سیستم پزشکی در کانادا چگونه است؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، کانادا دارای یکی از کارآمدترین سیستم­های درمانی است. خدمات درمانی و پزشکی در کانادا رایگان است و هزینه ­های آن از طریق دولت پرداخت می­شود. البته بعضی از این خدمات تحت پوشش دولت قرار نمی ­گیرد و خودتان باید هزینه­ آن را بپردازید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با سیستم پزشکی و انتخاب پزشک خانواده در کانادا آشنا شوید.

سیستم پزشکی در کانادا چگونه است؟

هزینه ­ی خدمات درمانی کانادا

هزینه­ خدمات درمانی کانادا به ­صورت عمومی با درآمد دولت­های فدرال، استانی و منطقه ­ای از طریق مالیات تامین می­شود. این مالیات­ها شامل مالیات شخصی، شرکت­ها، فروش، حقوق و دستمزد و سایر درآمدها می­شود. بعضی از استان­ها هم ممکن است مبلغ افزوده ­ای برای خدمات بهداشتی از شهروندان خود دریافت کنند. البته افرادی که این مبلغ اضافی را نمی ­پردازند نباید از خدمات بهداشتی محروم شوند. این هزینه­ ها در استان­های مختلف، متفات است، زیرا اندازه هزینه­ ای که از طریق دولت پوشش داده می­شود باهم فرق می کند.

خدمات درمانی چگونه ارائه می­شود؟

شما در کانادا به­ صورت مستقیم نمی­توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید و باید ابتدا به پزشکان عمومی مراجعه کنید. خدمات درمانی در دو مرحله ­ی کلی اولیه و ثانویه ارائه می­شود.

  • خدمات اولیه: خدمات اولیه از طریق پزشک عمومی یا پزشک خانواده انجام می­شود. هر مسئله ای که داشته باشید باید ابتدا به پزشک خانواده ­ی خود مراجعه کنید و اگر نیاز به معالجه­ تخصصی تر بود شما را به متخصص ارجاع خواهد داد. پیشگیری و درمان آسیب­ ها و بیماری­های سطحی مثل شکستگی، جراحت، خدمات اورژانسی ساده و خدمات روانی اولیه در این مرحله صورت می­گیرد.

در این مرحله شما بیشتر با پزشکان عمومی، پرستاران و دستیاران پزشک سروکار دارید، البته علاوه بر آن ها می­توانید به بعضی متخصص­ها نیز مراجعه کنید؛ مانند متخصص زنان و زایمان، پزشک متخصص اطفال و متخصصان افراد مسن (پیرپزشک). همچنین در شرایط اورژانسی حاد هم بیماران مستقیماً به متخصصان ارجاع داده می­شوند.

پزشکان در معالجه­ خصوصی برای معالجه­ خود هزینه ­ای دریافت خواهند کرد و برای هر بار معالجه باید ویزیت پرداخت کنید. البته این هزینه بین استان­ها فرق دارد و از طریق وزارت هر استان تعیین می­شود. اما افرادی که در کلینیک یا مراکز درمانی مشغول به­ کار هستند به­ صورت ماهانه حقوق دریافت می­کنند.

شما پیش از مراجعه به کلینیک باید از قبل وقت بگیرید. این وقت گرفتن ممکن است کمی طولانی شود. در حال حاضر دولت کانادا با به­ کارگیری پزشکان و کادر درمانی بیشتر در پی کم کردن این اندازه زمان است. البته این اندازه زمان برای پزشکان خانواده کمتر است.

  • خدمات ثانویه: خدمات ثانویه به خدماتی گفته می­شود که از طریق متخصصان صورت می­گیرد. خدمات تخصصی معمولاً در بیمارستان ارائه می­شود اما یکسری از خدماتی که کم خطرتر هستند در خانه و مراکز درمانی هم انجام می­شود. ارجاع به خانه یا مراکز درمانی به درخواست پزشک، خانواده یا خود بیمار انجام می­شود. البته بیماران که به خانه یا مراکز درمانی ارجاع داده می­شوند همچنان نیازمند معالجه و مراقبت تخصصی هستند. این مراقبت­ها از طریق افراد رسمی یا غیررسمی مانند خانواده­ بیمار یا افراد داوطلب انجام می شود.

مراقبت ­های خانگی یا در مراکز درمانی؛ از طریق بیمه پوشش داده نمی­شود. البته بعضی از استان­ها یا منطقه ها بخشی از هزینه ­ی این خدمات را می پردازند. متخصصانی هم که از برنامه­ بیمه­ حقوق دریافت می­کنند، اجازه­ دریافت هزینه برای خدمات و بیماران تحت پوشش را ندارند.

پزشک خانواده چه­ کاری می­کند؟

پزشک خانواده به مرحله­ اول درمان تعلق دارد؛ یعنی به هر مشکل نوی که برخورد کردید می­توانید به آن ها مراجعه کنید. پزشک خانواده سعی می­کند مشکل شما را شناسایی و درمان کند. اما اگر نیاز به آزمایشات و معالجات تکمیلی­ تر بود، شما را به متخصص ارجاع می­دهد. شما همچنین برای معاینه عمومی می­توانید به پزشک خانواده مراجعه کنید.

در بعضی از استان­ها مانند آنتاریو و بریتیش کلمبیا و کبک، پزشکان خانواده­ ایرانی وجود دارد. انتخاب پزشک خانواده ­ی ایرانی برای افرادی که زیاد به زبان مسلط نیستند و یا ترجیح می­دهند پزشک ایرانی داشته باشند مناسب است.

چگونه پزشک خانواده پیدا کنیم؟

شما برای پزشک خانواده ­ی خود حق انتخاب دارید و برای پیدا کردن پزشک خانواده مناسب چندین راه وجود دارد. از جمله:

  • می­توانید از آشنا­ها و دوستان خود بپرسید که آیا پزشک شان مراجعه کننده ­ی نو می­پذیرد یا خیر.
  • شما همچنین می­توانید از برنامه­ های درمانی آنلاین استفاده کنید. شما باید در این برنامه­ ها عضو شوید و آنها پزشکان در دسترس را به شما معرفی خواهند کرد. انتخاب پزشک در این برنامه­ ها ممکن است زمان زیادی طول بکشد.
  • شما می­توانید از بیمارستان­ های اطراف خود بپرسید که آیا بخشی برای مراجعه­ خانوادگی دارند یا خیر.
  • یکی دیگر از راه­های پیدا کردن پزشک خانواده مراجعه به مراکز حمایتی مهاجرین است. این مراکز معمولا لیستی از پزشکانی که مراجعه کننده­ نو می­پذیرند، را تهیه می­کنند. شما همچنین می­توانید پزشکان هم­زبان با خودتان را انتخاب کنید تا راحت­ تر باشید.

برای چه خدماتی باید مستقیما پول پرداخت کنیم؟

بیشتر پزشکان و متخصصان مستقیماً از دولت حقوق دریافت می­کنند اما برای بعضی از خدمات، بیماران باید خودشان شخصاً هزینه ­ای پرداخت کنید. در ادامه به چند نمونه از این خدمات اشاره می­کنیم:

  • مراقبت خارج از وقت: این مراقبت­ها معمولا در کلینیک­ های بدون نیاز به وقت قبلی و بخش اورژانسی بیمارستان­ها انجام می­­شود. البته تمام بیماران می­توانند به­ صورت تلفنی بدون هیچ هزینه ­ای در شبانه روز با مراکز درمانی تماس بگیرند و سوالات و مسائل خود را مطرح کنند. در سال 2015 اعلام شد، 48% پزشکان اضافه بر ساعات کاری بیماران را معاینه می­کردند. و در سال 2017 این درصد به 34% رسید.
  • بیمارستان­ها: بیمارستان­ها می­توانند خصوصی یا عمومی باشند. بیمارستان­ها در بیشتر استان­ها عمومی هستند اما تعدادی کلینیک­ های خصوصی هم وجود دارند که باید برای آن هزینه پرداخت کنید.

تعداد دقیقی از معالجات خصوصی و پولی پزشکان در کلینیک­ها گزارش نشده است اما در سال 2017، 135 کلینیک که در آن ها معالجات خصوصی و پولی انجام می­گرفت، شناسایی شد. با توجه به اینکه پزشکان بیمارستان کارمندان بیمارستان نیستند و از وزارت بهداشت حقوق دریافت می­کنند، اندازه هزینه ­ی دریافتی آن­ها از طریق وزارت بهداشت تعیین می­شود.

  • مراقبت­های روانی: روانشناسان خصوصی مستقیماً از مراجعین هزینه دریافت می­کنند. اما روانپزشکانی که در مراکز و سازمان­های دارای بودجه عمومی مشغول به­ کار هستند، حقوق دریافت می­کنند. مراقبت­های روحی و روانی در دسته­ مراقبت­های اولیه قرار نمی­گیرد، اما یکسری از مراکز و استان­ها این گونه مراقبت­ها را در دسته ­ی مراقبت­های اولیه قرار می­دهند.
  • مراقبت­های طولانی مدت: مراقبت­های طولانی و افراد در شرف مرگ در مراکز غیربیمارستانی انجام می­شود و تحت پوشش لایحه ­ی مراقبتی کانادا قرار نمی­گیرند. هزینه­ این خدمات با مالیات پرداخت می­شود اما بخشی از خدمات تحت پوشش است. به ­صورت کلی این گونه مراقبت­ها برای بیماران، هزینه ­ای به همراه دارد اما دولت بخشی از این هزینه ­ها را می­پردازد که این خدمات رایگان بستگی به استان و محل اقامت بیمار دارد.

در آخر….

شما با با انتخاب پزشک خانواده می­توانید از صف انتظارات طولانیِ کلینیک ها راحت شوید و زودتر به پزشک مراجعه کنید و اگر نیاز باشد به متخصص ارجاع داده شوید.

منبع: نقشه
انتشار: 1 دی 1401 بروزرسانی: 1 دی 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1422

به "سیستم پزشکی در کانادا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم پزشکی در کانادا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید