این قارچ های 2500 ساله راز درمان سرطان را می دانند!

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، سرطان یکی از جدی ترین بیماری های عصر ما است و دانشمندان در همه جای جهان شبانه روز در کوشش اند تا درمانی قطعی برای آن پیدا نمایند. آیا ممکن است یکی از این درمان ها در درون بافت اسفنجی این قارچ های سحر آمیز 2500 ساله پنهان شده باشد؟

این قارچ های 2500 ساله راز درمان سرطان را می دانند!

محققان به تازگی کشف نموده اند قارچ های غول آسایی که در حدود 25 سال پیش در شبه جزیره بزرگ میشیگان یافته شده بودند، خیلی بزرگ تر شده اند و آنها بر این باورند که این تغییر مقدار زیاد راز درمان سرطان را در خود پنهان دارد!

زمانی که برای اولین بار قارچ ماموت، که از گونهArmillaria gallica است، کشف شد (این قارچ به نام قارچ عسل هم شناخته می گردد) وزنی در حدود 99790 کیلوگرم داشت و در مساحتی به مقدار 15 هکتار پراکنده شده بود. وقتی اخیرا دوباره وزن این قارچ مقدار گرفته شد معین شد وزن آن به 385553 کیلوگرم رسیده است و 70 هکتار از زمین را پوشنده است. دانشمندان الان بر این باورند که سن این قارچ از چیزی که قبلا تخمین زده بودند بیشتر است و اگر بخواهیم دقیقا بگوییم، قارچ ماموت 2500 سال سن دارد!

سرنخی برای تحقیقات سرطان؟

دانشمندان کنجکاو بودند که چه طور این قارچ توانسته این همه مدت زنده بماند و دوام آورد؟ پس از آن نمونه برداری کردند تا ژنوم آن را با منابع تطبیق دهند و بفهمند جهش های سلولی که در این قارچ رخ داده چگونه در گذر زمان روی هم انباشته شده و قارچ را به این شکل درآورده. چیزی که کشف کردند قابل توجه بود. مقدار جهش های ژنتیکی که در این قارچ رخ داده بود آنقدر کم و ناچیز بود که حتی می توان گفت این جهش ها هیچ تاثیری روی سازگاری یا ظاهر قارچ نداشته اند. یکی از اعضای تیم تحقیقات گفت: ما فهمیدیم این قارچ باید مجهز به مکانیسمی باشد تا از خودش در برابر جهش ها محافظت کند.

این مطلب بسیار حائز اهمیت است چرا که می توان از آن برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی استفاده کرد (همانطور که می دانید سلول های سرطانی همان سلول های جهش یافته بدن خودمان هستند پس اگر بتوان جلوی جهش آنها را گرفت، می توان از بروز سرطان در فرد جلوگیری کرد!).

اگرچه دانشمندان هنوز هم در حال تحقیق بر روی قارچ هستند تا ببینند این قارچ اسرار آمیز چطور جلوی جهش های زیان بارش را می گیرد، آنها بر این باورند که شاید قارچ مکانیسمی دارد که از طریق آن جهش ها را در جایی متمرکز می نماید که خطر خاصی برای آن محل ایجاد ننمایند. قدم بعدی امتحان کردن ساز و کار DNA این قارچ معجزه آسا است و مقایسه پایداری و ثبات آن با ثبات DAN سلول های سرطانی است که بسیار ناپایدار هستند.

پرفسور اندرسون می گویند: این مقایسه بسیار جالبی است. سرطان بسیار ناپایدار و پر جهش است و در آن ژنوم سلول تغییر می نماید، در حالی که قارچ ماموت موجودی بسیار باثبات است و جهش های بسیار کمی در سلول های آن اتفاق می افتد.

در این قارچ هم مانند همه قارچ ها، ساختارهایی بر روی زمین نمایان می گردد (همان ساختاری که ما آن را به عنوان قارچ می شناسیم) اما این ساختار در مقایسه با ساختاری از قارچ که در زیر زمین قرار گرفته است بسیار کوچک است. بخش عمده ای از ساختار ارگانیسم (قارچ) از شبکه ای زیر زمینی به نام میسیلیوم تشکیل شده است که در پی منابع جدیدی از غذا جوانه می زند و توسعه می یابد. از این طریق است که قارچ ها گاهی می توانند به این مقدار رشد نمایند و توسعه بیابند. در حقیقت بزرگ ترین قارچ کشف شده روی زمین، یک قارچ از گونه Armillaria ostoyaeاست که در استان ارگان ایالات متحده کشف شده و زمینی به مساحت 925 هکتار را پوشانده است.

این قارچ ها بودند که آنتی بیوتیک را به ما دادند، بدون آنها بسیاری از ما تا الان زنده نبودیم و یا حتی بدتر، اصلا به جهان نمی آمدیم! حالا باید دید آیا این ارگانیسم های شفا بخش می توانند باز هم ما را نجات دهند و راهی برای درمان سرطان پیش پای مان بگذارند؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم دانشمندان چه می گویند!

منبع: فوت و فن
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1358

به "این قارچ های 2500 ساله راز درمان سرطان را می دانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قارچ های 2500 ساله راز درمان سرطان را می دانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید