اخراج، تبعید و بازداشت؛ سرنوشت سه زن مبارز بلاروس

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، آخرین بازمانده اتحاد سه زن مخالف رئیس جمهوری جنجالی بلاروس که حاضر به خروج از کشور نشد، به طرز مرموزی ربوده و ناپدید شد؛ موضوعی که واکنش آلمان و انگلیس و هشدار اتحادیه اروپا به سران بلاروس را به همراه داشته و دردسر تازه ای را پیش روی لوکاشنکو قرار داده است.

اخراج، تبعید و بازداشت؛ سرنوشت سه زن مبارز بلاروس

به گزارش گاردین، ماریا کولسنیکوا 38 ساله یکی از سه زنی است که رهبری معترضان به نتیجه انتخابات 9 آگوست بلاروس و شروع ششمین دوره ریاست جمهوری لوکاشنکو را به دست دارند. اسوتلانا تیخانوفسکایا، کاندیدای رقیب رئیس جمهوری و ورونیکا تسپکالو دو زن دیگری هستند که برای سرانجام به حکمرانی 26 ساله لوکاشنکو در بلاروس بپاخاسته و هزاران نفر از معترضان را به خیابان ها کشاندند.

لوکاشنکو که با اتهام تقلب و دستکاری آرا روبه رو است، حالا با ناپدید شدن کولسنیکوا جنجال تازه ای پیش روی خود می بیند. بنابر اعلام رسانه های اوکراینی این زن 38 ساله که صبح دوشنبه به همراه دو فعال سیاسی دیگر در مرز اوکراین دیده شده پس از پاره کردن پاسپورتش، حاضر به خروج از کشور نشد اما ساعاتی بعد گزارش هایی از ربوده شدن او در شهر مینسک مطرح شد. به گفته شاهدان چند مرد سیاهپوش پس از دریافت گوشی همراه کولسنیکوا، او را به زور داخل یک مینی بوس انداخته و به محلی نامعلوم بردند.

پس از این اتفاق در حالی که معاون وزیر خارجه اوکراین در صفحه فیسبوکش نوشت: کولسنیکوا مقاومت موفقیت آمیزی در برابر اخراج از کشورش داشت. و همزمان سفارت اوکراین، حضور همراهان این زن در خاک این کشور را تأیید کردند؛ سخنگوی گارد مرزی بلاروس به رویترز گفت: کولسنیکوا بازداشت شده است. اما نمی توانم دقیق بگویم او کجاست.

با وجود این اظهارنظر، پلیس هر گونه اطلاع از سرنوشت این زن را تکذیب کرد. اما با وجود این ابهامات، تکذیب پلیس و سکوت معنادار دولت لوکاشنکو، کارشناسان ربوده شدن او را بخشی از فرایند سرکوب معترضان و سرانجام جنبش های اعتراضی می دانند. داراگ مک دوول، تحلیلگر اندیشکده بلاروس معتقد است: دولت سعی دارد با مسدود کردن اینترنت و... شرایط را تحت کنترل درآورد اما واقعیت آن است که مردم ترس شان از لوکاشنکو ریخته و او اقتدارش را از دست داده است. مهم نیست پلیس تا چه حد شورش ها را سرکوب کند، مردم دیگر عقب نخواهند نشست.

واکنش هم پیمانان کولسنیکوا

پیمان مبارزه با لوکاشنکو پیش از انتخابات میان سه زن بلاروسی بسته شد اما وقتی رئیس جمهوری پیروزی قاطعانه اش با 80 درصد آرا را خاطرنشان کرد، به نوشته الجزیره ابتدا اسوتلانا تیخانوفسکایا تحت فشار لوکاشنکو و همراهانش مجبور به ترک کشور و پناهندگی در لیتوانی شد و مدتی بعد نیز ورونیکا سپکالو به همراه همسر و فرزندانش از اوکراین سر درآورد. اما این خروج اجباری مانع از مبارزاتشان نشد. پس از وقایع اخیر نیز تیخانوفسکایا گفت: به نظر می رسد دولت می خواهد با نابود کردن رهبران مخالف، احزاب را مغلوب و سرخورده کند. در همین حال سپکالو نیز ضمن ابراز ناراحتی از حادثه پیش آمده برای کولسنیکوا گفت: شرایط کشور برای رهبران مخالف امن نیست؛ بخوبی می توانید ببینید که یا آنها زندانی هستند یا از کشور اخراج یا ربوده شده اند. لوکاشنکو رهبران قدرتمند را به انزوا کشانده و تنها در همین مدت کوتاه رهبران دو حزب به زندان افتاده اند. همسر من یکی از همین مخالفان است که با حکم 15 سال حبس با قید وثیقه آزاد است.

هشدار اروپا برای آزادی زندانیان سیاسی

سرنوشت نامعلوم کولسنیکوا 38 ساله علاوه بر اینکه جنبش های خیابانی را گسترده تر نموده، لوکاشنکو را با هشدارهای خارجی نیز روبه رو ساخته است. به نوشته فرانس پرس، آلمان و انگلیس خواهان پاسخگویی دولت بلاروس به اتفاق پیش آمده برای فعال زن این کشور شدند. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در توئیتی نوشت: شرایط کولسنیکوا واقعاً نگران نماینده است. دولت لوکاشنکو باید او را در سلامت کامل به صندلی قبلی اش بازگرداند. آنها باید دست از سرکوب معترضان بردارند، زندانیان سیاسی را آزاد نموده و مسائل با اپوزیسیون ها را با مذاکره حل نمایند.

در همین حال هایکو ماس همتای او در آلمان نیز با محکوم کردن عملکرد دولت بلاروس گفت: شرایط این زن باید روشن گردد و لوکاشنکو باید هر چه زودتر زندانیان سیاسی را آزاد کند.

این اظهارات در حالی است که چند روز قبل اتحادیه اروپا نیز با باطل خواندن آرای انتخابات بلاروس، این کشور را تهدید به تحریم نموده و خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی شده بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 454

به "اخراج، تبعید و بازداشت؛ سرنوشت سه زن مبارز بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخراج، تبعید و بازداشت؛ سرنوشت سه زن مبارز بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید