ایران 26 سال گرفتار خشکسالی است، زمینخواری در جنگل ابر

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، اسماعیل کهرم کارشناس برجسته محیط زیست ایران در حاشیه افتتاح ساختمان مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر در تبادل نظر با خبرنگاران، مهماترین چالش و تهدیدهای عمده فراروی محیط زیست کشور را، آب، آب و آب برشمرد و به نوشته کوروش کبیر اشاره نمود که خداوند کشور را از دشمن، خشکسالی و دروغ حفظ کند.

ایران 26 سال گرفتار خشکسالی است، زمینخواری در جنگل ابر

ریزگردها ریشه در کم آبی دارد

وی با بیان اینکه 26 ساله گرفتار خشکسالی هستیم گفت: اگر ریزگرد و بیابانزایی را می بینیم ریشه آن در آب است و اگر به ریشه یابی خشک شدن دریاچه ارومیه بنگیریم به مشکل بی آبی می رسیم.

وی مطرح کرد: 420 میلیارد متر مکعب بارش و بارندگی داریم که تنها 90 میلیارد مترمکعب آن حفظ می کنیم و بقیه یا جایی می ریزند که دسترسی به آن نداریم و یا اینکه بلد نیستیم آن را مدیریت کنیم.

کهرم با بیان اینکه 30 میلیارد متر مکعب از آبها و بارشها تبخیر می شوند مطرح کرد: آب زمانیکه پشت سد انبار شد، تبخیر شده و از دست ما خارج می گردد.

این کارشناس برجسته محیط زیست کشور با اظهار اینکه منبع و مسئله اصلی ریزگردها بی آب است، گفت: ما اکنون در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا واقع هستیم و کمتر از یک سوم معدل دنیا آب دریافت می کنیم، یعنی دنیا 850 میلی متر و ما زیر 250 میلی متر و گاهی زیر 100 میلی متر آب به وسیله بارندگی دریافت می کنیم.

600 دریاچه دچار خشکسالی هستند/ 85 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند

وی با اشاره به اینکه ریزگردها ریشه در بی آبی دارد به گفته عیسی کلانتری مامور احیای دریاچه ارومیه اشاره نمود و اضافه نمود: طبق گفته وی 600 دریاچه در ایران دچار خشکسالی هستند و امروز و فردا خشک می شوند و از بین می فرایند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ما در کشور وسیع بدون آب زندگی می کنیم گفت: تا وقتی آب هست، تالابی مانند هامون، میانکاله، انزلی وجود دارد و زمانیکه تالاب از بین رفت، ریزگردها را شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: اکنون تصاویر ماهواره ای از سوریه، ترکیه و عربستان داریم که نشان می دهد که سدهایی که روی دجله وفرات بسته شده از جمله عواملی است که سبب بروز ریزگردهایی شده است و منشاء بروز این پدیده شده است.

اسماعیل کهرم اضافه نمود: پیش بینی شده حدود 85 درصد ریزگردها ریشه در خارج دارند از اینرو به آن ریزگرد عربی و خارجی می گویند ولی بقیه مرتبط به خودمان است و وقتی هامون یا پریشان و گاوخونی خشک شوند، ریزگرد فراوری می نمایند.

آینده مبهم جنگل ابر/ ریشه ساخت جاده زمینخواری است

مشاور رئیس سازمان حفاظ محیط زیست ایران در بخشی دیگری از مصاحبه در پاسخ به خبرنگاران درباره آینده مبهم جنگل ابر و فرایند جاده سازی در آن با انتقاد از این شرایط گفت: نمی دانم چه فکر و مغزی اجازه ساخت جاده در این جنگل که شاهکار خلقت است را می دهد؟.

وی با بیان اینکه عده ای نگران جاده نیستند زیرا جاده های مختلفی از سمنان به پایتخت می رود می گوید: ریشه ساخت جاده زمینخواری است و با ساخت جاده اراضی اطراف در بورس فروش قرار می گیرد و می خواهند زمینها را قطعه قطعه و تکه تکه برای فروش نمایند.

اسماعیل کهرم با اشاره به اینکه در واقع ساخت جاده در جنگل ابر، یک قول و وعده انتخاباتی بوده است، گفت: خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت من نمی گذارم این جاده ساخته گردد ولی متاسفانه همان جریان و وعده انتخاباتی در مجلس تبدیل به طوفان شد و 152 نماینده با ارسال نامه به رئیس جمهور خواستار احداث جاده در جنگل ابر شدند.

وی به پیامدهای ساخت جاده در جنگل ابر اشاره و اضافه نمود: جنگل ابر از زمین شناسی یک معجره است و تکه ای از جنگل های هیرکانی شمال است که قدمت 2.5 میلیون ساله دارد و عده ای با کدام توجیه می خواهند در این جنگل جاده بسازند.

تخریب جنگل سبب از بین رفتن ابرها هم می گردد

کارشناس برجسته محیط زیست ایران با بیان اینکه دو نقطه در ایران در ارسباران و جنگل ابر شاهد معجزه ای در خلقت هستیم، گفت: اگر جنگل ابر از بین رود ابرها نیز از بین می رود و درختان این جنگل جلوی تعریق و تبخیر را می گیرند و نمی دانم چه اصراری به ساخت جاده پنجم شاهرود به تهران وجود دارد.

کهرم با اشاره تراکم تنوع زیستی در جنگل ابر یادآور شد: حیات در زیر بوته های جنگل ابر جریان دارد و چگونه می گردد برای چند ویلا و ساختمان، این حیات را از بین ببریم.

وی با اشاره به تاکید سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ جنگل ابر اظهار امیدواری کرد تا جلوی جاده سازی در آن گرفته گردد.

پیامدهای زیانبار عبور جاده از جنگل گلستان

کارشناس برجسته محیط زیست ایران همچنین درباره جاده آسیایی که از جنگل گلستان و پارک ملی عبور می نماید نیز گفت: تلفات حیات وحش که بر اثر این جاده داشتیم سنگین است و اگر در زمان احداث، جاده چند درجه منحرف شده بود، اکنون شاهد عبور آن از جنگل گلستان نبوده ایم.

اسماعیل کهرم اضافه نمود: اکنون یک عزم جزمی وجود دارد تا جاده را از جنگل گلستان خارج نمایند ولی این گزینه گران و هزینه بر است ولی بنظر بنده اگر امروز نیز این جاده را از جنگل خارج کنیم، نفع نموده ایم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره تشکیل مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر گفت: در حال حاضر بیش از 1700 تالاب از سراسر دنیا در این کنوانسیون ثبت شده است و 22 تالاب ایران نیز عضو این کنوانسیون است.

احتیاجمند حفظ تالابها هستیم

اسماعیل کهرم یادآور شد: در ابتدای تشکیل کنوانسیون رامسر قرار شد که کشورها از تالابها حفاظت نمایند و دست به ترکیب آن نزنند و از ساخت و سازها در حاشیه جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هشت تالاب ایران در لیست مونترال و در معرض خطر است گفت: دریاچه ارومیه یکی از این تالابهاست که در حال خشک شدن است و باید توجه دولت را به مسئله تالابها جلب کرد.

اسماعیل کهرم گفت: ما به عنوان یک کشور قرار گرفته در کمربند خشک و نیمه خشک به تالابها احتیاج داریم و باید آن را حفظ کنیم و در حال حاضر، حیات در تالابهای کشور از بین رفته و منشاء ریزگردها شده است.

وی با اشاره به اینکه تالاب هامون 240 هکتار با عمق 9 متری بود که اکنون شرایط خوبی ندارد گفت: باید بری نجات تالابها کوشش و همت کرد.

مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر در شهرستان رامسر واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 104

به "ایران 26 سال گرفتار خشکسالی است، زمینخواری در جنگل ابر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران 26 سال گرفتار خشکسالی است، زمینخواری در جنگل ابر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید