انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آن ها

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، بیماری های دستگاه تنفسی، بیماری ها و اختلالات مجاری تنفسی و ریه ها هستند که بر تنفس انسان تأثیر می گذارند. بیماری های دستگاه تنفسی ممکن است بر روی هر یک از ساختارها و اندام هایی که با تنفس ارتباط دارند، از جمله حفره های بینی، حلق (گلو)، حنجره، نای (لوله تنفسی)، برونش ها و برونشیل ها، بافت های ریه ها و عضلات تنفسی قفسه سینه تاثیرگذار باشند.

انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آن ها
انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آن ها

بیماری های دستگاه تنفسی، بیماری ها و اختلالات مجاری تنفسی و ریه ها هستند که بر تنفس انسان تأثیر می گذارند. بیماری های دستگاه تنفسی ممکن است بر روی هر یک از ساختارها و اندام هایی که با تنفس ارتباط دارند، از جمله حفره های بینی، حلق (گلو)، حنجره، نای (لوله تنفسی)، برونش ها و برونشیل ها، بافت های ریه ها و عضلات تنفسی قفسه سینه تاثیرگذار باشند.

مجاری تنفسی به سه علت عمده، محل طیف وسیعی از اختلالات است: (1) دارای یک شبکه بزرگ مویرگی است که به وسیله آن باید کل خون خروجی قلب عبور کند، این بدان معناست که بیماری هایی که رگ های خونی کوچک را تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است بر ریه تأثیر بگذارند. (2) ممکن است محل حساسیت یا پدیده های آلرژیک باشد که به شدت بر عملکرد دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد.

انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آن ها

بیماری های دستگاه تنفسی، بیماری ها و اختلالات مجاری تنفسی و ریه ها هستند که بر تنفس انسان تأثیر می گذارند. بیماری های دستگاه تنفسی ممکن است بر روی هر یک از ساختارها و اندام هایی که با تنفس ارتباط دارند، از جمله حفره های بینی، حلق (گلو)، حنجره، نای (لوله تنفسی)، برونش ها و برونشیل ها، بافت های ریه ها و عضلات تنفسی قفسه سینه تاثیرگذار باشند.

مجاری تنفسی به سه علت عمده، محل طیف وسیعی از اختلالات است: (1) دارای یک شبکه بزرگ مویرگی است که به وسیله آن باید کل خون خروجی قلب عبور کند، این بدان معناست که بیماری هایی که رگ های خونی کوچک را تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است بر ریه تأثیر بگذارند. (2) ممکن است محل حساسیت یا پدیده های آلرژیک باشد که به شدت بر عملکرد دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد.

آشنایی با علائم انواع بیماری های دستگاه تنفسی

در ادامه با انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آشنا خواهید شد:

آمفیزم

آمفیزم یکی از بیماری های دستگاه تنفسی است که دیواره آلوئول های ریه را از بین می برد، در نتیجه سطح موجود برای تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در هنگام تنفس از دست می رود. این علائم تنگی نفس، سرفه و خس خس را ایجاد می نماید. در آمفیزم شدید، دشواری در تنفس منجر به کاهش دریافت اکسیژن می گردد که باعث سردرد و علائم اختلال در توانایی ذهنی می گردد.آسم

در این نوع از بیماری های دستگاه تنفسی، هنگام تنفس طبیعی، هوای استنشاق شده به وسیله دو کانال اصلی (برونش های اولیه) که در داخل هر ریه به مجاری کوچک تر و باریک تر (برونشیول) و در نهایت به لوله های برونش ریز و انتهایی منشعب می گردد، حرکت می نماید. در طی حمله آسم، عضلات صاف که بااسپاسم مجاری تنفسی را احاطه می نمایند، باعث سفت شدن مجاری هوایی، تورم و التهاب فضای مجاری هوایی داخلی (لومن) می شوند. این امر به علت تجمع مایعات و نفوذ سلول های ایمنی بدن و ترشح بیش از حد مخاط در مجاری هوایی است. در نتیجه، جریان هوا هنگام گردش خون در ریه ها متوقف می گردد.

آسیب بافتی، به شکل برونشیت و آمفیزم، هنگامی مشهود است که سطح مقطع یک ریه طبیعی با ریه های سیگاری های سبک و سنگین مقایسه گردد.

  • علائم بیماری های دستگاه تنفسی نسبتاً کم است. سرفه نشانه مهمی از تمام بیماری های دستگاه تنفسی است که هر بخشی از سیستم برونش را درگیر می نماید. سرفه خلط دار، مهم ترین تظاهرات بیماری های التهابی یا بدخیم مجاری اصلی تنفسی است که برونشیت نمونه شایع آن است. در برونشیت شدید، غدد مخاطی پوشاننده برونش بسیار بزرگ می شوند و معمولاً 30 تا 60 میلی لیتر خلط در یک دوره 24 ساعته، به ویژه در دو ساعت اول پس از بیدار شدن از صبح، فراوری می گردد.
سرفه تحریک نماینده بدون خلط ممکن است در اثر توسعه بیماری بدخیم از اندام های مجاور به سیستم برونش ایجاد گردد. وجود خون در خلط (هموپتیز) نشانه مهمی است در بیماری های دستگاه تنفسی که هرگز نباید نادیده گرفته گردد. اگرچه ممکن است به سادگی از تشدید عفونت موجود ناشی گردد، اما ممکن است وجود التهاب، آسیب مویرگی یا تومور را نیز نشان دهد. هموپتیز بعلاوه یک نشانه شایع از سل ریه ها است.
  • دومین علامت مهم بیماری های دستگاه تنفسی، تنگی نفس است. این احساس، منشأ پیچیده ای دارد، ممکن است به طور حاد ایجاد گردد، مانند زمانی که جسم خارجی در نای استنشاق می گردد، یا هنگام آسم شدید رخ می دهد . معمولا در آسم علائم تنگی نفس ناگهان رخ نمی دهند، بلکه به آرامی پیش می فرایند. آسم آرام پیش فراینده در انجام بعضی کارها، مانند بالا رفتن از یک پله، بازی گلف یا پیاده روی در سربالایی معین می گردد. تنگی نفس ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد، اما در بیماری هایی مانند آمفیزم که در آن آسیب ریوی غیر قابل برگشت است، به طور مداوم وجود دارد. ممکن است بی تحرکی به حدی باشد که بیمار را بی حرکت کند و کارهایی مانند لباس پوشیدن را نمی توان بدون مشکل انجام داد. فیبروز شدید ریه، ناشی از بیماری ریه در مشاغل مختلف یا شرایط مختلف دیگر، بعلاوه ممکن است باعث تنگی نفس شدید و بی وقفه گردد.
بعلاوه تنگی نفس یکی از علائم اولیه گرفتگی ریه در نتیجه اختلال در عملکرد بطن چپ قلب است. وقتی این اتفاق می افتد، اگر بطن راست که خون را به وسیله ریه ها پمپاژ می نماید به طور طبیعی کار کند، مویرگ های ریه غوطه ور می شوند و ممکن است مایعات در آلوئول های کوچک و مجاری هوایی جمع شوند. تنگی نفس معمولاً باعث می گردد که بیمار به پزشک مراجعه کند، اما عدم وجود این علائم به این معنی نیست که بیماری جدی ریه وجود ندارد، زیرا به عنوان مثال، یک سرطان ریه کوچک که مانع راه هوایی نباشد ممکن است وجود داشته باشد.
  • درد قفسه سینه ممکن است یکی از علائم اولیه بیماری های دستگاه تنفسی باشد، اما بیشتر اوقات با حمله ذات الریه همراه است، در این حالت به علت التهاب پلور است که پس از آغاز فرایند پنومونیک ایجاد می گردد. درد همراه با التهاب پلور هنگامی که نفس عمیق می کشید احساس می گردد. با تجمع مایعات در فضای پلور، درد ناپدید می گردد. این شرایط به عنوان پلورال افیوژن شناخته می گردد.
جنب حاد همراه با درد ممکن است نشانه انسداد رگ ریوی در بیماری های دستگاه تنفسی باشد که منجر به گرفتگی حاد قسمت آسیب دیده می گردد. به عنوان مثال، آمبولی ریوی، انسداد شریان ریوی به وسیله رسوب چربی یا لخته خونی که از محلی در جای دیگر بدن جدا شده است، می تواند باعث عوارض جانبی گردد. انسداد ناگهانی رگ باعث آسیب بافت ریه در بیماری های دستگاه تنفسی می گردد. علاوه بر این، درد شدید قفسه سینه ممکن است در اثر شیوع بیماری بدخیم درگیر پلورا یا توموری باشد که از خود پلور ایجاد می گردد، مانند مزوتلیوما. درد غیرقابل درمان شدید ناشی از چنین شرایطی ممکن است احتیاج به جراحی برای قطع اعصاب تأمین نماینده بخش آسیب دیده داشته باشد. خوشبختانه، درد در این حد نادر است.

به این علائم عمده بیماری های دستگاه تنفسی ممکن است، سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه و چندین مورد دیگر اضافه گردد. ممکن است خس خس در سینه شنیده گردد. این امر به علت تنگ شدن مجاری هوایی ایجاد می گردد، مانند آسم. که با تورم نوک انگشتان (و به ندرت، انگشتان پا) همراه است. احساس تیر کشیدن ممکن است از ویژگی های برونشکتازی (التهاب مزمن و گشاد شدن مجاری اصلی هوا)، عوامل ایجاد نماینده فیبروز منتشر شده در ریه و سرطان ریه باشد. در خصوص سرطان ریه، این علامت غیر معمول ممکن است پس از برداشتن تومور به وسیله جراحی ناپدید گردد. در بعضی از بیماری های دستگاه تنفسی، اولین علامت ممکن است تورم غدد لنفاوی باشد که ناحیه آسیب دیده متورم می گردد، به ویژه غدد کوچک بالای استخوان گردن. بزرگ شدن غدد لنفاوی در این منطقه ها باید همواره منجر به سو ظن بیماری داخل قفسه سینه گردد.

به ندرت، علائم بروز سرطان ریه در اثر متاستاز، یا توسعه تومور به سایر اندام ها یا بافت ها ایجاد می گردد؛ بنابراین، شکستگی مفصل ران از متاستازهای استخوان، علائم مغزی ناشی از متاستازهای داخل جمجمه یا زردی ناشی از درگیری کبد، همگی ممکن است اولین شواهد از ابتلا به سرطان اولیه ریه باشد. بعلاوه ممکن است تغییرات حسی در پاها وجود داشته باشد، زیرا نوروپاتی محیطی نیز ممکن است از شواهد موجود برای سرطان ریه باشد.

به طور کلی اثر ناتوان نماینده بسیاری از بیماری های دستگاه تنفسی به خوبی شناخته شده است. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به سل فعال ریه یا مبتلا به سرطان ریه، ممکن است فقط به عنوان اولین نشانه بیماری، فقط از یک احساس کلی ضعف، خستگی غیرمعمول یا علائم ظاهراً جزئی مطلع باشد. از دست دادن اشتها و کاهش وزن، تمایل به فعالیت بدنی، افسردگی عمومی و بعضی علائم ظاهراً ربطی به ریه ندارند، مانند سو هاضمه خفیف یا سردرد، ممکن است شاخص های مختلف بیماری های ریوی باشد. به ندرت ممکن است بیمار پس از حمله آنفولانزا احساس گرفتگی داشته باشد. از آنجا که علائم بیماری ریه، به ویژه در مراحل اولیه، متغیر و غیر اختصاصی است، معاینه فیزیکی و رادیوگرافی قفسه سینه قسمت اساسی ارزیابی افراد با این مسائل و نشانه ها است.

روش های تحقیق و تشخیص بیماری های دستگاه تنفسی

معاینه فیزیکی قفسه سینه همچنان مهم است، زیرا ممکن است وجود ناحیه التهاب، پلورال یا انسداد مجاری تنفسی را نشان دهد. روش های معاینه شامل بازرسی بدنی و لمس توده ها، نواحی حساس و الگوی تنفس غیرعادی است. از کوبه ای برای اندازه گیری رزونانس ریه زیرین و گوش دادن با استفاده از استتوسکوپ برای مشخص صدای بلند و بلندی صدا استفاده می گردد. اصوات شناسایی شده با استتوسکوپ ممکن است ناهنجاری های مجاری تنفسی، بافت ریه یا فضای پلور را نشان دهد. آنالیز خلط برای باکتری ها، شناسایی بسیاری از ارگانیسم های عفونی را امکان پذیر می نماید. معاینه خلط برای سلول های بدخیم گاهی اوقات مفید است.

معاینه رادیولوژیکی معمول قفسه سینه با استفاده از روش توموگرافی کامپیوتری (CT)بسیار افزایش یافته است. این تکنیک با استفاده از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دو بعدی که به وسیله کامپیوتر در یک تصویر ادغام می شوند، تصویری کامل از ریه ها ارائه می دهد. در حالی که وضوح توموگرافی کامپیوتری بسیار بهتر از سایر روش های تجسم است، تهویه ریه و اسکن پرفیوژن نیز می تواند در تشخیص ناهنجاری های ریه ها مفید باشد. در این روش ها، یک مولکول ردیاب رادیواکتیو یا در صورت اسکن تهویه، استنشاق می گردد، یا در صورت اسکن پرفیوژن تزریق می گردد. اسکن تهویه امکان تصویری از تبادل گاز در نایژه ها و نای و اسکن پرفیوژن تصویری از رگ های خونی در ریه ها را فراهم می نماید. نتایج ترکیبی حاصل از اسکن تهویه و پرفیوژن برای تشخیص انسداد کانونی عروق خونی ریوی به وسیله آمبولی ریوی مهم است.

اگرچه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نقش محدودی در معاینه ریه دارد، زیرا این روش برای تصویربرداری از فضاهای پر از هوا مناسب نیست، اما MRI برای تصویربرداری از قلب و عروق خونی در قفسه سینه مفید است. توموگرافی انتشار پوزیترون (اسکن PET) برای تشخیص بافت بدخیم ریه از بافت اسکار روی بافت هایی مانند غدد لنفاوی استفاده می گردد. از برونکوسکوپ های فیبر نوری انعطاف پذیر که می توانند به وسیله دهان به مجرای هوایی فوقانی وارد شوند، برای آنالیز حنجره، نای و برونش های اصلی استفاده می گردد. با وارد کردن ابزار جراحی به وسیله کانال خاصی از برونکوسکوپ، پزشکان می توانند نمونه های مایع و بافت کوچک را از مجاری تنفسی جمع آوری نمایند. نمونه های بافتی از نظر تغییرات بافت شناسی مورد آنالیز قرار می گیرند که نشانگر بیماری های خاصی است و برای مشخص وجود باکتری های مضر کشت داده می شوند.

تعدادی آزمایش برای مشخص شرایط عملکرد ریه و اثرات بیماری بر عملکرد ریوی در دسترس است. اسپیرومتری، اندازه گیری اندازه و میزان هوای خارج شده با فشار به وسیله یک تنفس کامل، امکان اندازه گیری ظرفیت تهویه ریه ها و کمی سازی اندازه انسداد جریان هوا را فراهم می نماید. قابلیت تهویه را می توان با یک اوج سنج اندازه گیری کرد که اغلب در مطالعات میدانی استفاده می گردد. تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده تری برای اندازه گیری حجم گاز در ریه لازم است. توزیع تهویه در داخل ریه؛ مقاومت در برابر جریان هوا؛ سفتی ریه یا فشار لازم برای باد کردن آن و اندازه انتقال گاز به وسیله ریه که معمولاً با ثبت اندازه جذب مونو اکسید کربن به خون اندازه گیری می گردد (هموگلوبین میل زیادی به مونوکسیدکربن دارد) از سایر روش های تشخیصی بیماری های دستگاه تنفسی هستند.

گازهای خون شریانی و مقادیر pH نشان دهنده کفایت اکسیژن رسانی و تهویه است و به طور معمول در بیماران در بخش های مراقبت ویژه اندازه گیری می گردد. آزمایش های توانایی ورزشی که در آن اندازه کار، تهویه کامل و تبادل گاز قبل، در حین و بعد از ورزش مقایسه می گردد، در ارزیابی اختلال عملکرد و ناتوانی ریه و تشخیص بیماری های دستگاه تنفسی مفید است.

در خاتمه ذکر این نکته لازم است که با آشنایی از علائم و روش های تشخیص بیماری های دستگاه تنفسی، در صورت بروز این گونه بیماری ها به سرعت به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1106

به "انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع بیماری های دستگاه تنفسی و علائم آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید