چهار روش برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی مولفه هایی دارد که می توان به وسیله چند روش نسبت به آنها آگاه شد. در این مقاله قصد داریم چهار راهکار برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی را معرفی کنیم.

چهار روش برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی

آیا شما در حال مشاهده تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی هستید؟ پاسخ به این سوال در زمان حال حاضر کار بسیار دشواری است؛ چرا که هوش های مصنوعی متعددی مثل دال-ای، میدجورنی و Stable Diffusion به راحتی می توانند تصاویر بی نظیری را فراوری نمایند. با این حال، همان طور که می توان عکس های ویرایش شده به وسیله فتوشاپ را با روش های مختلف شناسایی کرد، راهکار هایی برای تشخیص شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی هم وجود دارد. در این مقاله چهار روش را شرح می دهیم.

1. آنالیز عنوان، شرحات، کامنت ها و تگ ها

در حال حاضر هیچ منع قانونی برای بهره برداری از هوش های مصنوعی به منظور فراوری تصاویر وجود ندارد. با این حال، تصاویر ساخته شده به وسیله هوش مصنوعی معمولا اطلاعاتی در عنوان یا شرحات خود دارند.

یکی دیگر از بخش های خوبی که می توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، بخش کامنت هاست. برای مثال در تصاویر بالا، از یک خط فرمان برای فراوری یک اثر هنری استفاده شده است.

جدا از عنوان، شرحات و بخش کامنت ها، شما بعلاوه می توانید به صفحه پروفایل تصاویر برای آنالیز سرنخ ها مراجعه کنید. طبیعتا مشاهده واژه های میدجورنی (Midjourney) یا دال-ای (DALL-E) که دو نام هوش مصنوعی مشهور فراوری نماینده تصاویر هنری محسوب می شوند، حجت را تمام می نماید که تصاویر به وسیله هوش مصنوعی ایجاد شده اند.

برخی از جوامع هنری آنلاین مثل DeviantArt تصاویری مبتنی بر هوش مصنوعی را در یک طبقه بندی جداگانه تحت عنوان هنر هوش مصنوعی دسته بندی می نمایند. با گشت و گذار در این نوع سایت ها شما می توانید برچسب هایی که نویسنده ها یا صاحبان پست می زنند را به منظور آنالیز مصنوعی بودن تصاویر چک کنید.

اگر تصاویری را در شبکه های اجتماعی مشاهده نموده اید، شما می توانید با مشاهده هشتگ ها نسبت به مصنوعی بودن تصاویر اطمینان حاصل کنید.

2. یافتن واتر مارک

یکی دیگر از سرنخ ها برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی، آنالیز واتر مارک هایی است که هوش مصنوعی پس از خلق و انتشار تصاویر فراوری می نماید. برای مثال هوش مصنوعی DALL-E 2 روی تمامی تصاویری که از سایت دانلود می کنید یک واتر مارک قرار می دهد. هر چند، این واتر مارک در وهله اول شاید چندان تعیین نباشد. برای مثال آیا شما می توانید واتر مارک را روی تصویر بالا پیدا کنید؟

شما می توانید واتر مارک دال-ای را در گوشه پایین سمت راست تصویر ببینید. واتر مارک مورد نظر در قالب پنج دایره رنگی روی تصویر حک شده است. اگر شما این واتر مارک را روی یک تصویر مشاهده کردید، قطع به یقین تصویر مورد نظر به وسیله هوش مصنوعی ساخته و پرداخته شده است.

با این حال جالب است بدانید که دانلود همین عکس های بالا بدون واتر مارک به شدت آسان است. جالب تر این موضوع است که دانلود تصاویر هوش مصنوعی بدون واتر مارک، خلاف قوانین شرکت OpenAI نیست. بنابراین، تا زمانی که شما دیگران را نسبت به ماهیت تصاویر فریب ندهید، دانلود تصاویر بدون واتر مارک هیچ منع قانونی ندارد. برای مثال، اگر شما تصاویر هوش مصنوعی را به نام خود زده یا به فروش برسانید، این رویه خلاف قوانین OpenAI است و در جوامع بین المللی مورد پیگرد قرار می گیرد.

از طرفی دیگر، هوش مصنوعی میدجورنی از واتر مارک به هیچ وجه استفاده ننموده و تصمیم گیری درباره مصنوعی بودن تصاویری که به وسیله میدجورنی خلق می گردد کاملا به کاربر بستگی دارد.

3. تحریف هوش مصنوعی در تصاویر

شاید در مرتبه اول متوجه تحریف یا تغییر خاصی در تصاویر هوش مصنوعی نشوید اما اگر به تصاویر هوش مصنوعی با دقت بیشتری نگه کنید، برخی از علائم تصویر عجیب و غریب به نظر می رسد. برای مثال، در تصویر بالا شما چند سگ را مشاهده می کنید که دور یک میز غذاخوری نشسته اند اما با یک نگاه دقیق تر می توان متوجه شد که چشم برخی از سگ ها گمشده است. بعلاوه صورت برخی از سگ ها از حالت عادی و طبیعی خارج شده است.

این اثر که در حال دیدن هستید به نقاشی های سبک امپرسیونیستی شباهت دارد که از خطوط کوتاه رنگ تشکیل شده است. اگر بخواهید از راه دور به تصویر نگاه کنید شاید متوجه بسیاری از ایرادات نشوید اما شما با دیدنی نزدیک، این قدرت را پیدا خواهید کرد با جزئیات بیشتر پیرامون این نقاشی روبرو شوید. این مسئله تنها مختص به حیوانات نبوده و تصاویر انسان ها که به وسیله هوش مصنوعی فراوری می گردد هم نقص هایی دارند.

برای مثال به تصویر بالا نگه کنید که به وسیله هوش مصنوعی ایجاد شده و از وب سایت This Person Does Not Exist دانلود شده است. آیا متوجه چیز عجیبی شده اید؟ در نگاه اول شاید همه تصور نمایند که این تصویر متعلق به یک فرد است اما با یک نگاه دقیق تر متوجه خواهید شد که روی یک چشم فرد، عینک به طور واضح وجود داشته و روی چشم دیگر، عینک به سختی قابل مشاهده است. گویا بخش سمت راست عینک با پوست فرد ترکیب شده است.

با وجود این موضوع که احتمالا چنین ایراداتی با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی رفع می گردد، همچنان خنده دار است که چرا هوش های مصنوعی نمی توانند تصاویر مربوط به دست انسان ها را بدون نقص فراوری نمایند.

معمولا تصاویر مربوط به دست که به وسیله هوش مصنوعی فراوری می گردد، انگشت های اضافه دارد. با این حال، فراوری تصاویر صحیح پیرامون زاویه دست ها یا نحوه تعامل دست با سوژه های دیگر همچنان برای هوش مصنوعی چالش برانگیز است. در هر صورت، تصاویر مربوط به دست که به وسیله هوش مصنوعی فراوری می گردد، به شدت غیر طبیعی است.

وقتی نوبت به تصاویر واقعی از انسان می رسد، چند نشانه مرتبط به هوش مصنوعی دیگر هم وجود دارد که می توانید در پی آنها باشید:

  • گوشواره گمشده یا ناهماهنگ
  • پس زمینه محو که بیشتر شبیه به بافت شده
  • متن در پس زمینه غیر قابل تشخیص یا بی فایده است
  • نامتقارن بودن اجزای صورت (برای مثال دندان ها از حول محور مرکز خارج شده اند یا میزان چشم ها فرق دارد)
  • بخش های مختلف عکس طوری به نظر می رسد که گویا نقاشی شده اند
  • اشیایی مثل عینک یا گوشواره با پوست بدن انسان ترکیب می شوند
  • دست ها حاوی انگشت های بیشتر بوده یا غیر طبیعی به نظر می رسد

با این که حالا ما از نشانه های مختلف هوش مصنوعی آگاه شدیم، همچنان شناسایی تصاویر جعلی از واقعی کار بسیار دشواری است.

4. بهره برداری از یک شناساگر تصاویر هوش مصنوعی

برخی از کاربرها بدون هیچ معطلی از ابزارهایی یاری می گیرند تا سریع به نتیجه برسند. برای مثال شرکت اوپتیک (Optic) ابزارهایی را بر بستر وب به منظور شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی ارائه می نماید.

ابزار وب سایت AI or Not به شما یاری می نماید خیلی سریع تصویر را روی سایت بارگذاری نموده و سپس متوجه شوید آیا تصویر به وسیله هوش مصنوعی ایجاد شده است یا خیر. این وب سایت ادعا می نماید قادر است تصاویر مربوط به هوش های مصنوعی قدرتمند حال حاضر مثل میدجورنی، دال-ای و Stable Diffusion را شناسایی کند.

این ابزار با آی پی ایران باز نشده و شما باید از ابزار دور زدن تحریم ها به منظور استفاده از قابلیت های برنامه بهره ببرید. این ابزار نسبت به سایر برنامه هایی که به وسیله ما آزمایش شد، نتیجه بهتری داشته است. با این حال، تجزیه و تحلیل های این وبسایت هم می تواند اشتباه باشد.

از آنجایی که نتایج به دست آمده به وسیله این وب سایت ها می تواند مطمئن نباشد، ترکیب این روش با سایر راهکار های دیگر که در این مقاله شرح دادیم می تواند گزینه خوبی برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی محسوب گردد.

با تمام این تفاسیر می توان امیدوار بود ابزارهای شناساگر هوش مصنوعی در آینده پیشرفت قابل توجهی پیدا نمایند. برای مثال می توان به ابزار شناسایی دیپ فیک که به وسیله مایکروسافت منتشر شد اشاره کنیم که در زمان انتشارش با تحسین بسیاری از کارشناسان روبه رو شد اما ایرادات اساسی داشته است. با این حال، بهینه سازی این نرم افزارها زمان بر خواهد بود.

چه انتظاری از آینده داریم؟

بدون هیچ شک و شبهه، هوش های مصنوعی در طول سال های آینده پیشرفت چشمگیری پیدا خواهند کرد و قطع به یقین به زمانی خواهیم رسید که تصاویر خلق شده به وسیله هوش مصنوعی به شدت واقعی و بدون نقص به نظر می رسند. اگر به این نقطه از زمان برسیم، احتمالا نمی توان صرفا با آنالیز المان های بصری غیر طبیعی متوجه مصنوعی بودن تصاویر شد.

امیدوار هستیم همان طور که هوش های مصنوعی پیشرفت می نمایند، به تبع شناساگرهای هوش مصنوعی هم به مراتب قوی تر عمل نمایند. حداقل کاربرها بتوانند با آنالیز تصاویر در سایت و برنامه ها از جعلی بودن تصاویر اطمینان حاصل نمایند. با تمام این تفاسیر، شرکت OpenAI توصیه نموده درباره این نوع تصاویر با یکدیگر صادق باشیم.

تصاویر ساخته شده به وسیله هوش مصنوعی به مرور بهتر خواهند شد و احتمالا در آینده به یک تیم زبده برای شناسایی تصاویر جعلی احتیاج پیدا خواهیم کرد. با این اوصاف، در مقاله حال حاضر سعی شده راهکار های کنونی برای افزایش آگاهی کاربرها ارائه گردد. شما همواره می توانید از شناساگرهای تصاویر هوش مصنوعی بهره ببرید اما به خاطر داشته باشید که حتی این ابزارها هم می توانند با ارائه نتایج نادرست، شما را به اشتباه بیندازند.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 شهریور 1402 بروزرسانی: 16 شهریور 1402 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1530

به "چهار روش برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی" امتیاز دهید

1 کاربر به "چهار روش برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار روش برای شناسایی تصویر فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید