند، به ازای هر نفر از کارکنانشان 12 میلیون تومان وام می گیرند. 70 درصد این مبلغ برای برای پرداخت هزینه دستمزد و 30 درصد برای بقیه هزینه های کسب و کار استفاده گردد. توجه داشته باشید که تعداد کارکنان هر کدام از کسب و کار ها بر اساس پرونده بیمه تامین اجتماعی محاسبه می گردد.

شرایط بازپرداخت وام چگونه است؟

نرخ بهره در نظر گرفته شده برای تسهیلات کرونا 12 درصد سالانه است. آنطور که در سامانه کارا اعلام شده، تسهیلات کسب و کار های آسیب دیده از کرونا حداکثر تا سرانجام خردادماه پرداخت خواهد شد. اقساط آن بعد از سه ماه تنفس از مهرماه سال 99 آغاز می گردد و تا 24 ماه یعنی دو سال ادامه خواهد داشت. این وام از یک سری محدودیت ها معاف شده که از جمله آن ها می تواند به بدهی غیرجاری متقاضی اشاره نمود.

محاسبات نشان می دهد کسب و کار ها در صورتی که وام 12 میلیونی به ازای هر نفر از کارکنان، با بازپرداخت 24 ماهه و نرخ سود 12 درصد دریافت نمایند، مبلغ هر قسط آن ها حدود 560 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای کسب وکار های مشمول وام 16 میلیونی برای هر نفر از کارکنان، به 750 هزار تومان می رسد.

وام کرونا چه ضمانت هایی لازم دارد؟

به گزارش خبرنگاران، کسب وکار هایی که می خواهند از تسهیلات کرونا برای مشاغل آسیب دیده استفاده نمایند، باید 1.5 برابر اصل و سود تسهیلات را سفته بدهند. برای وام های بالای 16 میلیون تومان، علاوه بر سفته، ضامن هم ضروری است. آنطور که در سامانه کارا اعلام شده، ضامن باید واحد مالی دیگر با کارمند باشد. برای وام با مبلغ 16 تا 48 میلیون تومان، یک ضامن، 48 تا 120 میلیون تومان دو ضامن و 120 تا 200 میلیون تومان سه ضامن در نظر گرفته شده است. کسب وکار هایی که تعداد کارکنان بالایی دارند و می توانند بیش از 200 میلیون تومان وام بگیرند، باید از صندوق های ضمانت تضمین ارائه نمایند.

دریافت وام کرونا چه شرایطی دارد؟

به گزارش خبرنگاران، وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج شرط برای پرداخت وام کرونا در نظر گرفته است. اول، کسب و کار یا بنگاه مالی باید در سال گذشته فعال بوده و همچنان فعال باشند. دوم، شاغلان آن ها بیمه بیکاری دریافت ننموده باشند. سوم، بعد از زمان شیوع ویروس کرونا یعنی اول اسفندماه، کارکنان خود را تعدیل ننموده باشند. این مورد بر اساس اطلاعات سازمان تامین اجتماعی قابل آنالیز است. چهارم، واحد کسب و کار باید با نیرو های شاغل خود در سال 99 قرارداد امضا نموده باشد و به حفظ آن ها تا سرانجام سال 99 متعهد گردد. پنجم، واحد های کسب و کار صرفا برای یک بار و حداکثر تا سرانجام خردادماه سال 99 مشمول دریافت تسهیلات کرونا هستند.

توجه داشته باشید که وزارت صمت برای کسانی که بدون رعایت کردن این شرایط اقدام به دریافت تسهیلات نمایند، جریمه در نظر گرفته است. مهمترین آن محرومیت از دریافت هرگونه خدمات بانکی به مدت دو سال خواهد بود. همچنین کسانی که نیروی کار خود را تا سرانجام سال 99 به میزان 90 درصد متوسط نفرات بیمه شده در سه ماه آبان، آذر و دی ماه 98 کاهش دهند، باید تسهیلات مورد نظر را با نرخ 24 درصد بازپرداخت نمایند. برای مثال اگر واحد کسب و کار در سه ماه آبان، آذر و دی 100 نفر نیروی کار داشته باشد، تا سرانجام سال 99 نمی تواند تعداد نیروی کار خود را از 90 نفر کمتر کند.

آنطور که در سامانه کارا آمده، پرداخت تسهیلات کرونا در شرایطی امکان پذیر است که واحد کسب و کار، فهرست بیمه کارکنان خود را تا سرانجام فروردین 99 به سازمان تامین اجتماعی ارائه نموده باشد. همچنین در صورتیکه نیروی شاغل بنگاه از مقرری بیمه بیکاری در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد 99 استفاده نمایند، مشمول این تسهیلات نخواهد شد.

کدام کسب و کار ها مشمول دریافت وام کرونا هستند؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه خود 13 رسته شغلی را مشمول دریافت وام کرونا معرفی نموده است. این 13 رسته شغلی پیش از این توسط کارگروه آنالیز و مقابله با پیامد های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده اند.

اول، مراکز فراوری و توزیع غذا های آماده شامل رستوران ها، بوفه ها، طباخی، تالار های پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت صنعت معدن و تجارت است.

دوم، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین راهی و موزه ها؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

سوم، حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری شامل هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

چهارم، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت کشور است.

پنجم، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حج و زیارت است.

ششم، فراوری و توزیع پوشاک؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

هفتم، فراوری و توزیع کیف و کفش؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

هشتم، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

نهم، مراکز، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

دهم، مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری است.

یازدهم، مراکز فراوری، توزیع و فروش صنایع دستی؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

دوازدهم، مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه های درمانی و تشخیصی شامل آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند.

سیزدهم، آکادمی های رانندگی، آرایشگاه ها، سالن های زیبایی و گرمابه؛ شناسایی این کسب و کار ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 241

به "ثبت نام در سامانه کارا؛ دریافت وام کرونا برای کسب و کارها چه شرایطی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت نام در سامانه کارا؛ دریافت وام کرونا برای کسب و کارها چه شرایطی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید