80 میلیارد دلار ثروت غول های فناوری چین دود شد

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان می دهد 10 نفر از پولدارترین چهره های دنیای فناوری چین در سال 2021 جمعا 80 میلیارد دلار از ثروتشان را از دست دادند.

80 میلیارد دلار ثروت غول های فناوری چین دود شد

به گزارش خبرنگاران، این کاهش ثروت که معادل یک چهارم از ثروت آنها بوده است، بزرگترین کاهش سالانه ثروت از سال 2012 به شمار می رود که شاخص بلومبرگ آنالیز پولدارترین مردم دنیا را شروع کرد.

کالین هوانگ، موسس شرکت پین دوئودوئو 42.9 میلیارد دلار معادل دو سوم از ثروتش را در سال 2021 در پی سقوط 70 درصدی ارزش سهام این پلتفرم تجارت الکترونیکی از دست داد. ثروت جک ما، موسس علی بابا که در پی اقدام مقامات چین برای کنترل امپراتوری تجاری وی چندان در انظار عمومی ظاهر نمی گردد، حدود 13 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

شرایط چِنگ وی، موسس شرکت دی دی گلوبال هم تماشایی بود. در هفته های پیش از عرضه سهام شرکت دی دی در آمریکا، سرمایه گذاران به خرید سهام این شرکت در معاملات بازار ثانویه پرداختند و ارزش این شرکت تاکسی اینترنتی را به 95 میلیارد دلار و ارزش سهم چِنگ را به 6.7 میلیارد دلار رساندند. اما این دوران شکوفایی و رونق کوتاه بود. پس از این که مقامات چینی تحقیقاتی را درباره این شرکت خاطرنشان کردند و از این شرکت خواستند از بازار سهام نیویورک خارج گردد، ارزش سهامش بیش از 60 درصد کاهش پیدا کرد و ثروت چِنگ را به 1.7 میلیارد دلار تقلیل داد.

افزایش تحقیقات ضد انحصارطلبی رگولاتورهای چینی از زمان توقف غیرمنتظره عرضه سهام گروه اقتصادی آنت در سال 2020، به شکل فزاینده ای متداول شده است. شرکتهای فناوری از جمله علی بابا، تنسنت هولدینگز، میتوآن و پین دوئودوئو شاهد افت ارزش سهامشان پس از جریمه شدن به دلایل مختلفی چون شیوه های انحصارگرایانه، مختل کردن نظم بازار و عدم اعلام قراردادها بوده اند.

ژانگ ییمینگ، موسس بایت دنس یکی از موارد نادر در میان چهره های فناوری برجسته چین است که ثروتش سال جاری رشد نموده و بر اساس ارزش سهام سافت بانک، 19.5 میلیارد دلار افزایش پیدا نموده است. شاید تاحدودی به این دلیل باشد که شمار سهامداران بایت دنس را محدود نگه داشت و به این ترتیب این شرکت از مسائل بازار در امان ماند. خود ژانگ هم کوشش کرد در زمان سرکوبهای رگولاتوری توجه چندانی را جلب نکند. وی در ماه مه خاطرنشان کرد از سمت مدیرعامل بایت دنس استعفا می دهد و سپس ماه پیش از هیات مدیره این شرکت خارج شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بسیاری از مدیران فناوری چینی دست به اقدام مشابه زدند. سو هوآ، هم موسس اپلیکیشن پخش زنده کوآیشو تکنولوژی مقام مدیرعاملی را در نوامبر تنها 9 ماه بعد از عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت در هنگ کنگ واگذار کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1203

به "80 میلیارد دلار ثروت غول های فناوری چین دود شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 میلیارد دلار ثروت غول های فناوری چین دود شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید