همه چیز درباره اتاق کهربای روسیه و ماجرای مرموز ناپدید شدن آن!

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، کاخ کاترین یکی از زیباترین و جذاب ترین جاذبه های موجود در سنت پترزبورگ است که دیدنش به هر مسافر روسیه ای توصیه می گردد. این کاخ زیبا که در دهکده تزارها واقع شده است، خود توضیح معرفی بلند و بالایی دارد اما موضوع امروز ما این کاخ نیست بلکه، ما اتاق کهربای سحرآمیز که در این کاخ قرار گرفته یا بهتر بگوییم قبلا قرار گرفته بوده است و داستانی عجیب و غریب و حتی شگفت انگیز دارد برای شما صحبت نماییم. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، اتاق کهربا در روسیه را مورد آنالیز قرار دهیم.

همه چیز درباره اتاق کهربای روسیه و ماجرای مرموز ناپدید شدن آن!

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

داستان اتاق کهربا در روسیه از این قرار است که در قصر عظیم کاترین اول که به کاخ کاترین معروف است، اتاقی بسیار ارزشمند وجود دارد که با تمام محسناتش امروزه معلوم نیست که این اتاق در کجا قرار گرفته است! این اتاق که در کاخ همسر دوم پتر کبیر و ملکه روسیه که صاحب این کاخ بود قرار گرفته بود، از جنس کهربا بود و در تزئین آن از طلا و سنگ های قیمتی بسیار زیادی استفاده شده بود. اتاق کهربا در روسیه آن چنان معروف بود که برای نزدیک به 2 قرن متمادی هر کسی که آوازه اش را می شنید را به سمت خود می کشاند. اتاق کهربا در روسیه مثل دیگر اتاق های کاخ کاترین روزگار عادی و پر زرق و برق خود را سپری می کرد تا این که نازی ها به سنت پترزبورگ حمله کردند.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما نازی ها اتاق کهربا در روسیه را با 6 تن کهربا از کاخ کاترین در عرض تنها چند ساعت ناپدید کردند! بر اساس شواهد و اسناد تاریخی موجود بخواهیم درباره این کاخ برایتان صحبت کنیم، اتاق کهربا که به اتاق آمبر (Amber) نیز معروف است؛ اتاقی است که در اوایل قرن 18 در ایالت پروشا (Prussia) ساخته شد.. منابع تاریخی می گویند که این اتاق در خلال جنگ جهانی دوم، دکوراسیون اتاق کهربا در روسیه توسط نیروهای اشغالگر نازی به کالینینگراد برده شد.

اتاق کهربایی روایت ما، در ابتدا در قصر شهر برلین که اقامتگاه زمستانی فردریک اول که اولین پادشاه پروس بود، ساخته شده بود و توسط یک مجسمه ساز در ابتدا طراحی شده و پس از آن توسط دو هنرمند که اهل کشور دانمارک بوده اند، ساخته شد. در سال 1716 میلادی، پترکبیر در بازدید از آلمان شیفته اتاق کهربایی پسر پادشاه فردریک شد.

پادشاه پروس هم که این میزان علاقه پتر کبیر به این اتاق را دید و در نهایت تصمیم گرفت تا آن را به او هدیه دهد تا با این کار اتحاد روسیه و پروس را در مقابل دیگران و مخصوصا سوئدی ها قوی تر کند. پتر کبیر هم اتاق کهربایی را پس از دریافت در خانه زمستانی خود در سنت پترزبورگ نصب کرد. این اتاق در طول قرن 18 بازسازی و عظیم تر و به اتاق آرامش شخصی و محل گردهمایی های محبت آمیز ملکه کاترین اول تبدیل شده بود.

البته بعدها، الکساندر دوم از این اتاق به عنوان اتاق مخصوصی از غنایم برای کالکشن های کهربایی استفاده کرد. در سال 1941 ارتش نازی ها به شوروی حمله کردند و آغاز به غارت صدها هزار گنجینه هنری در سراسر این کشور کردند. نازی ها که از قبل هم به اتاق کهربایی چشم داشتند و عمیقا بر این باور بودند که این اتاق متعلق به کشور آلمان است، تصمیم به باز پس گیری این اتاق گرفتند.

جالب است در این رابطه بدانید که نگهبان قصر کاترین کوشش کرد تا اتاق کهربا را پنهان کند و برای این کار فکر کرد تا آن را در پشت کاغذ دیواری مخفی کند اما به هر حال نازی ها این اتاق را پیدا نموده و آن را از قصر خارج کردند. پس از این که نازی ها به این اتاق دست پیدا کردند، تنها در عرض 36 ساعت آن ها این مجموعه را از قصر کاترین خارج نموده و در کشتی جاسازی و به موزه قلعه کونیگسبرگ منتقل کردند. هر چه زمان بیشتری می گذشت و به خاتمه جنگ نزدیک می شدند، نازی ها برای در مخفی نگه داشتن این اتاق جواهرات آن را کاملا از هم باز و در جعبه ای مخفی کردند.

نیروهای شوروی هم که در جست و جوی جواهرات این قصر بودند، این قلعه را با بمب منفجر کردند. بر اساس گزارش ها، جعبه حاوی جواهرات اتاق کهربایی در جایی از قلعه پنهان بود اما نیروهای شوروی به این نتیجه رسیدند که کهرباها با آن بمب ها کاملا نابود شده اند. فارق از این پیش بینی نیروهای شوروی، ماجرای اتاق کهربا در روسیه در ایجا به خاتمه نرسید. خیلی ها می گویند که نازی ها قبل از این که نیروهای شوروی شهر را منفجر نمایند آن جعبه را به جای امن و مخفی منتقل کردند، که ارزشمندترین و قابل قبول ترین نظریه این است که آن ها همچنان در انباری زیرزمینی مخفی هستند.

دولت شوروی از روی نقاشی ها و عکس های سیاه و سفیدی که از اتاق کهربایی به جای مانده بود آغاز به ساخت اتاقی شبیه همان اتاق کرد، این پروژه بعد از 24 سال و همزمان با 300 سالگی سنت پترزبورگ به طور کامل بازسازی و کامل شد و علت طولانی شدنش هم این بود که ساختش احتیاج به هنرمندانی داشت که هنر فراموش شده طراحی این اتاق را دوباره یاد بگیرند.

در بازسازی اتاق کهربایی روسیه شرکت های آلمانی معرفی تامین هزینه های اقتصادی را انجام دادند. اما با تمام این اوصاف، سرنوشت اتاق اصلی همچنان در هاله ای از ابهام است. با این حال در سال 2016 میلادی بود که محققان به دو انبار زیرزمینی در لهستان برخورد کردند که ادعای اولیه آن ها درباره این که بالاخره جواهرات اتاق کهربایی را پیدا کردند سروصدای زیادی در رسانه های جهان به پا کرد اما خاتمه معلوم شد که خبری از آن جواهرات در این انبارها نبوده است.

کاخ کاترین

حال که داستان کاخ کاترین را خواندید، بیایید تا با مجموعه کاخ کاترین آشنا شوید. کاخ کاترین در تزار سکویه سلو (Tsarskoye Selo) به معنای دهکده تزارها که در 30 کیلومتری سنت پترزبورگ است، قرار گرفته. این بنا در واقع قصر تابستانی کاترین اول همسر پتر کبیر است. کاخ کاترین را به عنوان یکی از نمادهای جاه طلبی خاندان سلطنتی روسیه می دانند.

این مجموعه سلطنتی از قصر کاترین، گالری کامرون، پارک زیبای کاترین همراه با دریاچه مصنوعی آن، قصر و پارک الکساندر از جمله مهم ترین قسمت های این محل هستند. منطقه تزار سکویه تا قرن 18 میلادی در اشغال کشور سوئد قرار داشت و پس از پیروزی روسیه بر ارتش سوئد باز پس گرفته شد. پتر کبیر در سال 1708 این منطقه را به همسر خود هدیه داد. طی سال های 1717 تا 1723 با دستور کاترین اول، برانشتین معمار عظیم روس قصری سنگی در آن احداث نمود و چون قصد داشت این قصر را به عنوان هدیه ای غیر منتظره به پتر کبیر اهدا کند، بودجه بسیار زیادی را برای آن هزینه کرد.

پس از بازگشت پتر کبیر از میدان نبرد، به جای خوشحالی کاترین را بسیار سرزنش نمود. طی سال های 1752 تا 1756 دختر پتر کبیر، الیزابت اول معمار ایتالیایی دربار راسترلی را برای توسعه کاخ به یادبود مادرش به خدمت گرفت. این قصر از سالن عظیم و با شکوهی به طول 300 متر با پله های عظیم و اتاق های دلنشین تشکیل شده است.

در تزئینات این بنا از آب طلا و آینه کاری استفاده شده است و وسایل مورد استفاده خانواده تزار و شخص تزار در حال حاضر در این قصر قرار گرفته اند. در مرکز این پارک دریاچه ای مصنوعی به یادبود پیروزی ارتش روسیه بر نیروی دریایی عثمانی در سال 1770 در دریای سیاه ساخته شده است. در سال های 1792 تا 1800 میلادی قصر الکساندر به سبک کلاسیک خاتمهی به این مجموعه اضافه شد. در سال 1811 مدرسه ای مخصوص اشراف زادگان و تیزهوشان در این مجموعه ساخته شد. این مدرسه اشخاصی هم چون الکساندر پوشکین بنیانگذار ادبیات کلاسیک روس را در خود پرورش داد. دهکده تزارها تا سال 1917 میلادی و قبل از پیروزی انقلاب آنان در ماه اکتبر همچنان قصر تابستانی تزارها بود و بعد از انقلاب، این مکان با فرمان لنین، ملی اعلام شده و به موزه ای عمومی تبدیل شد.

درباره معماری داخلی قصر کاترین باید بگوییم که یکی از بهترین معماری های جهان در داخل این قصر است. تالار عظیم کاخ به نام اتاق طلایی شهرت دارد. تالار طلایی درست رو به روی ورودی کاخ است. این تالار طلایی نخستین مکانی است که با ورود به داخل قصر می توانید آن را بینید. نور اتاق از پنجره های عظیم قوسی شکل تامین می گردد. انعکاس نور روی دیوار طلایی، روشنایی اتاق را صد چندان می کند و به دلیل همین روشنایی است که به این تالار اتاق نور هم می گویند. سقف این تالار به نوعی تاریخ پیروزی های روسیه در جنگ ها است زیرا به صورت کامل با طرح جنگ ها طراحی شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 187

به "همه چیز درباره اتاق کهربای روسیه و ماجرای مرموز ناپدید شدن آن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره اتاق کهربای روسیه و ماجرای مرموز ناپدید شدن آن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید