تبعات زیست محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، با گذشت بیش از یک سال از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور به نظر می رسید مردم با روش های بهداشتی دفع پسماندهایی که خطرناک محسوب می شوند آشنایی و آگاهی های لازم را پیدا نموده باشند اما همچنان شاهد ماسک، دستکش و سایر وسایل بهداشتی رها شده در طبیعت و معابر هستیم. دبیر شبکه های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن تاکید بر لزوم دفع اصولی و بهداشتی این نوع کالاها می گوید: رها کردن وسایل بهداشتی در معابر و طبیعت تاثیرات منفی بر آب ، خاک، حیات وحش و ... می گذارد.

تبعات زیست محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت

محمد الموتی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به پیامدهای زیست محیطی رها کردن ماسک و سایر لوازم حفاظتی در طبیعت و معابر اظهار کرد: آلودگی ناشی از رها کردن هرگونه اجناسی که متعلق به طبیعت نیست به ویژه وسایل حفاظتی که جزو پسماندهای خطرناک به حساب می آیند علاوه بر ایجاد آلودگی در منابع آب و خاک که تاثیر مستقیمی بر سلامت جامعه، فراوریات کشاورزی و محیط زیست دارند، می توانند بسیاری از گونه های حیات وحش و حیوانات شهری را درگیر نمایند و باعث از بین رفتن و تهدید جمعیت آن ها گردد.

دبیر شبکه های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه بعضی وسایل بهداشتی مانند ماسک، پد بهداشتی و … از منسوجات بی بافت و ترکیب مواد مختلفی فراوری می گردد که فرایند بازیافت و خالص سازی آن ها بسیار پیچیده است، اظهارکرد: در جهان هنوز این وسایل بهداشتی به صورت فراگیر بازیافت نمی شوند و ماسک، پدهای بهداشتی، دستمال های مرطوب و … در فرایند پردازش و دفع پسماند مستقیم دفن می شوند.

وی ادامه داد: در تمام دوران های وقوع پاندمی در جهان معمولا توصیه قطعی این است که فرایند پردازش، دفع و بازیافت حذف گردد و تمام زباله های تر مستقیم دفن شوند.

دبیر شبکه های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش و … در دوران همه گیری ویروس کرونا جزو زباله های تر محسوب و همراه با آن ها به صورت مستقیم دفن می گردد، گفت: دفن زباله های تر در دوران پاندمی کمی متفاوت است. به منظور اینکه آلودگی این پسماندها انتشار پیدا نکند و این زباله ها زودتر تجزیه شوند آهک و مواد دیگری به آن ها اضافه می گردد.

وی تاکید نمود: ویروس کرونا نوعی ویروس است که می تواند برای مدت ها روی سطوح باقی و در هوا نیز برای مدتی معلق بماند و منتقل گردد بنابراین باید همه ما این مسئولیت را بپذیریم که دفع وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و ... که مورد استفاده قرار می دهیم را با رعایت نکات ایمنی و در کیسه های در بسته جداگانه ای همراه با زباله های تر دفع کنیم تا در مرکز پردازش به صورت بهداشتی دفن شوند.

الموتی توضیح داد: یکی از مهم ترین عوامل شیوع ویروس کرونا و نوع های جهش یافته آن بی مبالاتی است که متاسفانه بعضی افراد با انداختن ماسک در طبیعت و معابر انجام می دهند که علاوه بر تاثیرات مخربی که بر محیط زیست دارد، بر افزایش شیوع کرونا نیز موثر است.

به گزارش خبرنگاران، از 18 فروردین تمامی مراکز استان ها در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 831

به "تبعات زیست محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات زیست محیطی رها کردن ماسک در معابر و طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید