بازارهای اقتصادی به نام مردم به کام کانال داران!

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، خبرنگاران/فارس علیرغم شرایط بسیار نامطلوب حاکم بر بازار بورس و ارزهای دیجیتال، همچنان سودجویان بسیاری عموما در فضای مجازی به اشکال مختلف، جهت کسب سود از محل نادانسته های مردم را دنبال می نمایند؛ مردمی که حال غریقی در دریای متلاطم را دارند که برای نجات به هر تخته پاره ای چنگ می زنند.

بازارهای اقتصادی به نام مردم به کام کانال داران!

سودجویان با بهره گیری از ناآگاهی و نداشتن دانش کافی مردم، ترغیب حس طمع کاری مردم، استفاده از مسائل مالی و معیشتی مردم و نمایش یک آینده خیالی با اندازه زیاد پول، استفاده از مدل های مختلف نظیر مدل های پانزی، استفاده از فضاسازی های رسانه که گاهی حتی به صورت هماهنگ شده بین مجموعه ای از این فعالان انجام می گردد، استفاده از بازی های رسانه ای-تبلیغاتی مختلف و بسیاری ابزارهای دیگر اشاره نمود.

جالب توجه است که در عمده این بازی ها بیشتر مردم دچار ضرر و زیان های مختلف و گاهی بسیار سنگین می شوند و صرفا بازیگران بازار (چه خرد و چه کلان) سودهای سنگینی را به جیب می زنند.

با توجه به توسعه روز افزون تمایل به سرمایه گذاری از طرف مردم و افزایش چشم گیر فعالان واقعی و کاذب در بازارهایی نظیر بورس و ارزهای دیجیتال، گفت وگویی با یکی از فعالان بازار سرمایه در مورد روش های کلاهبرداری در این بازارها داشتیم.

هدف از این گفت وگو آنالیز بعضی از روش هایی است که بعضی افراد به واسطه آنها عملا اقدام به کلاهبرداری از مردم می نمایند.

بنیان گزاران یکی از استارتاپهای بورسی در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: در حقیقت در شرایط فعلی بازارهایی نظیر بورس و رمزارزها، واقعا احتیاج است که مردم کاملا با هوشیاری وارد شوند و صرفا مشاهده چند تبلیغ یا معرفی از سوی دوست و آشنا و ... ملاک کار نباشد.

علیرضا حیدری، اضافه نمود: شاید اگر در قالب چند مثال ساده از روش های عملیاتی مورد استفاده به وسیله فعالان بازار این مسئله را بیان کنم بهتر برای مردم قابل درک باشد. البته پیشاپیش این مسئله را اعلام کنم که این مثالها در مورد فعالان کاذب بازار بیان شده و طبیعتا فعالان واقعی و صادق بازار مورد خطاب این مثال ها نیستند.

این فعال مالی با بیان اینکه ما عملا کلاهبرداری ها را می توانیم در چند دسته تقسیم بندی کنیم، گفت: یک دسته که تقریبا از سال 1398 و با رشد بورس بسیار چشمگیر شد کلاه گشادی است که کانالها و صفحات سر مردم گذاشتند. داستان از آنجایی آغاز شد که با رشد شارپی بورس شرایط به گونه ای شکل گرفت که هر سهمی برای خرید معرفی می شد، رشد می کرد؛ تعدادی از افراد از این شرایط سوء استفاده کردند و با راه اندازی کانال های سیگنال دهی پولهای کلانی از مردم بابت معرفی سهم هایی که به علت مثبت بودن بازار اصلا احتیاج به معرفی نداشتن به جیب زدند!

به گفته حیدری، با توجه به هزینه های اعلامی آن موقع با یک تخمین سرانگشتی می توان متوجه شد که عایدی ماهیانه یک کانال با چند هزار عضو ماهیانه حداقل از 3 تا 8 میلیارد تومان می رسید.

او گفت: در کنار کانال های سیگنالدهی فروش پکیج های آموزشی و برگزاری کارگاههای آموزشی هم درامدهای میلیاردی برای بعضی افراد ایجاد کرد. اگر بخواهیم مبلغی را به عنوان میانه عایدی ماهیانه تخمین بزنیم، از 4 تا 20 میلیارد تومان را می توان به دست آورد. اما در عمل مردم هیچ استفاده ای از این هزینه های پرداخت شده نکردند و با ورود بورس به دوره خالی شدن حباب بیشتر این کانالها و صفحات دیگر وجود نداشتند و مردم ماندند و صف های فروش و ضررهای کلان! البته جالب توجه این مطلب است که به علت تثبیت فکریت سیگنالهای درست در دوره رشد شارپی در فکر مردم، همچنان بعضی این افراد را متخصص بازار می دانند!

این فعال مالی گفت: پس از بورس عملا نوبت به رمز ارزها رسید! در این بازار هم دقیقا همچون بازار بورس در گام اول با همین دو روش اقدام به خاطر کردن جیب مردم کردند.در کنار این دو بازار و با افزایش قیمت دلار، افزایش تبلیغات مربوط به کسب عایدیهای دلاری هم کم کم شدید شد؛ این عایدی دلاری عموما با تبلیغ بازار فارکس انجام می گردد؛ بازاری که طبق آمارهای موجود حداقل 90 درصد افراد در آن سرمایه های خود را به کل از دست می دهند.

حیدری گفت: به مرور و افزایش نسبی آگاهی مردم از یک سوء و خستگی و افزایش ترس مردم از سوی دیگر، کم کم شکل این کلاهبرداری ها تغییر نموده است. اگرچه همچنان بعضی با همان روش های قدیمی هم در حال به جیب زدن پولهای کلان هستند! اما مدلهای نوی که بعضی از کانالها و صفحات از آن برای متقاعد کردن مردم به پرداخت هزینه استفاده می نمایند به چه شکلی هستند؟

او بیان کرد: یکی از روش ها استفاده از دروغ بزرگ با هزینه کم است! عموما با بیان این مطلب که ما در تعدادی کانال خارجی عضو هستیم و سیگنال های ارائه شده در این کانالها را تجمیع می کنیم و در یک کانال با هزینه ماهیانه بسیار کم ارسال و تعریف هزینه خدمات با مبلغ کم، اقدام به جذب تعداد بالاتر افراد می نمایند که در نهایت میانگین عایدی ماهیانه را به حدود 1 تا 2 میلیارد می رسانند. اما دروغ بزرگ این مسئله است که هیچ کانال خارجی وجود ندارد!

حیدری بعلاوه ارائه کانال های رایگان آموزشی یا سیگنال را یکی دیگر از روش های نو که بخصوص در بازار فارکس و توهم درامدهای آسان دلاری در فکر مخاطب نوا استفاده می گردد، بیان کرد و اضافه نمود: شرط ورود به این کانالها ثبت کد معرف مالک کانال در پنل های کاربری افراد است. با ثبت این کد معرف عملا از هر معامله چه با ضرر چه با سود افراد، مالک کانال درصد سود خوبی را از کارگزار دریافت می نماید.

او افزود: اگر بخواهیم در قالب مبلغ این عایدی را برای یک کانال میانه توصیف کنیم، به صورت میانگین حداقل بین 10 هزار تا 50 هزار دلار بسته به اندازه اعضا و اندازه معاملات آنها متغیر است.

حیدری گفت: نکته مهم تر این مسئله است که با توجه به اینکه بخصوص در کانالهای آموزشی رایگان در نهایت مردم معاملات را انجام می دهند، عملا در صورت ضرر و زیان هم مالکان کانال مشکل را به گردن مردم و عدم یادگیری درست آنها انداخته و در عمل هیچ مسئولیتی شامل حال انها نخواهد بود! نکته جالب توجهی که در این میان نوا مشاهده نموده ایم اضافه شدن جوایز در تبلیغات این کانالها است.

او اضافه نمود: به این شکل که هر چند روز یک بار به فردی که بالاترین عایدی را کسب نموده است مثلا 20 دلار جایزه تعلق می گیرد؛ یعنی در عمل از مبلغ چند هزار دلاری جمع آوری شده، در کل چند صد دلار در ماه بابت این جوایز به مردم پرداخت می گردد! حال این مسئله را با ضرر 90 درصد از مردم در این بازارها در نظر داشته باشید که در هر حال مالکان این کانالها و صفحات سودهای چند هزار دلاری و چند ده هزار دلاری کسب می نمایند.

حیدری یکی دیگر از روشهای مورد استفاده را ایجاد فکریت صرف هزینه چند دلاری و کسب سودهای چند هزار دلاری در بازارهایی نظیر رمز ارزها بیان کرد و گفت: عموما این تبلیغات با این عنوان که با خرید 10 دلار شت کوین و نگهداری آن تا چند سال احتمال کسب چند ده هزار دلار سود وجود دارد، مردم را به سمت خرید شت کوین ها سوق می دهند. البته هدف تخریب شت کوینها نیست اما خرید بدون تحقیق شت کوینها و صرفا بر اساس تبلیغات در بسیاری از موارد صرفا تقلب و کلاهبرداری است و داستان از اینجا آب می خورد که فراوری یک توکن نو و معرفی در قالب شت کوین در عمل در چند دقیقه قابل انجام انجام است.

او گفت: حال بعضی از افراد با فراوری شت کوین های کاملا بی ارزش و راهنمایی مردم به سمت خرید آنها (حتی با مبالغ بسیار کم ولی در تعداد بالا) با پامپ کردن شت کوین و فروش توکنهای خود به مردم سودهای بسیار کلانی را کسب می نمایند. در این میان مردم می مانند و تعدادی توکن کاملا بی ارزش که هیچ پروژه ای پشت آنها نیست.

به گفته این فعال بازار سرمایه، نکته جالبتر که نوا در چند مورد مشاهده شده، پیش فروش کردن توکنهای فراوری نشده است.در این حالت عملا پول لازم برای پامپ با جمع آوری سرمایه های مردم به نام پیش فروش انجام می گردد و در نهایت بیشترین سود را فراورینماینده توکن به دست خواهد آورد.

حیدری ادامه داد: یکی از روشهای دیگر استفاده از مدلهای هرمی، شبکه ای و پانزی و ترکیبی از آنها برای جذب پول مردم است. عموما در این روشها با معرفی پروژه های صوری سرمایه گذاری، مردم را ترغیب به جذب دوستان و آشنایان خود نموده و با بیان پرداخت سودهای ماهیانه چند ده درصدی تضمین شده و پرداخت بخشی از سرمایه جذب شده هر فرد به وی، عملا با تشکیل یک هرم پولهایی در حد چند میلیون دلار جمع اوری نموده و در نهایت بسته شدن وب سایت مقصد در یک شب کلی از افراد دچار ضرر و زیانهای زیاد خواهند شد.

او با ذکر این مطلب که عموما مردم بعد از اینکه در دام چنین کلاهبرداری هایی می افتند برای مشاوره و پیدا کردن راهی برای جبران ضررهای کلان خود سراغ ما می آیند، از مردم تقاضا کرد که قبل از اینکه وارد سرمایه گذاری شوند اقدام به انجام مشاوره نمایند نه بعد از ورود به ضرر، چرا که داستان اصلی از این قرار است که جبران ضرر بسیار بسیار سخت تر از پیشگیری از آن است.

این فعال بازار سرمایه تاکید نمود: در بازارهای سرمایه گذاری باید به دید سرمایه گذاری وارد شد نه ایجاد عایدیهای روزانه و ماهیانه.اما تفکری که این کانالها و صفحات در فکر مخاطبین خود چه در بازار بورس و چه در بازارهایی نظیر رمز ارزها ایجاد نموده اند، ایجاد عایدیهای ثابت و تضمین شده و یک شبه پولدار شدن است. در صورتی که این بازارها را باید به عنوان محلی برای سرمایه گذاری بخشی از عایدیهای ماهیانه در نظر گرفت تا در میان مدت و بلند مدت هم با حفظ ارزش سرمایه و هم با کسب سود نتایج سرمایه گذاری را مشاهده کرد.

حیدری گفت: عملا کسب سود با معامله گری برخلاف تبلیغاتی که انجام می گردد واقعا مبحث بسیار تخصصی و نسبتا سخت است که هم احتیاج به علم بالا و هم احتیاج به تجربه چندین و چند ساله دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1268

به "بازارهای اقتصادی به نام مردم به کام کانال داران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارهای اقتصادی به نام مردم به کام کانال داران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید