اهمیت ارتباط کلامی والدین و کودک

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، یکی از موضوع هایی که پدر و مادرها در نخستین سال های کودکی فرزندشان نگران آن هستند، چگونگی زبان بازکردن و زمان صحبت کردن کودک است. در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این حوزه صورت گرفته که اهمیت ارتباط کلامی والدین با کودک را نشان می دهد.

اهمیت ارتباط کلامی والدین و کودک

در جدیدترین پژوهش، محققان دانشگاه کالیفرنیا با آنالیز صداهای ضبط شده از منزل بچه ها و تحلیل گفت وگوهای انجام شده بین والدین و کودک دریافتند گفت وگوهای انجام شده بر افزایش کلمات استفاده شده در کودک تاثیر دارد و کودک را برای استفاده از کلمات طولانی و پیچیده توانمند می نماید.

در تحقیقات پیشین تعیین شده بود ارتباط کلامی مستقیم والد با کودک، باعث افزایش انگیزه کودک برای صحبت کردن می گردد.

در ادامه، این تحقیقات آزمایشگاهی پیشنهاد می نماید فراوری هرگونه صدا توسط کودک و واکنش درست والدین می تواند تاثیرات متفاوتی بر واژه های کودک بگذارد البته تحقیقات کمی وجود دارد که این نتایج را در محیط واقعی و در منزل بچه ها آزمایش نموده باشد.

دقیقا به همین منظور تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا تصمیم گرفتند تحقیقات خود را در محیط واقعی پیش ببرند و صداهای موجود در منزل 53 کودک 13 ماهه را ضبط و آنالیز کردند.

همچنین از والدین خواستند تا گزارشی از اندازه کلماتی که کودک به کار می برد را تهیه و در اختیار محققان قرار دهند.

تحقیقات آماری تعیین نموده است رابطه ای بین سایز کلمات به کار برده شده توسط کودک و انواع مختلف رابطه با والدین وجود دارد.

برای مثال وقتی والدین از تعداد کلمات بیشتر در حین صحبت استفاده می کردند و همچنین در مقابل صداهای فراوری شده از سوی کودک واکنشی همراه با استفاده درست کلمات مشابه صداهای کودک داشتند، کودک تمایل بیشتری برای استفاده از کلمات عظیم و پیچیده نشان می داد.

پژوهشگران حدس می زنند برای عظیمسالان بسیار راحت است که در برابر صداهای فراوری شده از سوی کودک، واژه ها و جمله هایی را به کار ببرند که به صدای فراوریشده شباهت دارد و همین امر به کودک یاری می نماید تا واژه های طولانی و پیچیده تری را استفاده کند.

بدون شک نتایج این تحقیقات که در دنیای واقعی انجام شده است با تحقیقاتی که در آزمایشگاه انجام شده بود، همسو است و همین امر یاری می نماید تا مسیرهای جدیدی برای گسترش ذخیره واژگانی بچه ها ایجاد گردد.

تحقیقات در رابطه با همین موضوع در آینده می تواند به طریقی طراحی گردد که به طور مثال با آنالیز بچه ها در طولانی مدت و برای چند سال، اثرات طولانی مدت ارتباط کلامی با والدین مشاهده گردد.

در خاتمه پژوهشگران بیان می نمایند: طی تحقیقات متوجه شدیم وقتی والدین کوشش می نمایند واژه هایی که کودک به کار می برد را تصحیح نمایند و جملات را برای او تکرار می نمایند، کودک تشویق می گردد ذخیره واژگانی خود را گسترش دهد و از واژه های بیشتری استفاده کند.

منبع: Neuro Science News

هانیه علیزاده - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 698

به "اهمیت ارتباط کلامی والدین و کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت ارتباط کلامی والدین و کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید