خواص شگفت انگیز انجیر خشک

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، مصرف انجیر خشک فواید و خواص فوق العاده ای را به همراه دارد، بعلاوه چند نسخه درمانی طب سنتی با انجیر خشک وجود دارد که بسیار کاربردی است. در ادامه بیشتر با خواص انجیر خشک آشنا می شوید.

خواص شگفت انگیز انجیر خشک

گیاه شناسی انجیر

تا کنون بیش از 600 نوع از گیاه انجیر در جهان شناسایی شده است. انجیر درختی است یکپایه، یعنی گل های نر و ماده از هم جدا هستند. موطن اصلی این درخت منطقه ها اطراف دریای مدیترانه بوده، ولی اکنون در نقاط مختلف جهان به ویژه نواحی گرمسیر پرورش می یابد. این گیاه در منطقه های که زمستان ملایم و تابستان های طولای دارند به خوبی پرورش می یابد.

میوه انجیر در حقیقت به صورت میوه نبوده بلکه زائده ای است که محتوی تعداد زیادی گل های ریز می باشد. رنگ پوست میوه انجیر تازه معمولا زرد، سیاه، سبز و بنفش است.

قسمتهای مورد استفادهقسمت های مورد استفاده این گیاه، میوه، برگ، شیره و پوست درخت انجیر است. به عبارت دیگر خواص انجیر در همه قسمت های این میوه ارزشمند موجود بوده و در درمان بیماری ها کاربرد دارد. به عنوان مثال در طب سنتی از شیره درخت انجیر برای درمان زگیل استفاده می شود. مالیدن شیره انجیر تازه بر روی زگیل 1 تا 2 بار در هفته و تداوم آن برای یک ماه باعث بهبود زگیل می شود.

ارزش غذایی انجیر تازه و انجیر خشکانجیر منبع بسیار خوبی برای فیبر، گلوکز، کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم است. ارزش غذایی این میوه بسیار بالا بوده، سرشار از انواع ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است.

جدول ارزش غذایی و خواص انجیر خشک و تازه (در 100 گرم)

خواص انجیر خشک و تازه (طبیعت و خواص درمانی)طبع میوه انجیر گرم و تر است. از بعضی فواید مصرف این میوه می توان به تقویت قلب، یاری به کاهش وزن ودرمان کم خونی نام برد. سایر خواص انجیر عبارتند از:

خاصیت ملین و درمان یبوستیکی از مهم ترین خواص این میوه خاصیت ملین بودن آن می باشد. انجیر سرشار از فیبر گیاهی بوده و از این رو برای درمان یبوست و برطرف مسائل آن بسیار مفید می باشد.

کاهش فشار خون بالاانجیر سرشار از پتاسیم بوده، ضمن اینکه میزان سدیم آن بسیار کم است و به همین جهت برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است و مصرف آن به بیمارن مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود.

مناسب برای بیمارن قلبی عروقیاز خواص انجیر خشک، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. انجیر خشک دارای فنول، امگا3 و امگا6 می باشد. این اسیدهای چرب خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی را در افراد کاهش می دهد. علاوه بر این، برگ های انجیر تاثیر قابل توجهی بر سطح تری گلیسرید در بدن شخص دارد و باعث کاهش میزان تری گلیسرید که یکی از عوامل این بیماری است، می شود.

پیشگیری از انواع سرطان به ویژه سطان سینهپس از دوران یائسگی تعادل هورمونی زنان دچار تغییرات زیادی می شود. مصرف انجیر می تواند این تغیرات را در جهت افزایش سیستم ایمنی بدن زنان راهنمایی کرده و از احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنان پیشگیری نماید. بعلاوه وجود آنتی اکسیدان های فراوان در این میوه، آن را به یک ماده ضد سرطان طبیعی تبدیل کرده است.

خواص انجیر برای موانجیر حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، ویتامین (آ)، (ث) و (ای) است که برای حفظ سلامت مو لازم هستند. این مواد مغذی با تحریک گردش خون در پوست سر رشد مو را تسریع می نمایند. بعلاوه میوه انجیر حاوی مس فراوان بوده و زود سفید شدن موها پیشگیری می نماید.

خواص انجیر برای سلامت پوستوجود ویتامین های فراوان در انجیر باعث شده که این میوه برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید باشد. پوست انجیر حاوی چندین آنزیم فعال است که می توانند به عنوان لایه بردار برای حذف سلول های مرده از پوست استفاده شوند. انجیر دارای مقادیر زیادی ویتامینC است از این رو به روشن شدن پوست یاری می نماید. بعلاوه یکی از خواص انجیر خاصیت مرطوب نمایندگی آن است که از آن برای درمان خشکی پوست و برطرف ترک لب استفاده می شود.

توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی در خصوص مصرف انجیراز خوردن انجیر کپک زده و یا میوه رسیده چند روز مانده انجیر اجتناب کنید.

شیره درخت انجیر و میوه نرسیده وکال آن دارای مواد حساسیت زا بوده که می تواند در افراد مستعد ایجاد حساسیت پوستی کند.

با وجود فراوان بودن خواص انجیر، به علت میزان زیاد اگزالات در این میوه، افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بایستی در مصرف آن احتیاط نمایند.

خوردن انـجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است و افراط در مصرف آن میتواند باعث چاقی شود.

مصرف بیش از حد انـجیر ممکن است موجب بروز اسهال شود که باید دقت نمود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1097

به "خواص شگفت انگیز انجیر خشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز انجیر خشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید