عمارت خسروآباد از بناهای تاریخی سنندج ، عکس

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، باغ خسروآباد که بوسیله 4 خیابان روبرو و اطراف عمارت خسرو آباد عملاً به 4 باغ خسرو اباد تبدیل شده بود و اطراف آن بوسیله 4 خندق در طرفین باغ و کاخ خسرو آباد با انواع درختان مختلف احاطه شده جلوه خاصی را به این مجموعه داده است.

عمارت خسروآباد از بناهای تاریخی سنندج ، عکس

نظریات گوناگونی در خصوص این بنای بزرگ و مقر حکومت کردستان وجود دارد بطوریکه برخی صاحبنظران قسمت شرقی بنا را که قصر نامیده می شود مربوط به دوران زندیه می دانند و توسعه و تکمیل آن را توسط امان الله خان اردلان می دانند. عمارت خسروآباد کتیبه ای دارد که اسم فتحعلی شاه قاجار و والی کردستان امان الله خان و تاریخ 1223 ه. ق بر روی آن حک شده است.

عمارت خسروآباد شاخص ترین بناى استان کردستان است که به عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده قرار مى گرفت. مجموعه عمارت و باغ خسروآباد افزون بر دو بخش اصلی ، یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار،باغ خسرو آباد نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

در حال حاضر تنها درختان 4 باغ و بخش هایی از 4 خیابان آن باقی مانده است. از سال 1373 عملیات بازسازی این بنای تاریخی آغاز شد اگر چه در سال 1379 بیشترین بازسازی و باز سازی این بنا انجام شد. عمارت خسرو اباد با شماره 1491 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است

تاریخچه ساخت عمارت خسروآباد :

در سال 1223 ه.ق امان الله خان اردلان، حاکم وقت کردستان، دستور ساخت بنایی با شکوه را داد که امروزه به عمارت خسرو آبادی معروف شده است. البته برخی از تاریخ شناسان معتقدند که تکمیل بخشی از این بنا مربوط به دوره امان الله خان در زمان حکومت قاجار است و ساخت آن در دوره زندیه انجام گرفته است. این عمارت زیبا بیشتر برای برگزاری مراسم و تشریفات مورد استفاده قرار می گرفته و دژ حکومتی در مرکز شهر بوده است.

مراسم عروسی حسن جهان خانم (دختر فتحعلی شاه قاجار) و خسرو خان (پسر امان الله خان اردلان) در سال 1232 ه.ق یکی از مراسمات برگزار شده در این عمارت مجلل است. در سال 1275 ه.ق نیز ناصرالدین شاه قاجار مدتی را در این عمارت گذراند. اما علی اکبر خان شرف الملک اردلان (نوه امان الله خان اردلان) در سال 1317 ه.ق، باغ و قصر به ارث برده از پدر بزرگ خود را به میرزا صادق خان اعزاز الملک فروخت. این عمارت از تاریخ 1317 به مدت 50 سال، به دست خاندان صادق وزیری اداره شد.

خاندان وزیری، بناهایی را با سبک های مختلف در بخش های شمال شرقی و جنوب شرقی، شمال غربی و جنوب غربی دایر کرده و ساختند. این بنا امروزه نمادی از معماری دوره قاجار و پهلوی است که طی گذشت سال های طولانی پا بر جا و پایدار مانده است.

معماری عمارت خسرو آباد :

این عمارت با شکوه در زمینی به مساحت 6000 متر مربع ساخته شده و از قسمت های زیادی تشکیل شده است اما به طور کلی آن را به دو بخش اصلی عمارت و باغ تقسیم می کنند. بخش شرقی دارای ساختمانی مجلل است که آن را قصر می نامند. ورودی ستون دار مشرف بر صحن عمارت یکی از بخش های مهم بنا بوده است که در سال های اخیر تخریب گشته است.

عمارت خسرو آباد در گذشته به وسیله 4 خیابان که اطراف باغ را احاطه کرده بودند، به وضوح به چهار باغ تبدیل شده بود ک اطراف آن ها خندق ها و درختان زیادی وجود داشت. امروزه اثری از خندق های اطراف چهار باغ وجود ندارد و تنها درختان و بخش هایی از خیابان های اطراف باغ باقی مانده اند.

ساختمان شرقی عمارت، دارای بخش هایی نظیر ایوان ها ستون دار و غلام گردش ها است. اما قسمت بیرونی بنا دارای اتاق هایی مختص به دربان ها و نگهبانان و حمام است. شواهد موجود نشان می دهد که مصالح به کار رفته در ساخت قصر، آشپزخانه، اسطبل، حمام و حتی دیوارهای محافظ ضلع غربی و شرقی بنا متعلق به یک زمان هستند. این امر نشان دهنده ساخت کل بنا به طور هم زمان و در یک دوره است.

البته لازم به ذکر است که بخش های مختلفی پس از مرگ امان الله خان اردلان به این عمارت افزوده شد که هر یک کاربرد مختص به خود را داشتند. تفاوت در سبک معماری برخی از بخش های عمارت نشان دهنده این امر است. برای مثال ارسی های موجود در قصر دارای تفاوت های شایانی با ارسی های موجود در بخش شرقی عمارت است. همچنین بخش غربی عمارت خسرو آباد به وسیله آجرها تزئین شده، اما در بخش شرقی عمارت بیشتر از گچ بری ها برای زیبایی بنا استفاده شده است.

حوض مرمری مربع شکلی در محوطه عمارت وجود دارد که درب اصلی رو به آن گشوده می شود. آب موجود در حوض جاری بوده و از قنات های موجود در کوه آبیدر سرچشمه می گیرد، بنابراین قابل شرب است. همچنین یک حوض دیگر در طبقه سوم قصر وجود دارد که فواره ای در مرکز آن به آب جریان می دهد. حوض موجود در محوطه عمارت به وسیله چهار درخت گردو قدیمی احاطه شده است. این سبک از طراحی، همانند دروازه های قلعه های حکومتی در آن دوره است.

در این عمارت دیدنی و زیبا، کتیبه ای وجود دارد که در آن نام فتحعلی شاه قاجار و امان الله خان اردلان حکاکی شده است. تاریخ ثبت شده بر روی کتیبه سال 1223 ه.ق را نشان می دهد. عمارت خسرو آباد سنندج، به دلیل استفاده توسط خاندان اردلان، که والیان کردستان بودند، مهم ترین بنای تاریخی این استان به شمار می رود.

اما گذشت زمان و عدم توجه به این عمارت در برخی از دوران های تاریخی سبب تخریب و یا آسیب دیدن بخش هایی از آن شده است. در 1373 ه.ش بازسازی و بازسازی بر روی بخش هایی از این عمارت تاریخی صورت گرفت. اما اوج عملیات بازسازی و بازسازی این بنا در سال 1379 بوده است. عمارت خسرو آباد در سال های گذشته با شماره 1491 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. از این رو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در حفظ و نگهداری آن تلاش بیشتری کرده است.

عمارت خسرو آباد کردستان، در بلوار خسرو آباد (شبلی) شهر سنندج قرار گرفته است. بازدید از این بنا برای عموم مردم آزاد بوده و هیچ هزینه ورودی برای آن از مردم گرفته نمی شود. برای رفتن به این عمارت تاریخی باید جهت زیر را طی کنید :

پس از ورود به شهر سنندج و رسیدن به میدان 12 فروردین، به سمت غرب حرکت کرده و پس از طی مسافت 600 متری به سمت راست بپیچید. با ورود به بلوار کردستان و پیمودن جهتی 2 کیلو متری، به میدانی می رسید که باید آن را به سمت چپ بپیچید. با ورود به خیابان مستوره اردلان، باید حدود 700 متر دیگر پیش بروید. مستقیم جهت را ادامه دهید و وارد خیابان کشاورز شوید. با عبور از خیابان کشاورز و ورود به خیابان خانقاه، فقط 200 متر تا عمارت خسرو آباد فاصله دارید.

بازدید از این مکان تاریخی و دیدنی با وسیله نقلیه شخصی، امری متداول است که زمان کمتری نیاز دارد. اما در تمام سطح شهر سنندج نیز خودروهای مسافربری و تاکسی های زرد رنگ برای جابجایی عموم مردم وجود دارند که وظیفه حمل و نقل عمومی شهر را بر عهده دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 291

به "عمارت خسروآباد از بناهای تاریخی سنندج ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت خسروآباد از بناهای تاریخی سنندج ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید