تلفن سانترال چیست؟ انواع، کاربردها و تفاوت آن با تلفن ثابت

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، اگر قصد ایجاد یک مرکز تماس برای تیم فروش و پشتیبانی خود را دارید، تلفن سانترال انتخابی بی چون وچراست. اینکه بتوان به راحتی چندین خطوط تلفن را کنترل کرد، به معنای بهینه کردن زمان و برخورداری از سرعت عمل بالا برای ارائه خدمات عالی به مشتریان است. وجود نرم افزار مسیریابی تماس، ارتباطات چند کاناله، مکانیزم های گزارش دهی از جمله مزایای فناوری های به کار رفته در این نوع تلفن ها هستند. ویژگی هایی همانند نظارت بر زمان واقعی و بررسی اتوماتیک نیازهای مشتری، به ارزش های قابل توجه سیستم تلفن مرکزی افزوده است؛ با خبرنگاران همراه باشید.

تلفن سانترال چیست؟ انواع، کاربردها و تفاوت آن با تلفن ثابت

تلفن سانترال چیست؟

یقیناً وجود چندین خط تلفن در ادارت و مراکز تجاری، لزوم وجود چندین دستگاه تلفن را نیز نتیجه می دهد. اگر چنین تصور شود، باید بر روی میز هر کارمند چندین دستگاه تلفن مشاهده کرد! این سیستم در کنار شلوغی میز، می تواند به عدم کنترل دقیق هر یک از خطوط منجر شود، پس چه باید کرد؟

اینجاست که تلفن سانترال به میدان می آید؛ این تلفن ها گزینه های تقریباً نامحدودی را برای تحرک، قابلیت همکاری و اتصال سریع به هر کاربر را فرهم می کنند و با جمع کردن همه خطوط و دستگاه های تلفن و متمرکز کردن همه آنها تنها در یک دستگاه، کنترل و نظارت بیشتری را در اختیار کارمند قرار می دهد. حال بیایید کمی آگاهی های خود را درباره ویژگی های اصلی تلفن سانترال افزایش دهید:

  • نصب و راه اندازی آسان
  • مقیاس پذیری در ارتباط رایگان افراد در اتاق ها و طبقات دیگر
  • تجمیع خطوط تلفن
  • پشتیبانی از فناوری های قدیمی
  • در دسترس بودن و اجرای اقتصادی
  • ادغام ساده با سایر برنامه های نرم افزاری
  • دامنه زیاد گزینه های کاربردی
  • انتقال مشترکین به اپراتورهای دیگر
  • دارا بودن منشی اتوماتیک
  • انتظار در زمان اشغال بودن خطوط

تفاوت تلفن سانترال با تلفن ثابت

سیستم سانترال دارای ویژگی هایی است که بر حسب هر نوع تلفنی که به آن متصل می شود امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد. در واقع تلفنی که به دستگاه سانترال متصل می شود را تلفن سانترال می نامند، اما با توانایی هایی خاص که فقط در هنگام اتصال به سانترال قابل استفاده هستند؛ در واقع می توان گفت تلفن سانترال ماهیتی چند بعدی دارد که باعث می شود چندین خطوط تلفن به صورت صدا یا صوت از یک راستا قابل استفاده باشد.

تلفن های معمولی یا آنالوگ، مدل هایی هستند که از منظر نرم افزاری تک دارای ویژگی تک بعدی بودن هستند، به این معنا که سیستم انتقال و دریافت اطلاعات که به صورت صدا و یا صوت هستند در یک بُعد انجام می گیرد. تلفن ثابت ساده ترین وسیله ارتباطی است که با اتصال به خطوط شهری قابل استفاده می باشد. تلفن ثابت معمولاً در فضای های مسکونی و اداری کوچک و تلفن سانترال برای شرکت های بزرگ که دارای مرکز تماس هستند، کاربرد دارند.

انواع تلفن سانترال

جذاب خواهد بود بدانید، تلفن سانترال دارای انواع گوناگونی است:

آنالوگ

تلفنی است که از طریق یک زوج سیم به سانترال ارتباط داده می شود. به نسبت دیگر مدل ها دارای قیمت کمتری است. نمونه های S500، S580، S880 از تلفن های سانترال پاناسونیک معروف ترین مدل های آنالوگ هستند. دارا بودن قابلیت نمایش شماره (Caller ID) یکی از خدمات مناسب این مدل گوشی تلفن است.

هایبرید

هایبرید جزء تلفن های رومیزی شناخته می شود. این مدل نیز از طریق دو زوج بوق و دیتا به سانترال متصل می شود. این تلفن هم دارای ویژگی برقراری گفتگو دوطرفه و هم امکان ارسال و یا دریافت دیتا را دارد. این کار از طریق توسط دکمه های قابل برنامه ریزی همانند دکمه شماره گیری سریع (Speed Dial)، مشاهده حالت های متفاوت تماس های داخلی (Blf) و موارد دیگر انجام می گیرد. از مدل های معروف تلفن های هایبرید پاناسونیک می توان به مدل KX-T7730 اشاره کرد.

دیجیتال

این مدل نیز از یک زوج ارتباطی با سیستم سانترال که به شکل هم زمان امکان ارسال و دریافت صدا و دیتا را دارد، شناخته می شود. یا تلفن دیجیتال می توان گوشی های دیجیتال را از پورت خروجی به یکدیگر متصل کرد، به طوری که امکان برقراری دو تلفن به راحتی انجام پذیر است. از مدل های پرفروش تلفن دیجیتالی پاناسیونیک می توان به KX-T7665 ،KX-T333 ، KX-T343 اشاره کرد.

تحت شبکه IP

این مدل از طریق امکانات گسترده با مراکز تلفنی، هر کاربری در هر مکانی که باشند می تواند با اتصال به اینترنت و دسترسی به شبکه IP، از شبکه تلفنی سازمان بهره مند شود. در واقع، کاربران این سیستم می توانند از شرکت، خانه، در سفر و هر مکانی دیگری وارد این سیستم شده و از قابلیت های آن نهایت استفاده را ببرند.

کاربردهای تلفن سانترال

مطمئناً همه افرادی که در بخش های گوناگون اداری مشغول به کار هستند، تلفن های طوسی رنگ برند پاناسونیک را مشاهده کرده اند، این ها معروف ترین تلفن های سانترال موجود در کشور هستند. این تلفن ها در کنار برخی از برندهای دیگر بازار، همگی دارای کاربردهای مشابهی همانند موارد زیر هستد:

  • استفاده از بیش از یک خط تلفن در سازمان
  • مدیریت تماس های خروجی و ورودی
  • تقسیم یک خط تلفن واحد به چندین خط داخلی، که از طریق شماره های سه یا چهار رقمی با نام و پسوندها دلخواه تعیین می شوند.
  • انتقال راحت تماس ها به خطوط دیگر
  • ارتباطات تلفنی داخلی و رایگان
  • رابط کیفیت با مشتریان از طریق امکاناتی مانند ضبط تماس، پست صوتی (Voicemail)، پاسخ صوتی تعاملی (IVR) و موارد دیگر
  • پاسخ اتوماتیک که به طور اتوماتیک کاربران را از طریق منوهای صوتی به مناسب ترین خطوط هدایت می کند.

کلام آخر

سیستم های نوین ارتباطی از این جهت ساخته می شوند که بتوانند هرگونه نیازهای سازمانی برای شرکت ها و کسب و کارها را از نظر پیچیدگی های ارتباطی، به شکلی راحت و قابل دسترس تبدیل کنند. در این امتداد، تلفن سانترال که تحت سیستم مرکزی واقع شده است، شیوه ارتباطی مؤثر و به اصطلاح کار راه بیانداز است که امروزه در بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 736

به "تلفن سانترال چیست؟ انواع، کاربردها و تفاوت آن با تلفن ثابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفن سانترال چیست؟ انواع، کاربردها و تفاوت آن با تلفن ثابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید