واکنش به داروی منسوب به امام کاظم (ع) در مداوای کرونا

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از جعلی بودن داروی منتسب به امام کاظم (ع) در درمان بیماران کرونایی اطلاع داد و گفت مدعیان اثربخشی این دارو مستنداتی برای ارائه آن نداده اند.

واکنش به داروی منسوب به امام کاظم (ع) در مداوای کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، حسین رضایی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر ستاد طب ایرانی و مکمل کرونا اعلام کرد: داروی منتسب به امام کاظم (ع) در کمیته علمی دارویی ستاد کرونا مطرح نشده است. وزارت بهداشت متولی یا متصدی مطالعات بالینی و صدور مجوز نیست، بلکه متولی موضوع سلامت است و در این حوزه وظیفه اش نظارت است و خود نمی تواند مدعی دارویی گردد و خود نیز آن را ارزیابی و تایید کند و به فروش برساند.

وی ادامه داد: باید همواره یک شخص حقیقی یا حقوقی وجود داشته باشد که مدعی چیزی بوده و ادعای خود را اثبات کند. مراجع اثبات آن معین است و در دانشگاه ها و بیمارستان ها راستا معینی دارد. به طوری که پروپوزال نوشته می گردد، بعد آنالیز و داوری می گردد و کد اخلاق دریافت می نماید و در سامانه ای به نام سامانه کارآزمایی بالینی ایران ثبت شده و نتایج آنالیز و داوری می گردد.

در نتیجه اگر نتایج مثبت بود، تایید می گردد و شخصی که متولی آن پژوهش بوده براساس آن پرونده دارویی تشکیل می دهد و آن به سازمان غذا و دارو می رود و دارو مجوز دریافت می نماید.

رضایی زاده اضافه نمود: داروی امام کاظم (ع) داروی عامی محسوب می گردد که در منابع سنتی ما آمده است و لزوما این دارو طب اسلامی محسوب نمی گردد و در کتاب های طب سنتی ما آمده است. در یکی از این کتاب ها اشاره شده است که فرمولاسیون این دارو منتسب به امام کاظم (ع) است؛ یعنی سندیت روایی از آن سمت ندارد و در منابع طب سنتی اشاره شده و به همین دلیل به داروی امام کاظم (ع) مشهور شده است.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واقعیت این است که هم مردم عادی که پزشک نیستند و هم جامعه علمی نبت به چنین چیزی حساس می شوند؛ یعنی در همان ابتدا یک بار منفی ایجاد می نماید که مگر می گردد دارویی همه بیماری ها را خوب کند و اگر قرار است بیماری ها را درمان کند، مدرکش کجاست؟ روی چه حسابی این دارو می تواند این کار را انجام دهد و کسی که ادعا می نماید باید مدرک و سند برای آن بیاورد.

در نتیجه یک داروی سنتی اگر خواسته باشد مطرح گردد باید مدرک داشته باشد و بگوییم این دارو قبلا مجوزش گرفته شده و در کارآزمایی های بالینی موثر بوده است. در خصوص داروی یادشده هیچ سند علمی وجود ندارد و باید بگوییم ادعای درمان کوویدـ19 از طریق آن کذب است.

وی گفت: این که چرا این دارو مدعی خاصی ندارد دلیلش معین است. افرادی که در فضای مجازی ادعا کردند این دارو در درمان کرونا تاثیر دارد و بعد به شکل غیررسمی آن را فراوری نموده و غیررسمی آن را نیز می فروشند یعنی یک بازار دارویی غیررسمی راه انداخته اند که این اقدام غیرقانونی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 379

به "واکنش به داروی منسوب به امام کاظم (ع) در مداوای کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش به داروی منسوب به امام کاظم (ع) در مداوای کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید