با کودک همواره گرسنه باید چه کار کنیم؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، آیا کودک شما یک کودک همواره گرسنه است، حتی وقتی تازه غذا خورده است؟ آیا نمی دانید که دیگر باید چه خوراکی در اختیار او بگذارید تا سیر گردد؟ آیا فکر می کنید این حالت نرمال نیست و باید جلوی بیشتر خوردن او را بگیرید؟

با کودک همواره گرسنه باید چه کار کنیم؟

در اینجا درباره 4 علت احتمالی برای این خواسته کودک و آنچه باید در مقابل آن انجام داد، می خوانید. فرزندپروری می تواند کاری تکراری باشد، به ویژه در زمان صرف غذا. بسیاری از والدین احساس می نمایند که در چرخه ای از غذا درست کردن و تمیز کردن گیر نموده اند. میان وعده درست کنید، تمیز کنید، دوباره غذا درست کنید و تکرار ابدی این کارها. اما بچه ها باید غذا بخورند.

از سه وعده غذایی در روز گرفته تا میان وعده های متعدد، بچه ها به اندازه زیادی غذا و سوخت احتیاج دارند که با سطح فعالیت هایشان هماهنگی داشته باشد و به رشدشان یاری کند. تا وقتی این روند عادی جریان دارد، مشکل خاصی پیش نمی آید. اما بعضی از والدین با درخواست غذای بی انتها بچه ها خود روبرو می شوند. یکی از نگرانی هایی که از بعضی والدین می شنویم این است که هر کاری که می نمایند، بچه هایشان همواره گرسنه هستند.

اگر در اشتهای کودک شما تغییر بزرگی اتفاق افتاده است، چه کم و چه زیاد شدن، جا دارد که با پزشک اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست است و سر جای خودش قرار گرفته است. با فرض سلامت کودک و اینکه همه چیز نرمال باشد، در اینجا چند مقصر وجود دارد که می تواند ریشه گودال به ظاهر بی انتهای شکم بچه ها باشد.

وعده های غذایی و میان وعده های کودک شما سیر نماینده نیستند

بسیاری از میان وعده ها و غذاهای بچه رایج، مثلا کراکرهای ماهی شکل، میان وعده های میوه ای پاستیلی، گرانولا بارهای شیرین، کالری دارند اما سیر نماینده نیستند. این خوراکی ها، مواد مغذی مورد احتیاج بدن کودک را تأمین نمی نمایند.

همینطور غذاهای تهیه شده با آرد تصفیه شده مانند نان سفید و شیرینی. این بدان معنی است که حتی بلافاصله پس از خوردن آن ها، ممکن است کودک شما همچنان گرسنه باشد. بچه های که میوه و سبزیجاتی که مملو از فیبر و آب هستند، نمی خورند، ممکن است کمتر احساس سیری نمایند.

با کودک همواره گرسنه چه باید کرد؟

مطمئن شوید که وعده های غذایی شامل غذاهای سیرنماینده مانند غلات کامل غنی از فیبر، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات باشد. در خصوص تنقلات هم همینطور. گاهی اوقات خوردن غذاهای کم کالری مانند چوب شور یا کراکر سفید اشکالی ندارد، اما بیشتر تنقلات باید بیشتر شبیه وعده های غذایی و حاوی مواد مغذی سیر نماینده باشند. گاهی تصور والدین هم از میان وعده اشتباه است. هیچ اشکالی ندارد که میان وعده شبیه یک وعده غذایی کامل باشد.

بچه ها در حال جهش رشد هستند

اشتهای بچه ها سال به سال و حتی روز به روز در نوسان است. به عنوان مثال، بچه ها نوپا و پیش دبستانی به خاطر یک روز بسیار کم و روز دیگر اندازه زیادی غذا خوردن بدنام هستند.

هنگامی که بچه ها در دوره جهش رشد هستند، اشتهایشان به طور ناگهانی افزایش می یابد که ممکن است به نظر نرمال نرسد و ارضای آن سخت باشد. خبر خوب اینکه این اتفاق کاملا طبیعی است. بچه ها در این دوره ها که اصطلاحا به آن ها جهش رشد می گوییم، دچار جهش اندازه اشتها هم می شوند. این به خاطر چند برابر شدن احتیاج بدن به مواد مغذی است.

چه باید کرد؟

افزایش اشتها را با غذای مقوی و سیر نماینده مدیریت کنید. مطمئن شوید که در آشپزخانه شما گزینه های سالم و آسانی مانند کره های آجیل مثل کره بادام زمینی یا کره پسته، انواع پنیر، آووکادو و غلات کامل یافت می گردد تا بچه های گرسنه به جای چیپس یا شیرینی به سراغ غذاهای مغذی بروند.

یک اسموتی پر و پیمان، لقمه های کوچک پنیر و گردو، تخم مرغ آبپز و چیزهایی مثل این را جایگزین میان وعده های با ارزش غذایی پایین کنید. تهیه این خوراک ها گاهی آسان تر و در دسترس تر از خوراکی های بی ارزش است. اگر عادت غذایی اشتباهی در کودک شما از سنین پایین شکل نگرفته باشد حتی گرایش او نسبت به میان وعده های مغذی بیشتر خواهد بود.

کودک شما از سر کسالت غذا می خورد

تا به حال درباره پرخوری عصبی چیزی شنیده اید؟ در این حالت احساسات دیگری غیر از گرسنگی شما را به سمت خوردن می برد. غذا خوردن عصبی فقط برای بزرگسالان نیست. مریان جاکوبسن (Maryann Jacobsen)، نویسنده کتاب چطور یک غذاخور مطلع پرورش دهیم (How to Raise A Mindful Eater)، می گوید: گاهی اوقات برای یک بچه گرسنگی به این معنی است که خسته، ناراحت یا عصبی است و فقط می خواهد برای برطرف بی حوصلگی غذا بخورد.

چه باید کرد؟

با کودک خود در خصوص گرسنگی، سیری و اهمیت گوش دادن به ندای شکمش صحبت کنید. اگر معلوم شد که فرزند شما خیلی گرسنه نیست، از او بپرسید که واقعاً چه احساسی دارد و سعی کنید به او یاری کنید. این یاری می تواند صحبت کردن درباره مسئله ای باشد که کودک با آن درگیر است.

یا اگر حوصله اش سر رفته است، پیدا کردن و خواندن یک کتاب یا آغاز یک بازی می تواند کودک را سرگرم کند. وعده های غذایی برنامه ریزی شده و با نظم زمانی نیز می تواند یاری نماینده باشد. خوب است که وعده ها را سر ساعت های مشخصی برای کودک سرو کنید و در این نظم استمرار داشته باشید. یاکوبسن می گوید: داشتن وعده های غذایی منظم و نشستن پشت میز برای خوردن آن ها، بدون ریزه خواری در بین وعده ها به کودک یاری می نماید تا غذا خوردن را به دلایلی غیر گرسنگی یاد نگیرد.

گرسنگی با تشنگی اشتباه گرفته می گردد

شاید این جمله را شنیده باشید که وقتی احساس گرسنگی می کنید در واقع تشنه هستید. این غیرمعمول نیست که تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته گردد، به خصوص در بچه ها. بچه ها اغلب آنقدر درگیر بازی می شوند که نوشیدن آب را فراموش می نمایند، به خصوص در هوای گرم.

چه کاری باید انجام دهید؟

یک بطری یا فنجان ویژه آب برای کودک خود داشته باشید که در طول روز مرتب پر گردد. آب نوشیدن را به کودک خود یادآوری کنید یا نوشیدن را با طعم دار کردن آب برای او مجذوب کننده کنید. به بچه ها خود شرح دهید که گاهی اوقات تشنگی می تواند احساس گرسنگی بدهد. اگر واقعا گرسنه هستند، خوب است که یک میان وعده سالم به او بدهید، اما هوشمندانه است که قبل از آن، تشنگی را نیز آنالیز کنید.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1523

به "با کودک همواره گرسنه باید چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کودک همواره گرسنه باید چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید